Vuorovaikutus ja dialogi sosiaalityöntekijöiden ammatillisissa verkkokeskusteluissa
RÄSÄNEN, JENNI-MARI (2006)
RÄSÄNEN, JENNI-MARI
2006
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-02-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15361
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15361
Tiivistelmä
Olen tutkinut pro gradu -työssäni sosiaalityöntekijöiden ammatillisten verkkokeskustelujen vuorovaikutusta, dialogia sekä vuorovaikutukseen osallistumisen ja kirjoittamisen kysymyksiä. Pääaineistona tutkimuksessani ovat olleet Virtuaalinen kumppanuusverkko (Virkku) -hankkeen sosiaalityöntekijöiden ammatilliset verkkokeskustelut, joiden kautta olen tarkastellut ammatillisten verkkokeskustelujen sisältöjä, vuorovaikutuksen muotoja sekä vuorovaikutusta ja dialogista luonnetta. Vuorovaikutuksen ja dialogin tarkempaan analyysiin olen käyttänyt sovelletusti keskustelunanalyyttisen tutkimusmetodin käsitteitä ja välineitä. Lisäksi olen tarkastellut Virkkuun osallistuneille tehtyjen haastattelujen kautta vuorovaikutukseen osallistumisen ja kirjoittamisen kysymyksiä ja ehtoja sekä sosiaalityön kirjoittamiseen liittyviä elementtejä sosiaalityön ammatillisissa verkkokeskusteluissa. Haastattelumenetelmänä olen käyttänyt teemahaastattelua ja haastatteluaineiston analyysissä temaattista analyysiä. Tutkimukseni teoreettisessa taustoituksessa olen aluksi tarkastellut yleisemmällä tasolla vuorovaikutuksen ja dialogin käsitteitä, vieden tarkastelutasoa kohti verkkovuorovaikutusta, -dialogia sekä verkkoon kirjoittamisen ja sosiaalityön kirjoittamisen erityiskysymyksiä.
Virkun verkkokeskustelut olen jakanut sisällön mukaan seuraavanlaisiin ryhmiin: (1) yleisesti sosiaalityön kehittämiseen, asiantuntijuuteen sekä työkäytäntöihin tai -menetelmiin liittyvät keskustelut, (2) jonkun tietyn sosiaalityön organisaation sisällä oleviin käytäntöihin, työtapoihin tai asiakasryhmiin liittyvät keskustelut sekä (3) asiakkaan oikeusturvaan, sosiaaliturvajärjestelmän epäkohtiin sekä epäoikeudenmukaisuuteen liittyvät keskustelut. Olen jaotellut Virkun verkkokeskustelut vuorovaikutuksen muodon mukaan vuorostaan neljään ryhmään, joita ovat Vuorovaikutteiset keskustelut, Kysymys-vastaus -vierusparit, Lopahtavan vuorovaikutuksen keskustelut sekä Katkonaisesti vuorovaikutteiset keskustelut. Ryhmittelyn jälkeen olen valinnut vuorovaikutuksen ja dialogin tarkempaan analyysiin kaksi keskustelua.
Verkkokeskusteluaineiston tarkemman analyysin pohjalta näyttää siltä, että verkko asettaa omat ehtonsa vuorovaikutuksen ja dialogin onnistumiselle. Tarkastelemissani Virkun verkkokeskusteluissa yhteistoiminnallisuus, osallistumisaktiivisuus sekä toisten viesteihin reagoiminen on melko vähäistä. Viestien välillä on havaittavissa myös pitkiä viiveitä. Onnistuakseen verkkovuorovaikutus ja -dialogi edellyttävätkin aktiivisempaa osallistumista, toisten viestien huomioimista sekä niihin reagoimista melko pian. Haastattelujen analyysin pohjalta näyttää, että Virkun verkkoareenalle osallistumisessa koettiin erilaisia esteitä, joista suurimmaksi nousi ajan puute ja työajan organisoiminen. Virkun verkkokeskustelualustaa olisikin heti alusta alkaen pitänyt päästä käyttämään säännöllisesti, opetella teknisesti sekä ottaa se osaksi työrutiineja, jottei ajan käytön ongelmia olisi jatkossa niin paljon esiintynyt. Myös kirjoittamisessa ja verkkoareenalla esiintymisessä koettiin esteitä. Jotta verkkovuorovaikutus voisi onnistua, se edellyttää kykyä ja rohkeutta ilmaista itseään ja ajatuksiaan kirjoittamalla. Kirjoittamista olisikin tärkeää harjoitella enemmän, jottei omien ajatusten tiivistäminen ja julkituominen tuntuisi niin hankalalta.
Näyttää siltä, että Virkun eri aikainen (ei-reaaliaikainen) verkkoviestintä ei näytä sopivan minkä tahansa asioiden käsittelyyn, esimerkiksi akuutteihin tilanteisiin, koska asioiden käsittely voi olla verkon kautta hitaampaa. On oletettavaa, että tulevaisuudessa eri tyyppiset tieto- ja viestintätekniset järjestelmät tulevat lisääntymään myös sosiaalityössä. Verkon täysipainoinen hyödyntäminen näyttää edellyttävän tieto- ja viestintäteknisten järjestelmien sujuvaa käyttöä, harjaantumista kirjoitettuun vuorovaikutukseen sekä verkkovuorovaikutuksen erityispiirteiden huomioonottamista. Näiden kautta esimerkiksi ammatillisista verkkokeskustelufoorumeista voisi tulla sosiaalityöntekijöiden työtä tukevia välineitä.
Hakutermit:
vuorovaikutus, dialogi, verkko, keskustelu, kirjoittaminen, sosiaalityö
Virkun verkkokeskustelut olen jakanut sisällön mukaan seuraavanlaisiin ryhmiin: (1) yleisesti sosiaalityön kehittämiseen, asiantuntijuuteen sekä työkäytäntöihin tai -menetelmiin liittyvät keskustelut, (2) jonkun tietyn sosiaalityön organisaation sisällä oleviin käytäntöihin, työtapoihin tai asiakasryhmiin liittyvät keskustelut sekä (3) asiakkaan oikeusturvaan, sosiaaliturvajärjestelmän epäkohtiin sekä epäoikeudenmukaisuuteen liittyvät keskustelut. Olen jaotellut Virkun verkkokeskustelut vuorovaikutuksen muodon mukaan vuorostaan neljään ryhmään, joita ovat Vuorovaikutteiset keskustelut, Kysymys-vastaus -vierusparit, Lopahtavan vuorovaikutuksen keskustelut sekä Katkonaisesti vuorovaikutteiset keskustelut. Ryhmittelyn jälkeen olen valinnut vuorovaikutuksen ja dialogin tarkempaan analyysiin kaksi keskustelua.
Verkkokeskusteluaineiston tarkemman analyysin pohjalta näyttää siltä, että verkko asettaa omat ehtonsa vuorovaikutuksen ja dialogin onnistumiselle. Tarkastelemissani Virkun verkkokeskusteluissa yhteistoiminnallisuus, osallistumisaktiivisuus sekä toisten viesteihin reagoiminen on melko vähäistä. Viestien välillä on havaittavissa myös pitkiä viiveitä. Onnistuakseen verkkovuorovaikutus ja -dialogi edellyttävätkin aktiivisempaa osallistumista, toisten viestien huomioimista sekä niihin reagoimista melko pian. Haastattelujen analyysin pohjalta näyttää, että Virkun verkkoareenalle osallistumisessa koettiin erilaisia esteitä, joista suurimmaksi nousi ajan puute ja työajan organisoiminen. Virkun verkkokeskustelualustaa olisikin heti alusta alkaen pitänyt päästä käyttämään säännöllisesti, opetella teknisesti sekä ottaa se osaksi työrutiineja, jottei ajan käytön ongelmia olisi jatkossa niin paljon esiintynyt. Myös kirjoittamisessa ja verkkoareenalla esiintymisessä koettiin esteitä. Jotta verkkovuorovaikutus voisi onnistua, se edellyttää kykyä ja rohkeutta ilmaista itseään ja ajatuksiaan kirjoittamalla. Kirjoittamista olisikin tärkeää harjoitella enemmän, jottei omien ajatusten tiivistäminen ja julkituominen tuntuisi niin hankalalta.
Näyttää siltä, että Virkun eri aikainen (ei-reaaliaikainen) verkkoviestintä ei näytä sopivan minkä tahansa asioiden käsittelyyn, esimerkiksi akuutteihin tilanteisiin, koska asioiden käsittely voi olla verkon kautta hitaampaa. On oletettavaa, että tulevaisuudessa eri tyyppiset tieto- ja viestintätekniset järjestelmät tulevat lisääntymään myös sosiaalityössä. Verkon täysipainoinen hyödyntäminen näyttää edellyttävän tieto- ja viestintäteknisten järjestelmien sujuvaa käyttöä, harjaantumista kirjoitettuun vuorovaikutukseen sekä verkkovuorovaikutuksen erityispiirteiden huomioonottamista. Näiden kautta esimerkiksi ammatillisista verkkokeskustelufoorumeista voisi tulla sosiaalityöntekijöiden työtä tukevia välineitä.
Hakutermit:
vuorovaikutus, dialogi, verkko, keskustelu, kirjoittaminen, sosiaalityö