Yhdessä elämään! Tapaustutkimus kasvatusyhteistyön lähtökohdista ja toteutuksesta Laukaassa
SANDELL, SAMPO (2005)
SANDELL, SAMPO
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-10-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15098
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15098
Tiivistelmä
Hakutermit:
kasvatusyhteistyö, kasvatustavoitteet, kasvuympäristö, postmoderni, vanhemmuus, yhteisöllisyys
Tutkimuksessa selvitettiin tapaustutkimuksen menetelmin Laukaassa käynnistettyä kasvatusyhteistyötä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä olivat keskeiset postmodernin ajan ja kasvatuksen kuvaukset. Pääongelmana oli selvittää kasvatusyh-teistyön syntyä ja syitä sekä tutkia haastateltavien antamia merkityksiä käynnistetylle kasvatusyhteistyölle. Tuloksia peilattiin postmodernin keskeisiin teorioihin.
Tutkimuksen kohdejoukko muodostui viidestä laukaalaisesta kasvattajasta ja yhdestä nuoresta. Kohdejoukko edusti kasvatustyön käynnistäneitä kasvattajia eri tahoilta. Haastateltava nuori toi kasvatettavan näkemyksen aineistoon. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin laadullisesti teemoittelua käyttäen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta postmodernin ajan muuttaneen kasvattajien arvoja ja auktoriteettiasemaa sekä kasvuympäristöä. Käynnistetyn kasvatusyhteistyön päämääränä oli yhteisöllisyyden ja aikuisten vastuullisuuden lisääminen koko kylän alueella. Kasvatusyhteistyön toteutumista edistävinä tekijöinä nähtiin mallin periaatteet ja saavutukset sekä keskeisten toimijoiden työpanos. Toimintaa vaikeutti järjes-täytymättömyys, joka muodostui uhkaksi toiminnan jatkuvuudelle. Postmodernin ajan erityispiirteet näkyvät tutkimuksessa niin kasvatusyhteistyön syntyyn johtaneissa tekijöissä kuin myös sen toteuttamisessa. Yksilöllisyys ja yhteisen arvopohjan mu-reneminen näkyi kasvatuksen asiantuntijoiden suhtautumisessa, kunnan osallistumisessa ja heikossa sitoutumisessa mallin periaatteisiin.
kasvatusyhteistyö, kasvatustavoitteet, kasvuympäristö, postmoderni, vanhemmuus, yhteisöllisyys
Tutkimuksessa selvitettiin tapaustutkimuksen menetelmin Laukaassa käynnistettyä kasvatusyhteistyötä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä olivat keskeiset postmodernin ajan ja kasvatuksen kuvaukset. Pääongelmana oli selvittää kasvatusyh-teistyön syntyä ja syitä sekä tutkia haastateltavien antamia merkityksiä käynnistetylle kasvatusyhteistyölle. Tuloksia peilattiin postmodernin keskeisiin teorioihin.
Tutkimuksen kohdejoukko muodostui viidestä laukaalaisesta kasvattajasta ja yhdestä nuoresta. Kohdejoukko edusti kasvatustyön käynnistäneitä kasvattajia eri tahoilta. Haastateltava nuori toi kasvatettavan näkemyksen aineistoon. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin laadullisesti teemoittelua käyttäen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta postmodernin ajan muuttaneen kasvattajien arvoja ja auktoriteettiasemaa sekä kasvuympäristöä. Käynnistetyn kasvatusyhteistyön päämääränä oli yhteisöllisyyden ja aikuisten vastuullisuuden lisääminen koko kylän alueella. Kasvatusyhteistyön toteutumista edistävinä tekijöinä nähtiin mallin periaatteet ja saavutukset sekä keskeisten toimijoiden työpanos. Toimintaa vaikeutti järjes-täytymättömyys, joka muodostui uhkaksi toiminnan jatkuvuudelle. Postmodernin ajan erityispiirteet näkyvät tutkimuksessa niin kasvatusyhteistyön syntyyn johtaneissa tekijöissä kuin myös sen toteuttamisessa. Yksilöllisyys ja yhteisen arvopohjan mu-reneminen näkyi kasvatuksen asiantuntijoiden suhtautumisessa, kunnan osallistumisessa ja heikossa sitoutumisessa mallin periaatteisiin.