Kauppa kuluttajien ympäristömyötäisyyden edistäjänä?
LAMPINEN, JONNA (2005)
LAMPINEN, JONNA
2005
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-10-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15075
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15075
Tiivistelmä
TamPubissa tutkielman rajattu versio.
The PDF is a limited version of the Master's thesis.
Hakutermit:
yritysten ympäristötoiminta, vähittäiskaupan ympäristötoiminta, kuluttajien ympäristökäyttäytyminen
Tutkielmassa tarkasteltiin kuluttajien ympäristökäyttäytymistä vähittäiskaupan näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena oli kerätä asiakastietoa tutkimuksessa mukana olevien kauppojen ympäristötoiminnan tueksi. Asiakastiedolla tarkoitettiin kauppojen asiakkaiden näkemyksiä, kokemuksia ja odotuksia kaupan ympäristötoiminnasta. Kirjallisuuskatsauksen, kerätyn asiakastiedon ja kauppiashaastatteluiden perusteella vastattiin tutkielman pääongelmaan: ”Mitkä ovat kaupan mahdollisuudet edistää kuluttajien ympäristömyötäisyyttä?”
Tutkielman kohdeorganisaationa oli Rautakesko Oy, ja tutkimukseen osallistui kolme rautakauppaa, joilla on käytössään keskusliikkeen tarjoama ympäristöjärjestelmä. Tutkimusaineisto koostui kolmesta kauppiashaastattelusta ja yhdeksästä asiakashaastattelusta. Kauppiashaastatteluista kirjoitettiin kuvailevat ympäristötoimintakertomukset, joiden tarkoituksena oli selvittää kauppojen halukkuutta, kiinnostusta ja valmiutta kuluttajien ympäristömyötäisyyden edistämisessä. Asiakashaastatteluaineiston analyysi oli kaksivaiheinen. Ensin selvitettiin asiointikauppaa koskevia kauppakohtaisia kokemuksia. Tämän jälkeen asiakasaineistoa käsiteltiin kokonaisuutena valittujen teemojen avulla. Tutkimusaineiston analyysissa kiinnitettiin huomiota siihen, miten kaupan ympäristötoimintaa voitaisiin kehittää asiakaslähtöisemmäksi. Oletuksena oli, että ympäristötoiminnan ollessa mahdollisimman asiakaslähtöistä, asiakkaat hyödyntäisivät kaupan ympäristötoiminnan tarjoamia mahdollisuuksia ja heidän käyttäytymisensä muuttuisi sitä kautta ympäristömyötäisemmäksi.
Tutkielman keskeiset tulokset liittyivät kauppiaiden käsityksiin ympäristötoiminnasta, asiakkaiden ympäristökäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin ja heidän kokemuksiinsa kaupan nykyisestä ympäristötoiminnasta. Kuluttajien ympäristökäyttäytyminen on hyvin moniulotteista, monen tekijän yhteisvaikutuksesta syntyvää toimintaa, minkä vuoksi kaupan vaikutusta siinä on vaikea arvioida. Tutkimusaineiston analyysissä havaittiin, että kauppa voi joissakin tapauksissa hieman omilla toimillaan edesauttaa kuluttajien ympäristömyötäisyyttä. Edistämismahdollisuudet liittyivät ennen kaikkea ympäristökäyttäytymisen edellytysten olemassaoloon, tiedon tarjoamiseen ja ympäristökäyttäytymisen esteiden poistamiseen. Koska kuluttajien kokonaisvaltainen ympäristömyötäisyys syntyy pidemmän ajan kuluessa, eivät kaupan ympäristötoimet voi sitä yksinään synnyttää. Kuluttajilla pitää itsellään olla jonkinlainen kiinnostus, halu ja valmius toimia ympäristömyötäisellä tavalla, jotta he tarttuivat kaupan tarjoamiin mahdollisuuksiin.
The PDF is a limited version of the Master's thesis.
Hakutermit:
yritysten ympäristötoiminta, vähittäiskaupan ympäristötoiminta, kuluttajien ympäristökäyttäytyminen
Tutkielmassa tarkasteltiin kuluttajien ympäristökäyttäytymistä vähittäiskaupan näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena oli kerätä asiakastietoa tutkimuksessa mukana olevien kauppojen ympäristötoiminnan tueksi. Asiakastiedolla tarkoitettiin kauppojen asiakkaiden näkemyksiä, kokemuksia ja odotuksia kaupan ympäristötoiminnasta. Kirjallisuuskatsauksen, kerätyn asiakastiedon ja kauppiashaastatteluiden perusteella vastattiin tutkielman pääongelmaan: ”Mitkä ovat kaupan mahdollisuudet edistää kuluttajien ympäristömyötäisyyttä?”
Tutkielman kohdeorganisaationa oli Rautakesko Oy, ja tutkimukseen osallistui kolme rautakauppaa, joilla on käytössään keskusliikkeen tarjoama ympäristöjärjestelmä. Tutkimusaineisto koostui kolmesta kauppiashaastattelusta ja yhdeksästä asiakashaastattelusta. Kauppiashaastatteluista kirjoitettiin kuvailevat ympäristötoimintakertomukset, joiden tarkoituksena oli selvittää kauppojen halukkuutta, kiinnostusta ja valmiutta kuluttajien ympäristömyötäisyyden edistämisessä. Asiakashaastatteluaineiston analyysi oli kaksivaiheinen. Ensin selvitettiin asiointikauppaa koskevia kauppakohtaisia kokemuksia. Tämän jälkeen asiakasaineistoa käsiteltiin kokonaisuutena valittujen teemojen avulla. Tutkimusaineiston analyysissa kiinnitettiin huomiota siihen, miten kaupan ympäristötoimintaa voitaisiin kehittää asiakaslähtöisemmäksi. Oletuksena oli, että ympäristötoiminnan ollessa mahdollisimman asiakaslähtöistä, asiakkaat hyödyntäisivät kaupan ympäristötoiminnan tarjoamia mahdollisuuksia ja heidän käyttäytymisensä muuttuisi sitä kautta ympäristömyötäisemmäksi.
Tutkielman keskeiset tulokset liittyivät kauppiaiden käsityksiin ympäristötoiminnasta, asiakkaiden ympäristökäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin ja heidän kokemuksiinsa kaupan nykyisestä ympäristötoiminnasta. Kuluttajien ympäristökäyttäytyminen on hyvin moniulotteista, monen tekijän yhteisvaikutuksesta syntyvää toimintaa, minkä vuoksi kaupan vaikutusta siinä on vaikea arvioida. Tutkimusaineiston analyysissä havaittiin, että kauppa voi joissakin tapauksissa hieman omilla toimillaan edesauttaa kuluttajien ympäristömyötäisyyttä. Edistämismahdollisuudet liittyivät ennen kaikkea ympäristökäyttäytymisen edellytysten olemassaoloon, tiedon tarjoamiseen ja ympäristökäyttäytymisen esteiden poistamiseen. Koska kuluttajien kokonaisvaltainen ympäristömyötäisyys syntyy pidemmän ajan kuluessa, eivät kaupan ympäristötoimet voi sitä yksinään synnyttää. Kuluttajilla pitää itsellään olla jonkinlainen kiinnostus, halu ja valmius toimia ympäristömyötäisellä tavalla, jotta he tarttuivat kaupan tarjoamiin mahdollisuuksiin.