SATU projekti, Sairaanhoitajia Turkuun maahanmuuttajista, Maahanmuuttajasairaanhoitajien hoitamaan oppimista estävät ja edistävät tekijät
SOINNE, LEENA (2005)
SOINNE, LEENA
2005
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-09-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15041
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15041
Tiivistelmä
Hakutermit:
maahanmuuttajasairaanhoitaja, projekti, hoitamaan oppimista edistävät ja estävät tekijät
Tällä tutkimuksella on kaksi lähtökohtaa. Ensinnäkin tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata mahdollisimman tarkasti SATU projektin etenemistä ideasta koulutukseksi. Toisena lähtökohtana oli selvittää mitkä tekijät edistivät ja mitkä ehkäisivät maahanmuuttajasairaanhoitajien hoitamaan oppimista Turun ammattikorkeakoulussa järjestetyssä pätevöittämiskoulutuksessa.
Projektikuvauksesta käy selkeästi ilmi, kuinka tärkeää on projektin huolellinen suunnittelu ja projektin eri toimijoiden hyvä yhteistyö. Huolellisella etukäteissuunnittelulla voidaan ehkäistä monia käytännön ongelmia. SATU projektin onnistumisen kannalta tärkeitä seikkoja olivat ohjausryhmän aktiivinen toiminta sekä projektikoordinaattorin ja koulutuksen järjestäjän hyvä yhteistyö. SATU projektin yhtenä tavoitteena oli luoda pysyvä malli, jonka avulla EU/ETA maiden ulkopuolella terveydenhuollon tutkintonsa suorittanut henkilö voisi pätevöityä Suomessa. Tähän tavoitteeseen ei vielä tämän projektin aikana päästy, mutta pysyvän mallin kehittämistä jatketaan tulevaisuudessa.
Maahanmuuttajasairaanhoitajien hoitamaan oppimista selkeimmin edistäviksi tekijöiksi nousivat tutkimuksessa opiskelijoiden ja opettajien korkea motivaatio sekä käytännön harjoittelujaksot. Opiskelijoiden hoitamaan oppimiseen vaikuttivat myös opetussuunnitelmalliset ja -menetelmälliset seikat sekä pelkästään maahanmuuttajista koottu opiskelijaryhmä. Näillä edellä mainituilla seikoilla oli sekä hoitamaan oppimista edistäviä että sitä estäviä vaikutuksia. Selkeimmin maahanmuuttajasairaanhoitajien hoitamaan oppimista estävistä seikoista nousivat esille opiskelijoiden puutteellinen suomenkielentaito sekä toteutumattomat ennakko-odotukset ammattikorkeakoulussa opiskelemisesta.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa erilaisia maahanmuuttajille suunnattuja hoitotyön koulutuksia, sekä suunniteltaessa pysyvää mallia jolla EU/ETA-maiden ulkopuolella terveydenhuollontutkinnon suorittaneet henkilöt voisivat hankkia ammatillisen pätevyyden Suomessa.
maahanmuuttajasairaanhoitaja, projekti, hoitamaan oppimista edistävät ja estävät tekijät
Tällä tutkimuksella on kaksi lähtökohtaa. Ensinnäkin tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata mahdollisimman tarkasti SATU projektin etenemistä ideasta koulutukseksi. Toisena lähtökohtana oli selvittää mitkä tekijät edistivät ja mitkä ehkäisivät maahanmuuttajasairaanhoitajien hoitamaan oppimista Turun ammattikorkeakoulussa järjestetyssä pätevöittämiskoulutuksessa.
Projektikuvauksesta käy selkeästi ilmi, kuinka tärkeää on projektin huolellinen suunnittelu ja projektin eri toimijoiden hyvä yhteistyö. Huolellisella etukäteissuunnittelulla voidaan ehkäistä monia käytännön ongelmia. SATU projektin onnistumisen kannalta tärkeitä seikkoja olivat ohjausryhmän aktiivinen toiminta sekä projektikoordinaattorin ja koulutuksen järjestäjän hyvä yhteistyö. SATU projektin yhtenä tavoitteena oli luoda pysyvä malli, jonka avulla EU/ETA maiden ulkopuolella terveydenhuollon tutkintonsa suorittanut henkilö voisi pätevöityä Suomessa. Tähän tavoitteeseen ei vielä tämän projektin aikana päästy, mutta pysyvän mallin kehittämistä jatketaan tulevaisuudessa.
Maahanmuuttajasairaanhoitajien hoitamaan oppimista selkeimmin edistäviksi tekijöiksi nousivat tutkimuksessa opiskelijoiden ja opettajien korkea motivaatio sekä käytännön harjoittelujaksot. Opiskelijoiden hoitamaan oppimiseen vaikuttivat myös opetussuunnitelmalliset ja -menetelmälliset seikat sekä pelkästään maahanmuuttajista koottu opiskelijaryhmä. Näillä edellä mainituilla seikoilla oli sekä hoitamaan oppimista edistäviä että sitä estäviä vaikutuksia. Selkeimmin maahanmuuttajasairaanhoitajien hoitamaan oppimista estävistä seikoista nousivat esille opiskelijoiden puutteellinen suomenkielentaito sekä toteutumattomat ennakko-odotukset ammattikorkeakoulussa opiskelemisesta.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa erilaisia maahanmuuttajille suunnattuja hoitotyön koulutuksia, sekä suunniteltaessa pysyvää mallia jolla EU/ETA-maiden ulkopuolella terveydenhuollontutkinnon suorittaneet henkilöt voisivat hankkia ammatillisen pätevyyden Suomessa.