Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mikä luku tulee luvun 808 jälkeen? : tutkimus 6-7-vuotiaan lapsen lukukäsitteen kehittyneisyydestä ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä

MARENK, SARI; SEPPÄLÄ, SAIJA (1997)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



MARENK, SARI
SEPPÄLÄ, SAIJA
1997

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuva tutkittujen lasten lukukäsitteen kehittyneisyydestä ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä. Tutkimuksen pääongelmat ovat seuraavat:1) Millainen on ensiluokkalaisten ja seuraavana syksynä koulunsa aloittavien lasten lukukäsitteen taso?2) Mitkä taustatekijät ovat yhteydessä lapsen lukukäsitteen kehittyneisyyteen?Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen. Sen kohderyhmänä ovat Valkeakosken ja Kankaanpään kaupunkien 6-7-vuotiaat lapset, joista tutkimuksen yhteistestiin valittiin 146 oppilasta. Näistä lapsista 108 osallistui yksilötesteihin. Yhteistesteihin osallistuneiden lasten vanhemmille lähetettiin kyselylomake, jolla pyrittiin selvittämään taustatekijöitä. Lisäksi oppilaiden opettajat arvioivat opettamiensa lasten lukukäsitteen tasoa arviointilomakkeella. Analyysimenetelminä on käytetty keskiarvojen erojen testausta, korrelaatiokertoimia ja faktorianalyysiä. Aineiston kuvailussa on käytetty lähinnä prosenttijakaumia.Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ensiluokkalaisten lukukäsite on pidemmälle kehittynyt kuin päiväkotilasten lukukäsite. Ensiluokkalaiset hallitsivat lukukäsitteen osa-alueet varmemmin ja laajemmalla lukualueella kuin ne, jotka eivät vielä olleet koulussa. Molemmissa ryhmissä lukukäsitteen hallinta vaihteli suuresti. Päiväkotilastenkin joukosta löytyi niitä, jotka osasivat suuria lukuja. Lapsen saatavilla oleva virikemateriaali, erityisesti erilaiset pelit, ja sen aktiivinen käyttö on yhteydessä lapsen lukukäsitteen kehittyneisyyteen. Luvuista ja niiden parissa toimimisesta kiinnostuneiden lasten lukukäsite oli pidemmälle kehittynyt kuin muiden lasten. Muut tutkitut taustatekijät eivät näyttäisi olevan kovin voimakkaasti yhteydessä lukukäsitteen kehittyneisyyteen.Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että eriyttämisen tarve matematiikan opetuksessa on suuri. Opettajat tarvitsevat keinoja oppilaidensa lukukäsitteen kehittyneisyyden selvittämiseen, jotta oppilaiden lähtötason erot voidaan ottaa huomioon opetuksessa.Asiasanat: luvut - ymmärtäminen, matematiikka - opetus, esikouluikäiset, ajattelu - lapset, alkuopetus - matematiikka, kognitiivinen kehitys - koulutulokkaat
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40500]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste