Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lastenrunouden osuus ja sisältö Otavan ja WSOY:n äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa vuosiluokille 1-5

SAVOLAINEN, SUSANNA; LAAKSO, TEIJA (2005)

 
Avaa tiedosto
gradu00608.pdf (1.221Mt)
Lataukset: 



SAVOLAINEN, SUSANNA
LAAKSO, TEIJA
2005

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-09-27
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15040
Tiivistelmä
Hakutermit:

runous, lyriikka, lastenrunous, kielellinen kehitys, äidinkielen ja kirjallisuuden opetus

Tässä Pro gradu ­työssä tutkimme sisällönanalyysin avulla lastenrunouden osuutta ja sisältöä äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa vuosiluokille 1­5. Tutkimusaineistona käytimme Otavan Hauska matka ­aapista ja lukukirjaa, Otavan Sanataituri­oppikirjoja vuosiluokille 3­5, WSOY:n Salaista aapista ja lukukirjaa sekä Salainen kerho ­oppikirjoja vuosiluokille 3­5. Pyrimme myös selvittämään vastaavatko tutkimuksen kohteena olevat runot lapsen kielellisen kehityksen kulloistakin tasoa.

Tutkimuksessamme selvisi, että runouden osuus oli suurin kahden ensimmäisen vuosiluokan oppikirjoissa. Oppikirjoissa olevien runojen sisältöjä tutkiessamme havaitsimme, että oppikirjoissa olevat runot noudattavat pääsääntöisesti seuraavaa kaavaa: runo on mitallinen, sen aikamuoto on preesens, se sijoittuu kuvitteelliseen maailmaan ja on luontoaiheinen. Tutkimukseen liittyvä lähdekirjallisuus antoi olettaa, että runot olisivat aiheiltaan moderneja ja vapaamitallisia. Löytämämme oppikirjan runon kaava osoitti tämän ennakko-oletuksen vääräksi. Oppikirjojen runotarjonta oli monipuolista, mutta perinteiset mitalliset runot olivat kuitenkin enemmistönä. Tutkimissamme runoissa esiintyi lapselle vaikeita ilmaisuja, mutta emme pystyneet yksiselitteisesti todentamaan runojen sopivuutta tietyssä kehitysvaiheessa olevalle lapselle. Ensiksi lapsi voi nauttia runosta myös sitä täysin ymmärtämättä ja toiseksi aikuisen tarjoama tuki voi auttaa lasta ymmärtämään runoa, jonka tulkitseminen olisi hänelle yksin liian vaikeaa.

Opetussuunnitelma tarjoaa väljät kehykset runouden opettamiselle. Näin ollen opettajalla on vastuu ja toisaalta mahdollisuus päättää siitä, millä tavalla hän ohjaa lapsia runouden poluille.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste