Divisioonan esimiesten odotukset henkilöstötoiminnolta, Case: Ruukki Construction
ARO, INARI (2006)
ARO, INARI
2006
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-02-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15343
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15343
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Ruukki Construction divisioonan esimiesten odotuksia henkilöstötoiminnolta. Henkilöstötoiminnon tehtävä on tukea esimiesten töitä. Tutkimuksessa esille nousseiden odotusten avulla on kohdeyrityksellä mahdollisuus kehittää henkilöstötoiminnon toimintaa esimiesten odotusten mukaiseksi. Tällä tapaa henkilöstötoiminto tukisi liiketoiminnan tarpeita paremmin.
Teoriaosuus kuvaa henkilöstötoiminnon toimintaympäristöä. Henkilöstötoiminnon ja liiketoiminnan kytkeytyminen toisiinsa on yksi tärkeä tarkastelun kohde. Muut teoriaosuuden osa-alueet kuvaavat henkilöstötoimintoa ja siihen liittyviä prosesseja sekä henkilöstöhallintoon kohdistuvia odotuksia.
Empiirinen osuus kerättiin teemahaastattelujen avulla. Kohderyhmänä olivat Ruukki Construction divisioonan Suomen esimiehet. Kohdeilmiötä lähestyttiin organisaation henkilöstöprosessien kautta. Jokaisesta henkilöstöprosessista selvitettiin tärkeimmät osa-alueet, jonka jälkeen tutkittiin esimiesten ja henkilöstötoiminnon välistä yhteistyötä näiden osa-alueiden kohdalla.
Empiirisessä osuudessa nousi esille Ruukki Construction divisioonan esimiesten näkemyksiä ja kokemuksia henkilöstötoiminnosta, liiketoiminnalle tärkeät henkilöstöprosessien osa-alueet sekä kuva esimiesten ja henkilöstötoiminnon välisestä yhteistyöstä. Tulokset osoittavat, että Ruukki Construction divisioonan henkilöstötoiminto on koko ajan kehittymässä esimiesten mielestä oikeaan suuntaan. Parantamisen varaa löytyy edelleen, mutta hyviä muutoksia on saatu aikaan. Tulokset kuvaavat odotuksia jokaisesta henkilöstöprosessien osa-alueesta.
Tulosten mukaan henkilöstötoiminto koetaan tukifunktiona, jonka tulee ensin kyetä hoitaa työn operatiiviset tehtävät ja vasta tämän jälkeen siirtyä strategisiin tehtäviin. Henkilöstöprosesseista löytyy edelleen kehittämisen varaa. Esimiesten ja henkilöstötoiminnon välinen yhteistyö koettiin etäiseksi sekä joidenkin osa-alueiden kohdalla esimiesten ja henkilöstötoiminnon väliset roolit koettiin epäselviksi. Henkilöstötoiminnon ei koettu vielä vastaavan kaikkiin liiketoiminnan odotuksiin ja tarpeisiin.
Avainsanat: Henkilöstötoiminto, odotukset, henkilöstöprosessit, henkilöstöresurssointi, työsuorituksen hallinta, osaamisen kehittäminen, palkkaus ja palkitseminen
Teoriaosuus kuvaa henkilöstötoiminnon toimintaympäristöä. Henkilöstötoiminnon ja liiketoiminnan kytkeytyminen toisiinsa on yksi tärkeä tarkastelun kohde. Muut teoriaosuuden osa-alueet kuvaavat henkilöstötoimintoa ja siihen liittyviä prosesseja sekä henkilöstöhallintoon kohdistuvia odotuksia.
Empiirinen osuus kerättiin teemahaastattelujen avulla. Kohderyhmänä olivat Ruukki Construction divisioonan Suomen esimiehet. Kohdeilmiötä lähestyttiin organisaation henkilöstöprosessien kautta. Jokaisesta henkilöstöprosessista selvitettiin tärkeimmät osa-alueet, jonka jälkeen tutkittiin esimiesten ja henkilöstötoiminnon välistä yhteistyötä näiden osa-alueiden kohdalla.
Empiirisessä osuudessa nousi esille Ruukki Construction divisioonan esimiesten näkemyksiä ja kokemuksia henkilöstötoiminnosta, liiketoiminnalle tärkeät henkilöstöprosessien osa-alueet sekä kuva esimiesten ja henkilöstötoiminnon välisestä yhteistyöstä. Tulokset osoittavat, että Ruukki Construction divisioonan henkilöstötoiminto on koko ajan kehittymässä esimiesten mielestä oikeaan suuntaan. Parantamisen varaa löytyy edelleen, mutta hyviä muutoksia on saatu aikaan. Tulokset kuvaavat odotuksia jokaisesta henkilöstöprosessien osa-alueesta.
Tulosten mukaan henkilöstötoiminto koetaan tukifunktiona, jonka tulee ensin kyetä hoitaa työn operatiiviset tehtävät ja vasta tämän jälkeen siirtyä strategisiin tehtäviin. Henkilöstöprosesseista löytyy edelleen kehittämisen varaa. Esimiesten ja henkilöstötoiminnon välinen yhteistyö koettiin etäiseksi sekä joidenkin osa-alueiden kohdalla esimiesten ja henkilöstötoiminnon väliset roolit koettiin epäselviksi. Henkilöstötoiminnon ei koettu vielä vastaavan kaikkiin liiketoiminnan odotuksiin ja tarpeisiin.
Avainsanat: Henkilöstötoiminto, odotukset, henkilöstöprosessit, henkilöstöresurssointi, työsuorituksen hallinta, osaamisen kehittäminen, palkkaus ja palkitseminen