Tietämyksen jakaminen työorganisaatiossa. Laadullinen sisällönanalyysi tietämyksen jakamisesta ja sen lähikäsitteistä tutkimuskirjallisuudessa
PESONEN, JUHA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PESONEN, JUHA
2005
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2005-07-11Tiivistelmä
Hakutermit:
tietämyksen jakaminen, organisaation oppiminen, organisaation muisti, yhteisöllisyys, viestintä, tietämys
Tässä kirjallisuustutkimuksessa tarkastellaan yksilöiden välistä tietämyksen jakamista työorganisaatiossa. Tutkimusaineisto koostuu tietämyksen jakamista ja sen lähikäsitteitä käsittelevistä tieteellisistä artikkeleista, monografioista ja konferenssipapereista. Tutkimusmenetelmänä sovelletaan laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tavoitteena on analysoida ja pelkistää tietämyksen jakamista käsittelevää dokumenttiaineistoa. Tutkimuksessa pyritään luomaan synteesi vallitsevasta tietämyksen jakamista koskevasta tieteellisestä keskustelusta ja muodostamaan kuva siitä, mitkä tekijät vaikuttavat tietämyksen jakamisen onnistumiseen yksi1ötasolla. Tutkimuksessa tarkastellaan myös tietämyksen jakamisen syitä sekä pyritään tunnistamaan tietämyksen jakamisen prosessiin läheisesti liittyvät käsitteet. Muodostuvan kuvan perusteella tutkimuksessa tarkastellaan informaatioalan ammattilaisten roolia organisaation tietämyksen jakamisen prosessissa.
Tietämyksen jakaminen määriteltiin yksilöiden väliseksi sosiaalisviestinnälliseksi prosessiksi, johon osallistuu ryhmä ihmisiä, joilla on yhteisiä päämääriä ja jotka kokoontuvat yhteen ratkaistakseen yhteiseksi koettuja ongelmia yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Keskeisiksi tietämyksen jakamisen syiksi paljastuivat uuden tietämyksen luominen ja innovointi sekä tietämyksen taltioiminen organisaation muistiin. Tietämyksen jakamisen onnistumiseen vaikuttavat tekijät liittyvät tutkimuksen mukaan ensisijaisesti yhteisöllisyyteen, yksilöiden välistä vuorovaikutusta tukeviin tekijöihin sekä organisaatiokulttuuriin. Informaatioalan ammattilaiset voivat tutkimuksen mukaan tukea eksplisiittisen tietämyksen jakamista osallistumalla informaatiojärjestelmien kehittämiseen. Tietämysammattilaisen roolissa informaatioalan ammattilaiset voivat tukea myös luonteeltaan piiloisemman tietämyksen jakamista.
Tietämyksen jakamisen prosessiin läheisesti liittyviksi käsitteiksi tunnistettiin tietoon liittyvät käsitteet (eksplisiittinen ja piiloinen tietämys sekä data ja informaatio), tietämyksen hallinta, tietämyksen hallinnan alaprosesseista tietämyksen luominen ja innovointi, tietämyksen taltioiminen sekä organisaation oppiminen. Myös viestinnän, informaation jakamisen, informaation hankinnan, oppimisen, organisaation muistin ja hajautetun kognition havaittiin liittyvän läheisesti tietämyksen jakamisen prosessiin. Tietämyksen jakamisen onnistumisen näkökulmasta tietämyksen jakamisen prosessiin liittyviksi käsitteiksi tunnistettiin luottamus, sitoutuminen, sosiaaliset verkostot, organisaatiokulttuuri, informaatio- ja viestintäteknologia, palkkiojärjestelmät ja yhteisöllisyys.
tietämyksen jakaminen, organisaation oppiminen, organisaation muisti, yhteisöllisyys, viestintä, tietämys
Tässä kirjallisuustutkimuksessa tarkastellaan yksilöiden välistä tietämyksen jakamista työorganisaatiossa. Tutkimusaineisto koostuu tietämyksen jakamista ja sen lähikäsitteitä käsittelevistä tieteellisistä artikkeleista, monografioista ja konferenssipapereista. Tutkimusmenetelmänä sovelletaan laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tavoitteena on analysoida ja pelkistää tietämyksen jakamista käsittelevää dokumenttiaineistoa. Tutkimuksessa pyritään luomaan synteesi vallitsevasta tietämyksen jakamista koskevasta tieteellisestä keskustelusta ja muodostamaan kuva siitä, mitkä tekijät vaikuttavat tietämyksen jakamisen onnistumiseen yksi1ötasolla. Tutkimuksessa tarkastellaan myös tietämyksen jakamisen syitä sekä pyritään tunnistamaan tietämyksen jakamisen prosessiin läheisesti liittyvät käsitteet. Muodostuvan kuvan perusteella tutkimuksessa tarkastellaan informaatioalan ammattilaisten roolia organisaation tietämyksen jakamisen prosessissa.
Tietämyksen jakaminen määriteltiin yksilöiden väliseksi sosiaalisviestinnälliseksi prosessiksi, johon osallistuu ryhmä ihmisiä, joilla on yhteisiä päämääriä ja jotka kokoontuvat yhteen ratkaistakseen yhteiseksi koettuja ongelmia yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Keskeisiksi tietämyksen jakamisen syiksi paljastuivat uuden tietämyksen luominen ja innovointi sekä tietämyksen taltioiminen organisaation muistiin. Tietämyksen jakamisen onnistumiseen vaikuttavat tekijät liittyvät tutkimuksen mukaan ensisijaisesti yhteisöllisyyteen, yksilöiden välistä vuorovaikutusta tukeviin tekijöihin sekä organisaatiokulttuuriin. Informaatioalan ammattilaiset voivat tutkimuksen mukaan tukea eksplisiittisen tietämyksen jakamista osallistumalla informaatiojärjestelmien kehittämiseen. Tietämysammattilaisen roolissa informaatioalan ammattilaiset voivat tukea myös luonteeltaan piiloisemman tietämyksen jakamista.
Tietämyksen jakamisen prosessiin läheisesti liittyviksi käsitteiksi tunnistettiin tietoon liittyvät käsitteet (eksplisiittinen ja piiloinen tietämys sekä data ja informaatio), tietämyksen hallinta, tietämyksen hallinnan alaprosesseista tietämyksen luominen ja innovointi, tietämyksen taltioiminen sekä organisaation oppiminen. Myös viestinnän, informaation jakamisen, informaation hankinnan, oppimisen, organisaation muistin ja hajautetun kognition havaittiin liittyvän läheisesti tietämyksen jakamisen prosessiin. Tietämyksen jakamisen onnistumisen näkökulmasta tietämyksen jakamisen prosessiin liittyviksi käsitteiksi tunnistettiin luottamus, sitoutuminen, sosiaaliset verkostot, organisaatiokulttuuri, informaatio- ja viestintäteknologia, palkkiojärjestelmät ja yhteisöllisyys.