Ikääntyvä ihminen, työelämä ja työhön liittyvä koulutus
SELIN, HEIDI (2005)
SELIN, HEIDI
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-10-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15132
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15132
Tiivistelmä
Hakutermit:
ikääntyvä työntekijä, työhön liittyvä koulutus, koulutukseen osallistumisen mahdollisuudet ja esteet
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ikääntyvien työntekijöiden (yli 45-vuotiaat) suhtautumista omaan työhönsä ja työhön liittyvään koulutukseen. Tutkimuksessa selvitetään, miten ikääntyminen vaikuttaa työelämään ja miten työyhteisö suhtautuu ikääntyvään työntekijään. Nämä tekijät muodostavat lähtökohdat ikääntyvän työntekijän koulutukseen osallistumiselle, sillä mikäli työ itsessään ja työympäristö eivät mahdollista ihmisen kehittymistä ja oppimista, ei myöskään koulutukseen osallistumiseen löydy motivaatiota. Lisäksi tutkimuksen kohteena ovat erilaiset työhön liittyvät koulutustilaisuudet ja niihin osallistumisen esteet ja mahdollisuudet.
Tutkimukseen osallistui kahdeksan Tampereen kaupungin organisaatiossa työskentelevää yli 45-vuotiasta työntekijää. Haastateltavat olivat heterogeeninen joukko eri ammattien edustajia. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin, sillä yksi tärkeimmistä tavoitteista oli saada ikääntyvien työntekijöiden oma mielipide esille. Tutkimuksen analysoimiseen käytettiin laadullisia menetelmiä.
Tutkimustulosten mukaan ikääntyvät työntekijät kokevat ikääntymisen työelämässä sekä positiivisena että negatiivisena asiana. Kokemusta ja sen myötä lisääntyvää uskottavuutta pidettiin valttina työelämässä, kun taas iän myötä tapahtuva fyysisen kunnon heikkeneminen ja väsyminen koettiin haittaaviksi tekijöiksi. Ratkaisuksi työelämän muokkaamisessa tasa-arvoisemmaksi eri ikäryhmille nähtiin muun muassa erilaiset työn muotoilun keinot, työyhteisön ja esimiehen suhtautumisen muuttaminen sekä ikääntyvien työntekijöiden arvostuksen lisääminen. Haastateltavat olivat innokkaita koulutuksiin osallistujia ja itsensä kehittäjiä. Vaikka he pitivätkin erilaisia koulutuksia hyödyllisinä, oli niissä myös parantamisen varaa. Heikkoja kohtia olivat muun muassa koulutusten liian tiukka aikataulu sekä kertauksen puute. Koulutukseen pääsemisen mahdollisuuksia pidettiin melko hyvinä ja tasa-arvoisina. Suurimpana esteenä koulutukseen osallistumiselle oli ajan puute.
Ikääntyvien työntekijöiden laaja kokemus olisi saatava tehokkaampaan käyttöön työyhteisöissä. Myös työhön liittyvissä koulutuksissa kokemus olisi nähtävä perustana, jolle koulutusta rakennettaisiin. Koulutusta tulisi eriyttää ja räätälöidä koulutettavien kokemustaustan mukaan. Tutkimusta ikääntyvistä työntekijöistä olisi hyvä laajentaa koskemaan myös yksityistä sektoria.
ikääntyvä työntekijä, työhön liittyvä koulutus, koulutukseen osallistumisen mahdollisuudet ja esteet
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ikääntyvien työntekijöiden (yli 45-vuotiaat) suhtautumista omaan työhönsä ja työhön liittyvään koulutukseen. Tutkimuksessa selvitetään, miten ikääntyminen vaikuttaa työelämään ja miten työyhteisö suhtautuu ikääntyvään työntekijään. Nämä tekijät muodostavat lähtökohdat ikääntyvän työntekijän koulutukseen osallistumiselle, sillä mikäli työ itsessään ja työympäristö eivät mahdollista ihmisen kehittymistä ja oppimista, ei myöskään koulutukseen osallistumiseen löydy motivaatiota. Lisäksi tutkimuksen kohteena ovat erilaiset työhön liittyvät koulutustilaisuudet ja niihin osallistumisen esteet ja mahdollisuudet.
Tutkimukseen osallistui kahdeksan Tampereen kaupungin organisaatiossa työskentelevää yli 45-vuotiasta työntekijää. Haastateltavat olivat heterogeeninen joukko eri ammattien edustajia. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin, sillä yksi tärkeimmistä tavoitteista oli saada ikääntyvien työntekijöiden oma mielipide esille. Tutkimuksen analysoimiseen käytettiin laadullisia menetelmiä.
Tutkimustulosten mukaan ikääntyvät työntekijät kokevat ikääntymisen työelämässä sekä positiivisena että negatiivisena asiana. Kokemusta ja sen myötä lisääntyvää uskottavuutta pidettiin valttina työelämässä, kun taas iän myötä tapahtuva fyysisen kunnon heikkeneminen ja väsyminen koettiin haittaaviksi tekijöiksi. Ratkaisuksi työelämän muokkaamisessa tasa-arvoisemmaksi eri ikäryhmille nähtiin muun muassa erilaiset työn muotoilun keinot, työyhteisön ja esimiehen suhtautumisen muuttaminen sekä ikääntyvien työntekijöiden arvostuksen lisääminen. Haastateltavat olivat innokkaita koulutuksiin osallistujia ja itsensä kehittäjiä. Vaikka he pitivätkin erilaisia koulutuksia hyödyllisinä, oli niissä myös parantamisen varaa. Heikkoja kohtia olivat muun muassa koulutusten liian tiukka aikataulu sekä kertauksen puute. Koulutukseen pääsemisen mahdollisuuksia pidettiin melko hyvinä ja tasa-arvoisina. Suurimpana esteenä koulutukseen osallistumiselle oli ajan puute.
Ikääntyvien työntekijöiden laaja kokemus olisi saatava tehokkaampaan käyttöön työyhteisöissä. Myös työhön liittyvissä koulutuksissa kokemus olisi nähtävä perustana, jolle koulutusta rakennettaisiin. Koulutusta tulisi eriyttää ja räätälöidä koulutettavien kokemustaustan mukaan. Tutkimusta ikääntyvistä työntekijöistä olisi hyvä laajentaa koskemaan myös yksityistä sektoria.