Saako sotilas itkeä? -Mieheyden problematiikan tarkastelua August Strindbergin näytelmässä Isä
RITVANEN, IRINA (2005)
RITVANEN, IRINA
2005
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14907
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14907
Tiivistelmä
Hakutermit:
August Strindberg, draama-analyysi, psykoanalyysi, maskuliinisuus, miestutkimus
Tutkielmassa analysoidaan ja tulkitaan August Strindbergin näytelmää Isä psykoanalyyttisen tutkimuksen ja erityisesti maskuliinisuuksien tutkimuksen lähtökohdista ja niiden avulla, perinteistä draama-analyysin teoriaa hyödyntäen. Aluksi esitellään käytössä olevaa teoriaa ja tutkimusmenetelmiä pääpiirteittäin, ja ennen varsinaista näytelmäanalyysia perehdytään myös August Strindbergin henkilöhistoriaan. Keskeisin lähde Strindbergin elämäkertatutkimuksessa on ruotsalaisen Olof Lagercrantzin vuonna 1980 suomeksi ilmestynyt teos August Strindberg.
Tutkielmassa tarkastellaan näytelmästä löytyviä psykoanalyyttisen taiteentutkimuksen kannalta kiinnostavia teemoja, ja pohditaan näytelmässä esiintulevaa maskuliinisuuden ja mieheyden problematiikkaa, maskuliinisuuden kuvausta ja miehisiä rooleja, sekä toisaalta sitä miten nainen esitetään näytelmässä. Pyrkimyksenä on päästä Isä-näytelmän kokonaisvaltaiseen ja tarkkaan analyysiin psykoanalyyttista kirjallisuudentutkimusta ja maskuliinisuuksien tutkimusta hyödyntäen, mutta tulkinnalle ja vapaalle pohdinnalle tilaa antaen. Tarkoitus on luoda analyysi, joka antaa välineitä mahdolliseen näytelmän esitykseksi rakentamiseen.
August Strindberg, draama-analyysi, psykoanalyysi, maskuliinisuus, miestutkimus
Tutkielmassa analysoidaan ja tulkitaan August Strindbergin näytelmää Isä psykoanalyyttisen tutkimuksen ja erityisesti maskuliinisuuksien tutkimuksen lähtökohdista ja niiden avulla, perinteistä draama-analyysin teoriaa hyödyntäen. Aluksi esitellään käytössä olevaa teoriaa ja tutkimusmenetelmiä pääpiirteittäin, ja ennen varsinaista näytelmäanalyysia perehdytään myös August Strindbergin henkilöhistoriaan. Keskeisin lähde Strindbergin elämäkertatutkimuksessa on ruotsalaisen Olof Lagercrantzin vuonna 1980 suomeksi ilmestynyt teos August Strindberg.
Tutkielmassa tarkastellaan näytelmästä löytyviä psykoanalyyttisen taiteentutkimuksen kannalta kiinnostavia teemoja, ja pohditaan näytelmässä esiintulevaa maskuliinisuuden ja mieheyden problematiikkaa, maskuliinisuuden kuvausta ja miehisiä rooleja, sekä toisaalta sitä miten nainen esitetään näytelmässä. Pyrkimyksenä on päästä Isä-näytelmän kokonaisvaltaiseen ja tarkkaan analyysiin psykoanalyyttista kirjallisuudentutkimusta ja maskuliinisuuksien tutkimusta hyödyntäen, mutta tulkinnalle ja vapaalle pohdinnalle tilaa antaen. Tarkoitus on luoda analyysi, joka antaa välineitä mahdolliseen näytelmän esitykseksi rakentamiseen.
