Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Työssä oppiminen ja osaamisen kehittäminen päiväkotityön kontekstissa : Tapaustutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä työssä oppimisesta ja sen merkityksestä osaamisen kehittämisessä

JOENSUU, MAIJA (2006)

 
Avaa tiedosto
gradu00799.pdf (408.7Kt)
Lataukset: 



JOENSUU, MAIJA
2006

Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-02-03
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15347
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee päiväkodin työntekijöiden käsityksiä työssä oppimisesta ja osaamisen kehittämisestä. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusmetodina on teemahaastattelu. Tutkimuksen empiirisen aineiston muodostavat kuuden työntekijän haastattelut päiväkodin kahdesta eri osastoryhmästä. Tutkimusaineisto on koottu osana laajempaa tutkimusprojektia "Tiedon ja osaamisen kehittäminen moniammatillisessa työyhteisössä - kehittämisstrategiana ongelmaperustainen oppiminen" (Nummenmaa & Karila 2005).

Teoriataustassa käsitellään työssä oppimista, osaamista ja osaamisen kehittämistä yleisinä ilmiöinä sekä erityisesti päiväkotityön kontekstissa. Tutkimustehtävänä on kuvata päiväkodin henkilökunnan käsityksiä työssä oppimisesta ja sen merkityksestä osaamisen kehittämisessä. Tutkimustehtävän selvittämiseksi asetettujen tutkimuskysymysten kautta tarkastellaan, miten päiväkodin henkilökunta kuvaa omaa työssä oppimistaan ja minkälaisia käsityksiä henkilökunnalla on omasta työstään työssä oppimisen kontekstina. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään päiväkodin henkilökunnan käsityksiä päiväkotityön edellyttämästä osaamisesta sekä yksilöllisen ja moniammatillisen osaamisen kehittämisestä.

Päiväkodin henkilökunta näki työssä oppimisen merkitykselliseksi osaamisen kehittämisessä oman työnsä kontekstissa. Päiväkotityö muodostaa osaamisen kehittämiselle ja työssä oppimiselle rikkaan ja monipuolisen ympäristön. Työssä oppiminen koettiin edellytyksenä päiväkodissa työskentelemiselle. Toiset työntekijät toimivat päiväkodin henkilökunnalle merkittävänä oppimisen resurssina. Oppimis- ja kehittämismotivaation ajateltiin ensisijaisesti lähtevän yksilöistä, mutta myös työyhteisöllä, ilmapiirillä sekä työn organisoinnilla ja työnkuvalla on vaikutusta työssä oppimiseen.

Tutkittavan päiväkodin henkilökunta katsoi työnsä edellyttävän heiltä erityisesti vuorovaikutus- ja yhteistyöosaamista. Lisäksi työntekijät kuvasivat päiväkotityön edellyttävän erilaisia henkilökohtaisia ominaisuuksia, josta esimerkkinä mainittiin tietynlaiset luonteenpiirteet. Päiväkodin henkilökunta koki työnsä edellyttämät osaamisalueet myös henkilökohtaisina osaamisvahvuuksinaan. Moniammatillisen työryhmän tasolla osaamisvahvuuksina nähtiin ryhmän yhteiset näkemykset ja keskustelut, joiden onnistumista osaltaan tukee ryhmässä vallitseva myönteinen ilmapiiri.

Avainsanat: päiväkotityö, työssä oppiminen, osaaminen, osaamisen kehittäminen, moniamma-tillisuus.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41180]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste