Verkko-opettajana kehittyminen yliopisto-opettajan näkökulmasta
SUUTARI, PÄIVI (2005)
SUUTARI, PÄIVI
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-09-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15009
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15009
Tiivistelmä
Hakutermit:
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö, verkko-opetus, verkko-opettaja, verkko-opettajana kehittyminen, opettajan ammatillinen kasvu ja kehittyminen
Tämän pro gradu -tutkielman tutkimusaiheena on verkko-opettajana kehittyminen. Työn teoreettisessa osuudessa verkko-opettajana kehittymistä käsitellään osana opettajan ammatillista kasvua. Lisäksi teoreettisessa osuudessa nostetaan esiin opettajien kollegiaalinen yhteistyö ja jaettu asiantuntijuus. Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat seitsemän Tampereen yliopistossa työskentelevää yliopisto-opettajaa. Joukkoon sisältyy kaksi suunnittelijaa, jotka eivät ole varsinaisissa opetusviroissa, mutta joiden työtehtäviin kuuluu opetusta ja verkko-opetuksen organisointitehtäviä.
Työn tarkoituksena on lisätä tietoa verkko-opettajana kehittymisestä ja siltä osin yleisemmästä ammatillisesta kasvusta. Tutkimukseen osallistuville opettajille tarjoutui myös tilaisuus pysähtyä pohtimaan omaa ammatillista kehittymistään sekä osaamistaan tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön alueella.
Tutkimus tehtiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina ja sitä analysoitiin gounded theory lähestymistavan analyysimenetelmiä mukaillen. Analyysin pohjalta rakennettiin oma teoreettinen jäsennys / malli verkko-opettajana kehittymisestä. Malli ei muodosta prosessikuvausta, sillä verkko-opettajana kehittymisestä ei löydetty tarpeeksi selkeitä ja tarkkoja ajallisia seuraamoita.
Mallissa kuvataan verkko-opettajana kehittymiseen liittyviä piirteitä neljän eri elementin kautta. Nämä elementit muodostavat samalla tutkimuksen keskeiset tulokset: 1) verkko-opettajana kehittyminen ja oman opetuksen kehittämistoiminta rytmittyy epätasaisesti eikä ole jatkuvaa, 2) verkko-opettajana toimimisen ja kehittymisen pohja lepää yliopisto-opettajan jo olemassa olevassa pedagogisessa osaamisessa, 3) verkko-opettajana toimimiseen liittyy halu saada arkityöhön apuvälineitä ja omat kehittymistarpeet nousevat käytännöstä, 4) laitoksen yleinen toimintakulttuuri ja jo vähäinenkin yhteistyö kollegoiden kanssa vaikuttavat välillisesti verkko-opettajana kehittymiseen. Mallin sisältämiä elementtejä verrataan osittain aiempaan tutkimukseen eli yleisempiin ammatillisen kasvun teorioihin.
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö, verkko-opetus, verkko-opettaja, verkko-opettajana kehittyminen, opettajan ammatillinen kasvu ja kehittyminen
Tämän pro gradu -tutkielman tutkimusaiheena on verkko-opettajana kehittyminen. Työn teoreettisessa osuudessa verkko-opettajana kehittymistä käsitellään osana opettajan ammatillista kasvua. Lisäksi teoreettisessa osuudessa nostetaan esiin opettajien kollegiaalinen yhteistyö ja jaettu asiantuntijuus. Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat seitsemän Tampereen yliopistossa työskentelevää yliopisto-opettajaa. Joukkoon sisältyy kaksi suunnittelijaa, jotka eivät ole varsinaisissa opetusviroissa, mutta joiden työtehtäviin kuuluu opetusta ja verkko-opetuksen organisointitehtäviä.
Työn tarkoituksena on lisätä tietoa verkko-opettajana kehittymisestä ja siltä osin yleisemmästä ammatillisesta kasvusta. Tutkimukseen osallistuville opettajille tarjoutui myös tilaisuus pysähtyä pohtimaan omaa ammatillista kehittymistään sekä osaamistaan tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön alueella.
Tutkimus tehtiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina ja sitä analysoitiin gounded theory lähestymistavan analyysimenetelmiä mukaillen. Analyysin pohjalta rakennettiin oma teoreettinen jäsennys / malli verkko-opettajana kehittymisestä. Malli ei muodosta prosessikuvausta, sillä verkko-opettajana kehittymisestä ei löydetty tarpeeksi selkeitä ja tarkkoja ajallisia seuraamoita.
Mallissa kuvataan verkko-opettajana kehittymiseen liittyviä piirteitä neljän eri elementin kautta. Nämä elementit muodostavat samalla tutkimuksen keskeiset tulokset: 1) verkko-opettajana kehittyminen ja oman opetuksen kehittämistoiminta rytmittyy epätasaisesti eikä ole jatkuvaa, 2) verkko-opettajana toimimisen ja kehittymisen pohja lepää yliopisto-opettajan jo olemassa olevassa pedagogisessa osaamisessa, 3) verkko-opettajana toimimiseen liittyy halu saada arkityöhön apuvälineitä ja omat kehittymistarpeet nousevat käytännöstä, 4) laitoksen yleinen toimintakulttuuri ja jo vähäinenkin yhteistyö kollegoiden kanssa vaikuttavat välillisesti verkko-opettajana kehittymiseen. Mallin sisältämiä elementtejä verrataan osittain aiempaan tutkimukseen eli yleisempiin ammatillisen kasvun teorioihin.