Ohjaus opintojen edistäjänä? Tampereen teknillisen yliopiston opiskelijoiden kokemuksia opintojen etenemisen esteistä, opintojen ohjauksesta ja yliopistoon integroitumisesta
KÄRKKÄINEN, JENNI (2005)
KÄRKKÄINEN, JENNI
2005
Sosiaalipolitiikka - Social Policy
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-11-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15196
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15196
Tiivistelmä
Hakutermit:
opintojen pitkittyminen, tutkintoaikojen rajaus, opintojen ohjaus, yliopistoon integroituminen, opintoympäristö
Opintojen pitkittyminen yliopistoissa on ollut korkeakoulupoliittinen kesto-ongelma jo vuosikymmenien ajan, mutta konkreettiset toimet ongelman poistamiseksi ovat olleet vä-häisiä ennen 1.8.2005 voimaan astunutta tutkintoaikoja rajaavaa lakia. Lakimuutoksen seu-rauksena eri tahot joutuvat selvittämään opintojen pitkittymisen syitä sekä keinoja, joilla opiskelijat saadaan valmistumaan tavoiteaikojen puitteissa. Aiempien tutkimusten ja selvitysten perusteella opintojen pitkittyminen on monitahoinen ongelma, jonka taustalla olevat syyt voivat johtua opiskelijan itsensä lisäksi myös yliopistosta tai ympäröivästä yhteiskun-nasta.
Tässä tutkimuksessa selvitetään opintojen pitkittymisen syitä Tampereen teknillisessä yli-opistossa (TTY) sekä tarkastellaan erityisesti opintojen ohjauksen ja yliopistoon integroitumisen vaikutusta opintojen etenemiseen. Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 2005 kyselylomakkeella TTY:n opiskelijoilta. Tutkimus toteutetaan parivertailu-menetelmällä, jossa varsinainen kohderyhmä koostuu opiskelijoista, joiden opinnot ovat pitkittyneet, ja vertailuryhmä henkilöistä, jotka ovat valmistuneet normaaliajassa. Parivertailun avulla selvitetään, kuinka vertailuryhmät eroavat toisistaan taustatekijöiden, opiskelu- ja ohjauskokemusten sekä yliopistoon integroitumisen osalta, ja tämän avulla saadaan selville, onko kyseisillä tekijöillä vaikutusta opintojen etenemiseen. Aineisto on analysoitu käyttämällä tilastollisista menetelmistä tunnuslukujen ja keskiarvojen vertailua, ristiintaulukointia ja x²-riippumattomuustestiä, Studentin t-testiä, korrelaatiokerrointa ja monimuuttujamenetelmistä logistista regressioanalyysia.
Tutkimuksen tulosten mukaan opintojen sujuvaan etenemiseen TTY:ssa vaikuttavat useat eri tekijät. Opiskelijat, joiden opinnot ovat pitkittyneet, ovat normaaliajassa valmistuneita vanhempia, he asuvat yleensä parisuhteessa, ja heillä on normaaliajassa valmistuneita enemmän lapsia. Tämän lisäksi he ovat tyytymättömämpiä koulutusohjelmaansa kuin nor-maaliajassa valmistuneet, joille valmistuminen yliopistosta on tärkeämpää. Suurin osa niistä opiskelijoista, joiden opinnot ovat pitkittyneet, käy pääsääntöisesti töissä. He ovat integroituneet yliopistoon sekä sosiaalisesti että akateemisesti normaaliajassa valmistuneita huonommin. Opiskelijat, joiden opinnot ovat pitkittyneet, tietävät normaaliajassa valmistuneita heikommin TTY:n tarjoamasta opintojen ohjauksesta, ja he kokevat hyödyntäneensä opintojen ohjausta määrällisesti vähemmän. He kokevat lisäksi hyödyntäneensä vähemmän eri ohjaustahoja ja saaneensa vähemmän sekä erimuotoista ohjausta että ohjausta opintojen loppuvaiheessa. Kaikista tekijöistä eniten opintojen etenemiseen TTY:ssa vaikuttavat työssäkäynti, opiskelijakavereiden olemassaolo sekä paperivalinta sisääntuloväylänä.
opintojen pitkittyminen, tutkintoaikojen rajaus, opintojen ohjaus, yliopistoon integroituminen, opintoympäristö
Opintojen pitkittyminen yliopistoissa on ollut korkeakoulupoliittinen kesto-ongelma jo vuosikymmenien ajan, mutta konkreettiset toimet ongelman poistamiseksi ovat olleet vä-häisiä ennen 1.8.2005 voimaan astunutta tutkintoaikoja rajaavaa lakia. Lakimuutoksen seu-rauksena eri tahot joutuvat selvittämään opintojen pitkittymisen syitä sekä keinoja, joilla opiskelijat saadaan valmistumaan tavoiteaikojen puitteissa. Aiempien tutkimusten ja selvitysten perusteella opintojen pitkittyminen on monitahoinen ongelma, jonka taustalla olevat syyt voivat johtua opiskelijan itsensä lisäksi myös yliopistosta tai ympäröivästä yhteiskun-nasta.
Tässä tutkimuksessa selvitetään opintojen pitkittymisen syitä Tampereen teknillisessä yli-opistossa (TTY) sekä tarkastellaan erityisesti opintojen ohjauksen ja yliopistoon integroitumisen vaikutusta opintojen etenemiseen. Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 2005 kyselylomakkeella TTY:n opiskelijoilta. Tutkimus toteutetaan parivertailu-menetelmällä, jossa varsinainen kohderyhmä koostuu opiskelijoista, joiden opinnot ovat pitkittyneet, ja vertailuryhmä henkilöistä, jotka ovat valmistuneet normaaliajassa. Parivertailun avulla selvitetään, kuinka vertailuryhmät eroavat toisistaan taustatekijöiden, opiskelu- ja ohjauskokemusten sekä yliopistoon integroitumisen osalta, ja tämän avulla saadaan selville, onko kyseisillä tekijöillä vaikutusta opintojen etenemiseen. Aineisto on analysoitu käyttämällä tilastollisista menetelmistä tunnuslukujen ja keskiarvojen vertailua, ristiintaulukointia ja x²-riippumattomuustestiä, Studentin t-testiä, korrelaatiokerrointa ja monimuuttujamenetelmistä logistista regressioanalyysia.
Tutkimuksen tulosten mukaan opintojen sujuvaan etenemiseen TTY:ssa vaikuttavat useat eri tekijät. Opiskelijat, joiden opinnot ovat pitkittyneet, ovat normaaliajassa valmistuneita vanhempia, he asuvat yleensä parisuhteessa, ja heillä on normaaliajassa valmistuneita enemmän lapsia. Tämän lisäksi he ovat tyytymättömämpiä koulutusohjelmaansa kuin nor-maaliajassa valmistuneet, joille valmistuminen yliopistosta on tärkeämpää. Suurin osa niistä opiskelijoista, joiden opinnot ovat pitkittyneet, käy pääsääntöisesti töissä. He ovat integroituneet yliopistoon sekä sosiaalisesti että akateemisesti normaaliajassa valmistuneita huonommin. Opiskelijat, joiden opinnot ovat pitkittyneet, tietävät normaaliajassa valmistuneita heikommin TTY:n tarjoamasta opintojen ohjauksesta, ja he kokevat hyödyntäneensä opintojen ohjausta määrällisesti vähemmän. He kokevat lisäksi hyödyntäneensä vähemmän eri ohjaustahoja ja saaneensa vähemmän sekä erimuotoista ohjausta että ohjausta opintojen loppuvaiheessa. Kaikista tekijöistä eniten opintojen etenemiseen TTY:ssa vaikuttavat työssäkäynti, opiskelijakavereiden olemassaolo sekä paperivalinta sisääntuloväylänä.