Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yhdessä elämään! Tapaustutkimus kasvatusyhteistyön lähtökohdista ja toteutuksesta Laukaassa

SANDELL, SAMPO (2005)

 
Avaa tiedosto
gradu00636.pdf (260.4Kt)
Lataukset: 



SANDELL, SAMPO
2005

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-10-19
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15098
Tiivistelmä
Hakutermit:

kasvatusyhteistyö, kasvatustavoitteet, kasvuympäristö, postmoderni, vanhemmuus, yhteisöllisyys

Tutkimuksessa selvitettiin tapaustutkimuksen menetelmin Laukaassa käynnistettyä kasvatusyhteistyötä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä olivat keskeiset postmodernin ajan ja kasvatuksen kuvaukset. Pääongelmana oli selvittää kasvatusyh-teistyön syntyä ja syitä sekä tutkia haastateltavien antamia merkityksiä käynnistetylle kasvatusyhteistyölle. Tuloksia peilattiin postmodernin keskeisiin teorioihin.

Tutkimuksen kohdejoukko muodostui viidestä laukaalaisesta kasvattajasta ja yhdestä nuoresta. Kohdejoukko edusti kasvatustyön käynnistäneitä kasvattajia eri tahoilta. Haastateltava nuori toi kasvatettavan näkemyksen aineistoon. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin laadullisesti teemoittelua käyttäen.

Tutkimuksen perusteella voidaan todeta postmodernin ajan muuttaneen kasvattajien arvoja ja auktoriteettiasemaa sekä kasvuympäristöä. Käynnistetyn kasvatusyhteistyön päämääränä oli yhteisöllisyyden ja aikuisten vastuullisuuden lisääminen koko kylän alueella. Kasvatusyhteistyön toteutumista edistävinä tekijöinä nähtiin mallin periaatteet ja saavutukset sekä keskeisten toimijoiden työpanos. Toimintaa vaikeutti järjes-täytymättömyys, joka muodostui uhkaksi toiminnan jatkuvuudelle. Postmodernin ajan erityispiirteet näkyvät tutkimuksessa niin kasvatusyhteistyön syntyyn johtaneissa tekijöissä kuin myös sen toteuttamisessa. Yksilöllisyys ja yhteisen arvopohjan mu-reneminen näkyi kasvatuksen asiantuntijoiden suhtautumisessa, kunnan osallistumisessa ja heikossa sitoutumisessa mallin periaatteisiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40068]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste