Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Palvelurakenteen toimivuuden arviointi strategisen johtamisen osana kunnallishallinnossa. Tapauskohteena Tampereen kaupunki

LEHTIMÄKI, SANNA (2005)

 
Avaa tiedosto
gradu00669.pdf (694.1Kt)
Lataukset: 



LEHTIMÄKI, SANNA
2005

Aluetiede - Regional Studies
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-08-24
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14974
Tiivistelmä
Hakutermit:

arviointi, strateginen johtaminen, kunnan tuloksellisuus, vaikuttavuus

Tutkielman aiheena on kunnan palvelurakenteen toimivuuden arvioiminen. Tutkimustehtävänä

on selvittää miten palvelurakenteen toimivuutta voidaan arvioida osana strategista johtamista. Tutkimus kohdistuu kunnallishallintoon ja tapauskohteena tutkimuksessa on Tampereen kaupunki. Tarkastelussa huomio kohdistuu palvelurakenteen toimivuuden arviointiin, jolloin arvioinnin pääpaino on toiminnan lopputulosten ja vaikuttavuuden arvioinnissa. Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää arviointiajattelua ja muodostaa hallinnontasolle palvelurakenteen toimivuuteen arvioinnin teoreettinen kehys osaksi strategista johtamista. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja menetelmänä on käytetty teemahaastatteluita. Empiirisen aineiston avulla on haluttu selvittää arvioinnin tilaa organisaatiossa, virkamiesten yleistä tietämystä arvioinnista sekä arviointiin liityviä asenteita. Suhteuttamalla tätä tiet!

oa teoreettiseen keskusteluun on muodostettu kuva arvioinnista ja sen kehittämisestä organisaatiossa osana strategista johtamiskäytäntöä.

Tutkimustuloksen mukaan arviointia voidaan kehittää osana strategiaprosessia strategian implementointi- ja seurantatyökaluna käytettyä tasapainotettua tuloskorttia hyödyntäen. Systemaattisen tiedon keruun jälkeen tulee tietoa kuitenkin analysoida arvioinnin kriteerit täyttäen. Prosessi onnistuessaan varmistaa strategian ja sen toimeenpanon onnistumisen.

Tampereella strategisen johtamisen prosessissa arviointi jää toistaiseksi taka-alalle

ja tasapainotettu mittaristo toimii enemmän strategian toimeenpanon ja seurannan kuin arvioinnin välineenä. Arviointi ei ole Tampereella systemaattista eikä koordinoitua. Edellytykset arvioinnin kehittämiselle ovat kuitenkin hyvät, sillä tasapainotetun tuloskortin käyttö seurantavälineenä on organisaatiossa varsin pitkällä.

Arvioinnin roolin merkittävyyttä osana strategista johtamisjärjestelmää tulee

Tampereella jatkossa korostaa, sillä arviointi tuottaa päätöksentekijöille tietoa

organisaation kehityksen kulusta ja toimintaympäristössä tapahtuvista muutoksista.

Suunnitteluvaiheessa huomio tulee kohdistaa etupäässä tavoiteasetantaan, sillä pitkälti se sanelee sen, miten arviointi onnistuu. Koska arvioinnissa oleellista on myös oikean tiedon saaminen pelkästään jo arvioinnin tulosten hyväksyttävyyden näkökulmasta, on eri sidosryhmien huomioiminen tässä tärkeässä roolissa. Haasteena onkin vuorovaikutteisuuden lisääminen osana koko johtamisprosessia.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste