"Äiti,tää pianotuoli ei pysy mun pyllyn alla!" Miten ja miksi vanhemmat vaikuttavat lapsensa harrastuksiin?
IHALAINEN, ANNA-MARIA (2005)
IHALAINEN, ANNA-MARIA
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-10-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15104
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15104
Tiivistelmä
Hakutermit:
harrastus, motivaatio, motiivit, vanhemmuuden roolit, lapsen kehitys (7-12v.)
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia miten ja miksi vanhemmat vaikuttavat lapsensa harrastuksiin. Tutkimusongelma tarkentui seuraaviin kysymyksiin: 1) Mitkä ovat vanhemman mielestä lapsen motiivit harrastaa lajiaan? 2) Mitkä ovat vanhempien motiivit ohjata lapsi tietyn harrastuksen pariin ja tukea häntä siinä? ja 3) Mikä on vanhempien rooli lapsen harrastuksissa?
Tutkielman teoriaosuudessa esitetään harrastamiseen, motiiveihin ja motivaatioon liittyvää käsitteistöä siinä määrin, kun se lapsen harrastukseen liittyen on tarpeellista. Koska tutkimuksen kohteena ovat kuitenkin vanhemmat ja heidän kokemuksensa harrastavan lapsen vanhempina, on vanhemmuudesta ja vanhemmista kasvattajina luotu katsaus. Tutkimuksen lapset ovat nyt 11-12 - vuotiaita. Lapsen kehityksen osa-alueet on esitelty taustaksi siitä näkökulmasta, että ne valottavat harrastuksen ja kehityksen vuorovaikutteista tukemista. Sukupuolen vaikutuksesta harrastuksiin on kerätty huomioita harrastustutkimuksista.
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus, ja tutkimusmenetelmä sisällön analyysi teemahaastattelulla saadusta aineistosta. Tutkimusaineisto on saatu neljästä nauhoitetusta teemahaastattelusta. Haastateltavina olivat perheiden äidit. Perheet ovat pääkaupunkiseudulta, lapsia vähintään kaksi ja lapset ovat harrastaneet vähintään viisi vuotta. Tutkimus haastatteluineen on tehty kesän 2005 aikana.
Laadullisen tapaustutkimuksen tuloksia ei voi yleistää, mutta ne avaavat kiinnostavia näkökulmia pääkaupunkiseudun perheiden motivaatioon tukea lastensa harrastuksia. Tutkimukseni vanhemmat ovat tietoisia lastensa harrastusmotivaatiosta ja kuuntelevat lapsiaan harrastuksiin liittyvissä asioissa. He tiedostavat harrastuksen merkityksen lapsen kehityksen osa-alueille. Erityisesti sosiaalisten taitojen kehittymisellä on laaja-alainen merkitys ihmisen toiminnan kaikille puolille. Myös lasten fyysinen hyvinvointi on vanhemmille tärkeää. Sisäinen motivaatio on se voima, joka saa lapsen toimimaan tavoitteiden suunnassa. Se näkyy sitoutumisena harrastukseen, lapsi nauttii tekemisestään ja haluaa oppia lisää. Vanhemmat kokivat kasvaneensa vanhemmuuteen vuorovaikutuksessa lapsensa kanssa. Tutkimuksen vanhemmat ovat pohtineet rooliaan harrastavan lapsen kasvattajana. Heidän kasvatuksensa on tavoitteellista ja lapsen hyväksyvää ja huomioivaa.
harrastus, motivaatio, motiivit, vanhemmuuden roolit, lapsen kehitys (7-12v.)
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia miten ja miksi vanhemmat vaikuttavat lapsensa harrastuksiin. Tutkimusongelma tarkentui seuraaviin kysymyksiin: 1) Mitkä ovat vanhemman mielestä lapsen motiivit harrastaa lajiaan? 2) Mitkä ovat vanhempien motiivit ohjata lapsi tietyn harrastuksen pariin ja tukea häntä siinä? ja 3) Mikä on vanhempien rooli lapsen harrastuksissa?
Tutkielman teoriaosuudessa esitetään harrastamiseen, motiiveihin ja motivaatioon liittyvää käsitteistöä siinä määrin, kun se lapsen harrastukseen liittyen on tarpeellista. Koska tutkimuksen kohteena ovat kuitenkin vanhemmat ja heidän kokemuksensa harrastavan lapsen vanhempina, on vanhemmuudesta ja vanhemmista kasvattajina luotu katsaus. Tutkimuksen lapset ovat nyt 11-12 - vuotiaita. Lapsen kehityksen osa-alueet on esitelty taustaksi siitä näkökulmasta, että ne valottavat harrastuksen ja kehityksen vuorovaikutteista tukemista. Sukupuolen vaikutuksesta harrastuksiin on kerätty huomioita harrastustutkimuksista.
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus, ja tutkimusmenetelmä sisällön analyysi teemahaastattelulla saadusta aineistosta. Tutkimusaineisto on saatu neljästä nauhoitetusta teemahaastattelusta. Haastateltavina olivat perheiden äidit. Perheet ovat pääkaupunkiseudulta, lapsia vähintään kaksi ja lapset ovat harrastaneet vähintään viisi vuotta. Tutkimus haastatteluineen on tehty kesän 2005 aikana.
Laadullisen tapaustutkimuksen tuloksia ei voi yleistää, mutta ne avaavat kiinnostavia näkökulmia pääkaupunkiseudun perheiden motivaatioon tukea lastensa harrastuksia. Tutkimukseni vanhemmat ovat tietoisia lastensa harrastusmotivaatiosta ja kuuntelevat lapsiaan harrastuksiin liittyvissä asioissa. He tiedostavat harrastuksen merkityksen lapsen kehityksen osa-alueille. Erityisesti sosiaalisten taitojen kehittymisellä on laaja-alainen merkitys ihmisen toiminnan kaikille puolille. Myös lasten fyysinen hyvinvointi on vanhemmille tärkeää. Sisäinen motivaatio on se voima, joka saa lapsen toimimaan tavoitteiden suunnassa. Se näkyy sitoutumisena harrastukseen, lapsi nauttii tekemisestään ja haluaa oppia lisää. Vanhemmat kokivat kasvaneensa vanhemmuuteen vuorovaikutuksessa lapsensa kanssa. Tutkimuksen vanhemmat ovat pohtineet rooliaan harrastavan lapsen kasvattajana. Heidän kasvatuksensa on tavoitteellista ja lapsen hyväksyvää ja huomioivaa.