Opettajien ajatuksia sosiaalisista ongelmatilanteista kodin ja koulun yhteistyössä
LEHTIMÄKI, MINNA (2005)
LEHTIMÄKI, MINNA
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-12-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15241
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15241
Tiivistelmä
Hakutermit:
yhteistyö kodin ja koulun välillä, kodin ja koulun yhteistyön vuorovaikutusmalli, vuorovaikutus, yhteistyön ongelmat, koulutusta yhteistyöstä
Tutkimuksen aiheena oli Opettajan ajatuksia sosiaalisista ongelmatilanteista kodin ja koulun yhteis-työssä. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää tekijöitä, jotka aiheuttavat ongelmia kodin ja koulun yhteistyössä. Yhteistyötä tarkasteltiin opettajien käsitysten ja kokemusten pohjalta. Tutkimuksen teoriapohjana käytettiin Marjatta Siniharjun (2003) luomaa kodin ja koulun yhteistyön vuorovaiku-tusmallia ( The Model of Home and School Interaction), jonka tärkeimpiä lähtökohtia ovat Epstei-nin perheen, koulun ja yhteiskunnan päällekkäisten alueiden malli ja Arfwedsonin koulutyöhön yhteydessä olevat tekijät.
Tutkimuksessa tutkitaan kyselylomakkeella opettajien näkemyksiä ongelmatilanteiden luonteesta ja sisällöstä. Tutkimuksen tarkoituksena oli auttaa ymmärtämään ongelmatilanteiden merkitystä opet-tajan työssä. Keskeisimmät tutkimuskysymykset koskivat sitä, kuinka paljon yhteistyön ongelmatilanteet vaikuttavat opettajan työhön, minkälaisia kokemuksia opettajilla on ongelmatilanteista ja minkälaisia toimintatapoja tai käytänteitä kouluilla on ongelmatilanteita ja niiden käsittelyä varten.
Tutkimuskohteeksi otettiin kolme maaseutukoulua ( yksi perusopetuksen 7-9- luokki-en koulu ja kaksi perusopetuksen 1-6- luokkien koulua. Tutkimuksen kohdetyhmän muodostivat näissä kouluissa työskentelevät luokanopettajat ja aineenopettajat. Näytteeseen ( N = 72) kuului kolme koulua, joissa työskenteli perusopetuksen 1-6-luokilla yhteensä 27 opettajaa ja perusopetuk-sen 7-9-luokilla 45 opettajaa. Vastausprosentti oli 73,6 %.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jolloin tutki-musaineisto kerättiin yhdellä strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi lisäksi yhden avoimen kysymyksen. Aineisto käsiteltiin SPSS for Windows- tilasto ohjelmalla ja avoimen kysymysten vastaukset sisällönanalyysillä. Aineistoa kuvattiin frekvenssejä, prosenttilukuja ja keskiarvoja käyt-täen.
Tutkimustuloksina saatiin, että opettajat pitivät työstään ja kokivat vanhemmat melko hyvinä yhteistyökumppaneina. Ongelmatilanteita tulee vaihtelevasti koulun arjessa. Esimiehen ja erityisopettajan olivat tärkeä tuki opettajille. Kouluilla ei ollut mitään yhtenäisiä käytänteitä ongel-matilanteiden rekisteröimiseksi. Aika moni oli kokenut jonkinlaisia ongelmatilanteita, mutta niistä ei ollut aiheutunut vaikeuksia opettajan psyykkiseen, fyysiseen tai sosiaalisen toimintakykyyn. Jon-kin verran opettajilla oli ollut ahdistusta, voimattomuudentunnetta, unettomuutta ja rauhattomuutta, mutta tämä oli ohimenevää. Opettajat kokivat lisäkoulutuksen tarvetta erityisesti siitä, miten kohda-ta erilaisuutta, saada lisää yhteistyötaitoja, kuinka oma käyttäytyminen vaikuttaa ongelmatilanteissa ja mitkä ovat opettajan oikeudet ja velvollisuudet.
yhteistyö kodin ja koulun välillä, kodin ja koulun yhteistyön vuorovaikutusmalli, vuorovaikutus, yhteistyön ongelmat, koulutusta yhteistyöstä
Tutkimuksen aiheena oli Opettajan ajatuksia sosiaalisista ongelmatilanteista kodin ja koulun yhteis-työssä. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää tekijöitä, jotka aiheuttavat ongelmia kodin ja koulun yhteistyössä. Yhteistyötä tarkasteltiin opettajien käsitysten ja kokemusten pohjalta. Tutkimuksen teoriapohjana käytettiin Marjatta Siniharjun (2003) luomaa kodin ja koulun yhteistyön vuorovaiku-tusmallia ( The Model of Home and School Interaction), jonka tärkeimpiä lähtökohtia ovat Epstei-nin perheen, koulun ja yhteiskunnan päällekkäisten alueiden malli ja Arfwedsonin koulutyöhön yhteydessä olevat tekijät.
Tutkimuksessa tutkitaan kyselylomakkeella opettajien näkemyksiä ongelmatilanteiden luonteesta ja sisällöstä. Tutkimuksen tarkoituksena oli auttaa ymmärtämään ongelmatilanteiden merkitystä opet-tajan työssä. Keskeisimmät tutkimuskysymykset koskivat sitä, kuinka paljon yhteistyön ongelmatilanteet vaikuttavat opettajan työhön, minkälaisia kokemuksia opettajilla on ongelmatilanteista ja minkälaisia toimintatapoja tai käytänteitä kouluilla on ongelmatilanteita ja niiden käsittelyä varten.
Tutkimuskohteeksi otettiin kolme maaseutukoulua ( yksi perusopetuksen 7-9- luokki-en koulu ja kaksi perusopetuksen 1-6- luokkien koulua. Tutkimuksen kohdetyhmän muodostivat näissä kouluissa työskentelevät luokanopettajat ja aineenopettajat. Näytteeseen ( N = 72) kuului kolme koulua, joissa työskenteli perusopetuksen 1-6-luokilla yhteensä 27 opettajaa ja perusopetuk-sen 7-9-luokilla 45 opettajaa. Vastausprosentti oli 73,6 %.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jolloin tutki-musaineisto kerättiin yhdellä strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi lisäksi yhden avoimen kysymyksen. Aineisto käsiteltiin SPSS for Windows- tilasto ohjelmalla ja avoimen kysymysten vastaukset sisällönanalyysillä. Aineistoa kuvattiin frekvenssejä, prosenttilukuja ja keskiarvoja käyt-täen.
Tutkimustuloksina saatiin, että opettajat pitivät työstään ja kokivat vanhemmat melko hyvinä yhteistyökumppaneina. Ongelmatilanteita tulee vaihtelevasti koulun arjessa. Esimiehen ja erityisopettajan olivat tärkeä tuki opettajille. Kouluilla ei ollut mitään yhtenäisiä käytänteitä ongel-matilanteiden rekisteröimiseksi. Aika moni oli kokenut jonkinlaisia ongelmatilanteita, mutta niistä ei ollut aiheutunut vaikeuksia opettajan psyykkiseen, fyysiseen tai sosiaalisen toimintakykyyn. Jon-kin verran opettajilla oli ollut ahdistusta, voimattomuudentunnetta, unettomuutta ja rauhattomuutta, mutta tämä oli ohimenevää. Opettajat kokivat lisäkoulutuksen tarvetta erityisesti siitä, miten kohda-ta erilaisuutta, saada lisää yhteistyötaitoja, kuinka oma käyttäytyminen vaikuttaa ongelmatilanteissa ja mitkä ovat opettajan oikeudet ja velvollisuudet.