Turvallisuus oppivelvollisuuskoulun opetussuunnitelmissa
MERILÄ, MARJUT (2005)
MERILÄ, MARJUT
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-10-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15058
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15058
Tiivistelmä
Hakutermit:
turvallisuus, opetussuunnitelma, turvallisuuskäsitys
Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, miten turvallisuus on huomioitu oppivelvollisuuskoulun opetussuunnitelmissa. Tämän lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä muutoksia turvallisuuden eri osa-alueiden painotuksissa on tapahtunut vuosien kuluessa.
Tutkimuskohteen muodostivat Maalaiskansakoulun opetussuunnitelma vuodelta 1925, Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet vuodelta 1970 ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuodelta 2004. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisiin menetelmiin kuuluvaa sisällönanalyysia. Tutkimuskohteen luonteesta johtuen tutkimuksessa huomioitiin historiantutkimuksen näkökohtia. Tutkimuksen analyysissä käytettiin apuna Laajenevan turvallisuuskäsityksen mallia.
Turvallisuus on huomioitu aina opetussuunnitelmissa, mutta sen merkitys on vuosien saatossa laajentunut. Maalaiskansakoulun opetussuunnitelmassa painottuivat terveydellinen ja perinteinen, kapea turvallisuuskäsitys, Peruskoulun opetussuunnitelmassa painottui erityisesti sosiaalinen turvallisuuskäsitys ja nykyisessä, Perusopetuksen opetussuunnitelmassa kaikki turvallisuuskäsitykset huomioitiin, mutta modernin, ekologisen ja kulttuurisen, humanistisen turvallisuuskäsityksen painoarvot olivat erityisesti nousseet aikaisempiin verrattuna.
turvallisuus, opetussuunnitelma, turvallisuuskäsitys
Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, miten turvallisuus on huomioitu oppivelvollisuuskoulun opetussuunnitelmissa. Tämän lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä muutoksia turvallisuuden eri osa-alueiden painotuksissa on tapahtunut vuosien kuluessa.
Tutkimuskohteen muodostivat Maalaiskansakoulun opetussuunnitelma vuodelta 1925, Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet vuodelta 1970 ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuodelta 2004. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisiin menetelmiin kuuluvaa sisällönanalyysia. Tutkimuskohteen luonteesta johtuen tutkimuksessa huomioitiin historiantutkimuksen näkökohtia. Tutkimuksen analyysissä käytettiin apuna Laajenevan turvallisuuskäsityksen mallia.
Turvallisuus on huomioitu aina opetussuunnitelmissa, mutta sen merkitys on vuosien saatossa laajentunut. Maalaiskansakoulun opetussuunnitelmassa painottuivat terveydellinen ja perinteinen, kapea turvallisuuskäsitys, Peruskoulun opetussuunnitelmassa painottui erityisesti sosiaalinen turvallisuuskäsitys ja nykyisessä, Perusopetuksen opetussuunnitelmassa kaikki turvallisuuskäsitykset huomioitiin, mutta modernin, ekologisen ja kulttuurisen, humanistisen turvallisuuskäsityksen painoarvot olivat erityisesti nousseet aikaisempiin verrattuna.