"Missä toi sijaitsee?" : 7-8-vuotiaan peruskoulun ensimmäisen luokan oppilaan tilakokemukset lähiympäristöstään
MYLLÄRI, JAANA (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MYLLÄRI, JAANA
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää 7-8-vuotiaiden peruskoulun ensimmäisen luokan oppilaiden tilakokemusta eli heidän kokemuksia fyysisestä ja sosiaalisesta lähiympäristöstään. Tutkimukseni taustalla on konstruktivistinen oppimiskäsitys ja kognitiivisen tutkimussuuntauksen ajatukset ihmisestä aktiivisena havaintojen ja tiedon prosessoijana, jonka aiemmat kokemukset ja tiedot vaikuttavat uuden tiedon vastaanottamiseen ja tulkitsemiseen.Tutkimukseni lähtökohtana toimi Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksessa syksyllä 1996 käynnistetty LUMA-projekti, joka pitkittäistutkimusluonteisena pyrkii saamaan tietoa ensisijaisesti matemaattis-luonnontieteellistä kasvatus- ja opetustyötä varten. Tutkin lasten tilakokemusta koulumatkapiirrosten, koulumatkalla suoritettujen haastattelujen ja kirjallisen minäkuvatestin avulla. Lähestymistapana lasten tilakokemusten tutkimiseen käytin fenomenologiaa ja fenomenografiaa. Tutkimusjoukkona toimi Hämeenlinnan normaalikoulun ympäristökasvatuspainotteisen ensimmäisen luokan kaikki kahdeksantoista (18) oppilasta.Tutkimuksen tuloksena voin todeta, että tilaa ja suuntaa ilmaisevista käsitteistä tutkitut lapset tuottivat puheessaan eniten ja ymmärsivät parhaiten käsitteitä "ylhäällä", "alhaalla", "edessä", "takana" ja "lähellä". Koulumatkapiirroksia koskeva tarkastelu osoittaa, että päättöharjoittelijan pitämällä viiden oppitunnin mittaisella karttaopetusjaksolla oli sekä lasten piirroksiin että karttamaiseen ajatteluun selvästi havaittava vaikutus. Koulumatkapiirrokset ja niihin liittyvät haastattelut kumosivat osittain kuuluisan teoreetikon Piaget´n ajatusta 7-8-vuotiaan lapsen itsekeskeisestä tavasta kuvata karttapiirrokseen itselleen tärkeitä kohteita yksityiskohtaisesti tai epätavallisen suurikokoisena tai värisenä. Myös minäkuvatestin avomieliset vastaukset hämmästyttivät tutkijaa. Lapset paljastivat "uudelle kirjeenvaihtokaverille" itsestään rehellisesti sekä positiivisia että negatiivisia puolia eikä kukaan tutkimusjoukon lapsista halunnut tosissaan olla kukaan muu kuin oma itsensä.Tämän tutkimuksen tarkoituksena on antaa kasvatus- ja opetustyössä toimiville uutta näkökulmaa lasten tilakokemisen havainnointiin ja kehittämiseen.Asiasanat: koulutulokkaat, tila - kokemukset - koululaiset, ympäristö - kokemukset - lapset, ajattelu - lapset, kuvallinen ilmaisu - lapset