Työssä oppiminen ja osaamisen kehittäminen päiväkotityön kontekstissa : Tapaustutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä työssä oppimisesta ja sen merkityksestä osaamisen kehittämisessä
JOENSUU, MAIJA (2006)
JOENSUU, MAIJA
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-02-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15347
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15347
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee päiväkodin työntekijöiden käsityksiä työssä oppimisesta ja osaamisen kehittämisestä. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusmetodina on teemahaastattelu. Tutkimuksen empiirisen aineiston muodostavat kuuden työntekijän haastattelut päiväkodin kahdesta eri osastoryhmästä. Tutkimusaineisto on koottu osana laajempaa tutkimusprojektia "Tiedon ja osaamisen kehittäminen moniammatillisessa työyhteisössä - kehittämisstrategiana ongelmaperustainen oppiminen" (Nummenmaa & Karila 2005).
Teoriataustassa käsitellään työssä oppimista, osaamista ja osaamisen kehittämistä yleisinä ilmiöinä sekä erityisesti päiväkotityön kontekstissa. Tutkimustehtävänä on kuvata päiväkodin henkilökunnan käsityksiä työssä oppimisesta ja sen merkityksestä osaamisen kehittämisessä. Tutkimustehtävän selvittämiseksi asetettujen tutkimuskysymysten kautta tarkastellaan, miten päiväkodin henkilökunta kuvaa omaa työssä oppimistaan ja minkälaisia käsityksiä henkilökunnalla on omasta työstään työssä oppimisen kontekstina. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään päiväkodin henkilökunnan käsityksiä päiväkotityön edellyttämästä osaamisesta sekä yksilöllisen ja moniammatillisen osaamisen kehittämisestä.
Päiväkodin henkilökunta näki työssä oppimisen merkitykselliseksi osaamisen kehittämisessä oman työnsä kontekstissa. Päiväkotityö muodostaa osaamisen kehittämiselle ja työssä oppimiselle rikkaan ja monipuolisen ympäristön. Työssä oppiminen koettiin edellytyksenä päiväkodissa työskentelemiselle. Toiset työntekijät toimivat päiväkodin henkilökunnalle merkittävänä oppimisen resurssina. Oppimis- ja kehittämismotivaation ajateltiin ensisijaisesti lähtevän yksilöistä, mutta myös työyhteisöllä, ilmapiirillä sekä työn organisoinnilla ja työnkuvalla on vaikutusta työssä oppimiseen.
Tutkittavan päiväkodin henkilökunta katsoi työnsä edellyttävän heiltä erityisesti vuorovaikutus- ja yhteistyöosaamista. Lisäksi työntekijät kuvasivat päiväkotityön edellyttävän erilaisia henkilökohtaisia ominaisuuksia, josta esimerkkinä mainittiin tietynlaiset luonteenpiirteet. Päiväkodin henkilökunta koki työnsä edellyttämät osaamisalueet myös henkilökohtaisina osaamisvahvuuksinaan. Moniammatillisen työryhmän tasolla osaamisvahvuuksina nähtiin ryhmän yhteiset näkemykset ja keskustelut, joiden onnistumista osaltaan tukee ryhmässä vallitseva myönteinen ilmapiiri.
Avainsanat: päiväkotityö, työssä oppiminen, osaaminen, osaamisen kehittäminen, moniamma-tillisuus.
Teoriataustassa käsitellään työssä oppimista, osaamista ja osaamisen kehittämistä yleisinä ilmiöinä sekä erityisesti päiväkotityön kontekstissa. Tutkimustehtävänä on kuvata päiväkodin henkilökunnan käsityksiä työssä oppimisesta ja sen merkityksestä osaamisen kehittämisessä. Tutkimustehtävän selvittämiseksi asetettujen tutkimuskysymysten kautta tarkastellaan, miten päiväkodin henkilökunta kuvaa omaa työssä oppimistaan ja minkälaisia käsityksiä henkilökunnalla on omasta työstään työssä oppimisen kontekstina. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään päiväkodin henkilökunnan käsityksiä päiväkotityön edellyttämästä osaamisesta sekä yksilöllisen ja moniammatillisen osaamisen kehittämisestä.
Päiväkodin henkilökunta näki työssä oppimisen merkitykselliseksi osaamisen kehittämisessä oman työnsä kontekstissa. Päiväkotityö muodostaa osaamisen kehittämiselle ja työssä oppimiselle rikkaan ja monipuolisen ympäristön. Työssä oppiminen koettiin edellytyksenä päiväkodissa työskentelemiselle. Toiset työntekijät toimivat päiväkodin henkilökunnalle merkittävänä oppimisen resurssina. Oppimis- ja kehittämismotivaation ajateltiin ensisijaisesti lähtevän yksilöistä, mutta myös työyhteisöllä, ilmapiirillä sekä työn organisoinnilla ja työnkuvalla on vaikutusta työssä oppimiseen.
Tutkittavan päiväkodin henkilökunta katsoi työnsä edellyttävän heiltä erityisesti vuorovaikutus- ja yhteistyöosaamista. Lisäksi työntekijät kuvasivat päiväkotityön edellyttävän erilaisia henkilökohtaisia ominaisuuksia, josta esimerkkinä mainittiin tietynlaiset luonteenpiirteet. Päiväkodin henkilökunta koki työnsä edellyttämät osaamisalueet myös henkilökohtaisina osaamisvahvuuksinaan. Moniammatillisen työryhmän tasolla osaamisvahvuuksina nähtiin ryhmän yhteiset näkemykset ja keskustelut, joiden onnistumista osaltaan tukee ryhmässä vallitseva myönteinen ilmapiiri.
Avainsanat: päiväkotityö, työssä oppiminen, osaaminen, osaamisen kehittäminen, moniamma-tillisuus.