LIIKUNTAA JA LEIKKIÄ- toimintatutkimus liikuntapäiväkodin toimintatapojen muutoksista
PARTIO, KRISTIINA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PARTIO, KRISTIINA
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-11-21Tiivistelmä
Hakutermit:
liikunta, leikki, toimintatutkimus, kognitiivis- konstruktivistinen oppimiskäsitys, päiväkoti
Tämä pro gradu työ käsittelee yksityisen liikuntapäiväkodin kehittymisprosessia.
Käytän tutkimuksessa toimintatutkimusmallia, jossa toimin samalla oman työni tutkijana ja kehittäjänä.
Toimintatutkimus käynnistettiin, kun päiväkoti oli ollut toiminnassa kymmenen vuotta ja toimintatavat olivat pysyneet lähes muuttumattomina. Ohjattu toiminta koettiin päiväkodissa hallitsevaksi ja lapsen päivä tuntui täyttyvän erilaisista aikuisjohtoisista ohjelmista. Kasvattajat kokivat tarvetta muutokseen myös omia käytänteitään kohtaan. Suureksi haasteeksi tulivat ohjattujen liikuntatuokioiden ja vapaan leikin yhdistäminen sopivalla tavalla niin että molemmille jäisi tilaa
Lähdin hakemaan toimintatutkimuksen avulla muutosta päiväkodin arkeen, toimintatapoihin ja oman työni kehittämiseen. Tutkimuksessa käytin tiedonkeruu menetelminä havainnointeja sekä haastatteluja. Tutkimustulokset selitän näiden tiedonkeruu menetelmien avulla hankkimani aineiston kautta.
Tutkimus osoittautui tarpeelliseksi monin tavoin, sillä saadut tulokset olivat hyvin positiivisia ja kannustavia. Päiväkodin jäykältä tuntuneet tavat murentuivat ja kasvattajat saivat työlleen monia uusia mahdollisuuksia, mikä lisäsi huomattavasti työmotivaatiota. Lapsen asema huomioitiin myös kokonaisvaltaisesti ja lapsikeskeinen toiminta oli todellisuutta, eikä vain pelkkiä sanoja päiväkodin toimintasuunnitelmassa.
liikunta, leikki, toimintatutkimus, kognitiivis- konstruktivistinen oppimiskäsitys, päiväkoti
Tämä pro gradu työ käsittelee yksityisen liikuntapäiväkodin kehittymisprosessia.
Käytän tutkimuksessa toimintatutkimusmallia, jossa toimin samalla oman työni tutkijana ja kehittäjänä.
Toimintatutkimus käynnistettiin, kun päiväkoti oli ollut toiminnassa kymmenen vuotta ja toimintatavat olivat pysyneet lähes muuttumattomina. Ohjattu toiminta koettiin päiväkodissa hallitsevaksi ja lapsen päivä tuntui täyttyvän erilaisista aikuisjohtoisista ohjelmista. Kasvattajat kokivat tarvetta muutokseen myös omia käytänteitään kohtaan. Suureksi haasteeksi tulivat ohjattujen liikuntatuokioiden ja vapaan leikin yhdistäminen sopivalla tavalla niin että molemmille jäisi tilaa
Lähdin hakemaan toimintatutkimuksen avulla muutosta päiväkodin arkeen, toimintatapoihin ja oman työni kehittämiseen. Tutkimuksessa käytin tiedonkeruu menetelminä havainnointeja sekä haastatteluja. Tutkimustulokset selitän näiden tiedonkeruu menetelmien avulla hankkimani aineiston kautta.
Tutkimus osoittautui tarpeelliseksi monin tavoin, sillä saadut tulokset olivat hyvin positiivisia ja kannustavia. Päiväkodin jäykältä tuntuneet tavat murentuivat ja kasvattajat saivat työlleen monia uusia mahdollisuuksia, mikä lisäsi huomattavasti työmotivaatiota. Lapsen asema huomioitiin myös kokonaisvaltaisesti ja lapsikeskeinen toiminta oli todellisuutta, eikä vain pelkkiä sanoja päiväkodin toimintasuunnitelmassa.