Syöpäpotilaan läheisen hoitohenkilökunnalta saama tiedollinen ja emotionaalinen tuki polikliinisessa hoidossa
NEVALAINEN, ARJA (2006)
NEVALAINEN, ARJA
2006
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-02-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15356
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15356
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata aikuisen syöpäpotilaan läheisen hoitohenkilökunnalta saamaa tiedollista ja emotionaalista tukea polikliinisessa hoidossa sekä selvittää sitä, miten taustatekijät ovat yhteydessä läheisen hoitohenkilökunnalta saamaan tiedolliseen ja emotionaaliseen tukeen. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten tärkeänä läheiset pitivät tiedollista ja emotionaalista tukea.
Aineisto kerättiin tutkimusta varten laaditulla kyselylomakkeella. Mittarissa oli 10 taustatietoja mittaavaa kysymystä. Tiedollista ja emotionaalista tukea mittaavat muuttujat olivat viisiluokkaisia Likert-tyyppisiä kysymyksiä, joihin kuuluivat a- ja b-osa. A-osan kysymykset selvittivät sitä, miten läheisen tukeminen on toteutunut polikliinisen hoidon aikana ja b-osan kysymykset sitä, kuinka tärkeänä vastaaja piti kyseistä asiaa. Lisäksi tiedollista tukea mittaavista muuttujista neljä oli kyllä/ei vaihtoehtokysymyksiä ja kahteen niistä liittyi lisäkysymys, johon vastaajalla oli mahdollisuus kirjoittaa vapaata tekstiä. Kyselylomakkeita jaettiin 142 ja niitä palautettiin 108. Aineisto analysointiin SPSS 13.0 for Windows -tilasto-ohjelmalla. Aineiston kuvailussa käytettiin frekvenssejä ja prosenttijakaumia. Summamuuttujia muodostettiin kaksi ja taustatekijöiden yhteyttä niihin selvitettiin Khiin neliötestin, Mann-Whitney U-, Kruskall-Wallisin- ja t-testin avulla sekä yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Avokysymysten sisältö kirjoitettiin tutkimusraporttiin.
Hoitohenkilökunta antoi läheisille hyvin tietoa syöpäsairaudesta, syövän hoitomenetelmistä, hoitoihin liittyvistä sivuvaikutuksista, hoidon tavoitteesta ja potilaalle tehdyistä tutkimuksista. Edelleen tietoa annettiin ymmärrettävästi ja rehellisesti ja läheisillä oli mahdollisuus esittää kysymyksiä keskustelun aikana. Läheiset jäivät kaipaamaan tietoa yhteiskunnan tarjoamasta tuesta, sairauden ennusteesta, miten he voivat halutessaan osallistua potilaan hoitoon ja miten potilaan on tarvittaessa mahdollista päästä osastohoitoon. Läheisten mielestä hoitohenkilökunnalla oli riittävästi aikaa keskusteluun, hoitohenkilökunta hyväksyi ja osoitti myötätuntoa sekä välittämistä heitä kohtaan ja keskustelut antoivat toivoa. Läheiset jäivät kaipaamaan keskustelua tunteista, kokemuksista ja arkielämän vaikeuksista sekä mahdollisuutta keskustella saman lääkärin ja hoitajan kanssa eri poliklinikkakäynneillä. Läheiset pitivät kaikkia näitä asioita tärkeinä. Tilastollisesti merkitsevä yhteys oli sillä, että läheiset, jotka olivat potilaan mukana poliklinikalla usein, saivat hoitohenkilökunnalta paremmin sekä tiedollista että emotionaalista tukea kuin ne läheiset, jotka olivat potilaan mukana poliklinikalla harvoin.
Polikliinisessa hoidossa olevan syöpäpotilaan läheinen pitää tärkeänä ja tarvitsee tiedollista ja emotionaalista tukea hoitohenkilökunnalta. Polikliinista hoitoa pitäisi kehittää niin, että yhä useampien potilaiden läheiset osallistuisivat poliklinikkakäynneille potilaiden mukana.
Avainsanat: syöpäpotilaan läheinen, tiedollinen tuki, emotionaalinen tuki, polikliininen hoito
Aineisto kerättiin tutkimusta varten laaditulla kyselylomakkeella. Mittarissa oli 10 taustatietoja mittaavaa kysymystä. Tiedollista ja emotionaalista tukea mittaavat muuttujat olivat viisiluokkaisia Likert-tyyppisiä kysymyksiä, joihin kuuluivat a- ja b-osa. A-osan kysymykset selvittivät sitä, miten läheisen tukeminen on toteutunut polikliinisen hoidon aikana ja b-osan kysymykset sitä, kuinka tärkeänä vastaaja piti kyseistä asiaa. Lisäksi tiedollista tukea mittaavista muuttujista neljä oli kyllä/ei vaihtoehtokysymyksiä ja kahteen niistä liittyi lisäkysymys, johon vastaajalla oli mahdollisuus kirjoittaa vapaata tekstiä. Kyselylomakkeita jaettiin 142 ja niitä palautettiin 108. Aineisto analysointiin SPSS 13.0 for Windows -tilasto-ohjelmalla. Aineiston kuvailussa käytettiin frekvenssejä ja prosenttijakaumia. Summamuuttujia muodostettiin kaksi ja taustatekijöiden yhteyttä niihin selvitettiin Khiin neliötestin, Mann-Whitney U-, Kruskall-Wallisin- ja t-testin avulla sekä yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Avokysymysten sisältö kirjoitettiin tutkimusraporttiin.
Hoitohenkilökunta antoi läheisille hyvin tietoa syöpäsairaudesta, syövän hoitomenetelmistä, hoitoihin liittyvistä sivuvaikutuksista, hoidon tavoitteesta ja potilaalle tehdyistä tutkimuksista. Edelleen tietoa annettiin ymmärrettävästi ja rehellisesti ja läheisillä oli mahdollisuus esittää kysymyksiä keskustelun aikana. Läheiset jäivät kaipaamaan tietoa yhteiskunnan tarjoamasta tuesta, sairauden ennusteesta, miten he voivat halutessaan osallistua potilaan hoitoon ja miten potilaan on tarvittaessa mahdollista päästä osastohoitoon. Läheisten mielestä hoitohenkilökunnalla oli riittävästi aikaa keskusteluun, hoitohenkilökunta hyväksyi ja osoitti myötätuntoa sekä välittämistä heitä kohtaan ja keskustelut antoivat toivoa. Läheiset jäivät kaipaamaan keskustelua tunteista, kokemuksista ja arkielämän vaikeuksista sekä mahdollisuutta keskustella saman lääkärin ja hoitajan kanssa eri poliklinikkakäynneillä. Läheiset pitivät kaikkia näitä asioita tärkeinä. Tilastollisesti merkitsevä yhteys oli sillä, että läheiset, jotka olivat potilaan mukana poliklinikalla usein, saivat hoitohenkilökunnalta paremmin sekä tiedollista että emotionaalista tukea kuin ne läheiset, jotka olivat potilaan mukana poliklinikalla harvoin.
Polikliinisessa hoidossa olevan syöpäpotilaan läheinen pitää tärkeänä ja tarvitsee tiedollista ja emotionaalista tukea hoitohenkilökunnalta. Polikliinista hoitoa pitäisi kehittää niin, että yhä useampien potilaiden läheiset osallistuisivat poliklinikkakäynneille potilaiden mukana.
Avainsanat: syöpäpotilaan läheinen, tiedollinen tuki, emotionaalinen tuki, polikliininen hoito