Ratsastuksenohjaajakoulutuksen pedagogiikan opetuksen opetussuunnitelman kehittäminen
HÄMÄLÄINEN, MIIA (2005)
HÄMÄLÄINEN, MIIA
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-12-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15209
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15209
Tiivistelmä
Hakutermit:
ratsastus, opetussuunnitelma, opetuksen kehittäminen, ratsastuksen pedagogiikka
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on pedagogiikan opetuksen ja opetussuunnitelman kehittäminen ratsastuksenohjaajakoulutuksessa Hevosopistolla Ypäjällä. Tutkimusta varten haastateltiin avoimella kyselylomakkeella 24:ää vuonna 2004- 2005 valmistuvaa ratsastuksenohjaajaopiskelijaa. Kyselylomakkeen kysymykset kohdistuivat pedagogiikan opetuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen Hevosopistolla. Oppilaiden haastattelujen lisäksi haastateltiin neljää opettajaa, joiden vastauksia käytettiin täydentämään kehittämissuunnitelmaa ja teoriaosaa tutkimuksessa.
Tutkimuksen tuloksissa keskeiselle sijalle nousi oppilaiden toive ratsastuksenohjaamisen pedagogiikan muuttamisesta käytännönläheisemmäksi ja helpommin ratsastustunneille sovellettavaksi. Kasvatustieteellisiä teorioita ei ollut oppilaiden mielestä helppo soveltaa ratsastuksenohjaamiseen. Lisäksi suomenkielisen opetusmateriaalin puuttuminen oli yksi merkittävä ongelma ratsastuksenohjaamisen pedagogiikan opetuksessa.
Kehittämissuunnitelmana on, että ratsastuksenohjaaja koulutuksen pedagogiikan opetusta saataisiin käytännöllisemmäksi ja siihen saataisiin myös omaa teoriaa, sekä enemmän kirjallista materiaalia. Lisäksi pedagogiikan opetuksen voisi aloittaa jo ensimmäisenä opiskeluvuotena.
ratsastus, opetussuunnitelma, opetuksen kehittäminen, ratsastuksen pedagogiikka
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on pedagogiikan opetuksen ja opetussuunnitelman kehittäminen ratsastuksenohjaajakoulutuksessa Hevosopistolla Ypäjällä. Tutkimusta varten haastateltiin avoimella kyselylomakkeella 24:ää vuonna 2004- 2005 valmistuvaa ratsastuksenohjaajaopiskelijaa. Kyselylomakkeen kysymykset kohdistuivat pedagogiikan opetuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen Hevosopistolla. Oppilaiden haastattelujen lisäksi haastateltiin neljää opettajaa, joiden vastauksia käytettiin täydentämään kehittämissuunnitelmaa ja teoriaosaa tutkimuksessa.
Tutkimuksen tuloksissa keskeiselle sijalle nousi oppilaiden toive ratsastuksenohjaamisen pedagogiikan muuttamisesta käytännönläheisemmäksi ja helpommin ratsastustunneille sovellettavaksi. Kasvatustieteellisiä teorioita ei ollut oppilaiden mielestä helppo soveltaa ratsastuksenohjaamiseen. Lisäksi suomenkielisen opetusmateriaalin puuttuminen oli yksi merkittävä ongelma ratsastuksenohjaamisen pedagogiikan opetuksessa.
Kehittämissuunnitelmana on, että ratsastuksenohjaaja koulutuksen pedagogiikan opetusta saataisiin käytännöllisemmäksi ja siihen saataisiin myös omaa teoriaa, sekä enemmän kirjallista materiaalia. Lisäksi pedagogiikan opetuksen voisi aloittaa jo ensimmäisenä opiskeluvuotena.