Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Terveysalan opettajan ammattitaito - tutkimus terveysalan opettajan ammattitaidosta, sen ylläpitämisestä ja kehittämisestä sekä näihin vaikuttavista tekijöistä

MÄKELÄ, PIA (2005)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



MÄKELÄ, PIA
2005

Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-28
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Hakutermit:

ammattitaito, muutos, koulutus- ja kehittämistarve

Opettajan ammttitaidon ylläpitäminen ja kehittäminen on alati muuttuvan työelämän keskeisiä haasteita. Niin opettajan itsensä kuin hänen toimintaympäristönsäkin tulisi mahdollistaa opettajan jatkuva yksilöllinen kehittyminen ja varautuminen näin tulevai suuden haasteisiin. Tässä tutkielmassa tarkastellaan terveysalan opettajan ammttitaitoa, sen ylläpitämiseen ja kehittämiseen vaikuttavia ja mahdollistavia tekijöitä sekä ammattitaidon kehittämisen kohteita. Aluksi kuvataan kirjallisuuden pohjalta ammattitaidon käsitettä yleisellä tasolla, ammattitaidon kehittämisen tarvetta sekä sen ylläpitämiseen ja kehittämiseen vaikuttavia teki jöitä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, 1) miten koulutusjärjestelmässä ja yhteiskunnassa tapahtuneet muutokset vaikuttavat terveysalalla toimivan opettajan ammattitaitovaatimuksiin, 2) millaisia ovat terveysalalla toimivan opettajan käsitykset omasta ammattitaidostaan ja sen ylläpitämisestä ja kehittämismahdollisuuksista, 3)mikä merkitys koulutuksella, vuorovaikutuksella ja sosiaalisilla suhteilla sekä kokemuksella on terveysalan opettajan ammttitaidolle ja kehittymiselle sekä 4) millaisia ovat terveysalan opettajien koetut koulutus- ja kehittämistarpeet. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla viideltä eteläsuomalaisen ammattikorkeakoulun terveysalan opettajalta. Tutkimusaineisto pyrittiin anlysoimaan fenomenografista tutkimusmenetelmää käyttämällä. Tutkimustutlokset esitellään tutkimuksen kannalta keskeisten teemojen mukaan ryhmiteltynä ja näiden sisällä näkyvät analyysin tuloksena syntyneet kuvauskategoriat. Tutkimuksesta käy ilmi, että terveysalan opettajan käsitykset omasta ammattitaidostaan, sen ylläpitämisestä ja kehittämisen tarpeesta liittyvät selkeästi niin yhteiskunnallisiin kuin koulutusjärjestelmässäkin ja näihin läheisesti liittyviin tekijöihin. Keskeisimmiksi kehittämisalueiksi terveysalan opettajille ovat muodostuneet kansainvälistymisen myötä kielitaito, uuden oppimiskäsityksen ja tenologian myötä erilaisten uusien opetusmenetelmien hallinta, erityisopiskelijoiden kohtaaminen ja opettaminen, sisältöjen kehittäminen ja käytännön hoitotyöhön tutustuminen sekä ammattikorkeakoulun opettajalle asettamat pätevyysvaatimukset. Ammatilliseen kehittymiseen katsotaan merkittävästi vaikuttavan oman motivaation lisäksi oppilaitoksen tarjoama tuki, jossa opettajat kokevat olevan selvästi puutteita. Tuen toivottiin toteutuvan vähäisemmän työmäärän, ajan ja taloudellisten resurssien turvin. Opettajat ovat tulevaisuuteen suuntautuneita, asiantuntijuuttaan ja opettajuuttaan kehittämään pyrkiviä sekä työhönsä voimakkaasti sitoutuneita. Tutkimuksen tulokset antavat alan kehittäjille entistä täsmällisempää tietoa siitä, mihin asioihin terveysalan opettajat toivovat saavansa tukea, jotta he voivat ylläpitää ja kehittää omaa ammattitaitoansa. Lisäksi tutkimuksta voi käyttää hyväksi kehitettäessä terveysalan opettajien perus-, täydennys- ja jatkokoulutusta vastaamaan nykyisiä ammatillisen opettajan ammattitaitovaatimuksia.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40008]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste