Aikuisopiskelijoiden kokemuksia verkossa oppimisesta
KUUSSALO, TIINA (2005)
KUUSSALO, TIINA
2005
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-09-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15035
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15035
Tiivistelmä
Hakutermit:
aikuiskasvatus, dialogi, DIANA-toimintamalli, Moodle, verkossa oppiminen
Tässä pro gradu tutkimuksessa tarkastellaan aluksi ammatillista koulutusta, sen lähtökohtia ja työn merkitystä ammatillisen koulutuksen perustana sekä ammatillista osaamista. Lisäksi käydään läpi oppimisteoreettista taustaa aikuisopiskelijan näkökulmasta ja tarkastellaan oppimista verkkopohjaisessa ympäristössä. Tutkimuksessa selvitetään myös lähihoitajan ammattiin opiskelevien aikuisopiskelijoiden mielipiteitä verkko-oppimisesta DIANA-toimintamalliin pohjautuvassa, Moodle-alustalle laaditussa verkko-oppimisympäristössä. Lisäksi kartoitetaan aikuisopiskelijoiden verkko-opinnoissaan kohtaamia ongelmia ja heidän mielipiteitään siitä, mitkä Moodlen toiminnoista tukevat heidän oppimistaan.
Lomakekyselyn vastauksissa aikuisopiskelijoiden mainitsemat ongelmat liittyivät erilaisiin teknisiin ongelmiin, tietotekniikkaan ja oppimisympäristöön perehdyttämiseen sekä tietokoneen käytön puutteelliseen osaamiseen, Moodle-ympäristön käytettävyyteen, opettajien osaamiseen ja heidän Moodlen käytön aktiivisuuteen, sekä opiskelijaryhmän ja/tai opintopiirien toimintaan Moodles-sa. Erilaiset tekniset ongelmat olivat ylivoimaisesti suurin ongelmien ryhmä.
Vaikka aikuisopiskelijoilla oli monenlaisia ongelmia Moodlen ja ylipäätään tietotekniikan käytössä verkko-opinnoissaan, he kuitenkin kokivat Moodlen käytön tukevan oppimistaan. Tutkimustuloksista oli nähtävissä, että aikuis-opiskelijoiden mielestä lähes kaikki opinnoissa käytetyt Moodlen ominaisuudet ja Moodlessa suoritettavat oppimistehtävät tukivat oppimista. Ylivoimaisesti eniten aikuisopiskelijat nostivat esiin verkossa keskustelun mahdollisuuden oppimista tukevana toimintana.
aikuiskasvatus, dialogi, DIANA-toimintamalli, Moodle, verkossa oppiminen
Tässä pro gradu tutkimuksessa tarkastellaan aluksi ammatillista koulutusta, sen lähtökohtia ja työn merkitystä ammatillisen koulutuksen perustana sekä ammatillista osaamista. Lisäksi käydään läpi oppimisteoreettista taustaa aikuisopiskelijan näkökulmasta ja tarkastellaan oppimista verkkopohjaisessa ympäristössä. Tutkimuksessa selvitetään myös lähihoitajan ammattiin opiskelevien aikuisopiskelijoiden mielipiteitä verkko-oppimisesta DIANA-toimintamalliin pohjautuvassa, Moodle-alustalle laaditussa verkko-oppimisympäristössä. Lisäksi kartoitetaan aikuisopiskelijoiden verkko-opinnoissaan kohtaamia ongelmia ja heidän mielipiteitään siitä, mitkä Moodlen toiminnoista tukevat heidän oppimistaan.
Lomakekyselyn vastauksissa aikuisopiskelijoiden mainitsemat ongelmat liittyivät erilaisiin teknisiin ongelmiin, tietotekniikkaan ja oppimisympäristöön perehdyttämiseen sekä tietokoneen käytön puutteelliseen osaamiseen, Moodle-ympäristön käytettävyyteen, opettajien osaamiseen ja heidän Moodlen käytön aktiivisuuteen, sekä opiskelijaryhmän ja/tai opintopiirien toimintaan Moodles-sa. Erilaiset tekniset ongelmat olivat ylivoimaisesti suurin ongelmien ryhmä.
Vaikka aikuisopiskelijoilla oli monenlaisia ongelmia Moodlen ja ylipäätään tietotekniikan käytössä verkko-opinnoissaan, he kuitenkin kokivat Moodlen käytön tukevan oppimistaan. Tutkimustuloksista oli nähtävissä, että aikuis-opiskelijoiden mielestä lähes kaikki opinnoissa käytetyt Moodlen ominaisuudet ja Moodlessa suoritettavat oppimistehtävät tukivat oppimista. Ylivoimaisesti eniten aikuisopiskelijat nostivat esiin verkossa keskustelun mahdollisuuden oppimista tukevana toimintana.