Vanhemmuuden yhteys lahjakkuuden kehitykseen
LAHTINEN, TIINA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LAHTINEN, TIINA
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-10Tiivistelmä
Hakutermit:
lahjakkuus, vanhemmuus, kasvatus
Tutkimuksessa selvitettiin vanhemmuuden roolia ja merkitystä lahjakkuuden kehityksessä, lahjakkaiden kotitaustoja sekä vanhempien kokemuksia lahjakkaiden nuorten kasvatuksesta. Tarkoitus oli tutkia, millainen kasvuympäristö ja perheilmapiiri ovat tukeneet kehitystä ja millaisia kasvatusperiaatteita lahjakkaiden nuorten kodeissa on ollut. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä lahjakkaiden nuorten tarpeista ja perhetaustoista, jotta myös lahjakkuutta voitaisiin ymmärtää yhä monipuolisemmin.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Laadullisella otteella haluttiin painottaa ilmiön ja yksilöiden syvällistä ymmärtämistä yleistämisen sijasta: jokainen yksilö on ainutlaatuinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui neljä lahjakkaaksi alan eksperttien mukaan tunnustettua nuorta sekä heidän vanhempansa. Haastateltavien nuorten ikähaitari oli 12 25 vuotta. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti koodaamalla, teemoittelemalla ja tyypittelemällä.
Tulosten mukaan vanhemmat tukevat lahjakkuuden kehitystä parhaiten tukemalla lapsen kokonaisvaltaista kasvua ottamalla huomioon lapsen sekä kognitiiviset, emotionaaliset, sosiaaliset että fyysiset tarpeet. Lahjakkaiden nuorten perheissä vanhemmat arvostivat lastensa työtä ja alaa ja luottivat lapsen arviointikykyyn. Lapsille oli luotu rajoja ja turvallisuuden tunnetta, mutta silti heitä oli rohkaistu autonomiaan.
lahjakkuus, vanhemmuus, kasvatus
Tutkimuksessa selvitettiin vanhemmuuden roolia ja merkitystä lahjakkuuden kehityksessä, lahjakkaiden kotitaustoja sekä vanhempien kokemuksia lahjakkaiden nuorten kasvatuksesta. Tarkoitus oli tutkia, millainen kasvuympäristö ja perheilmapiiri ovat tukeneet kehitystä ja millaisia kasvatusperiaatteita lahjakkaiden nuorten kodeissa on ollut. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä lahjakkaiden nuorten tarpeista ja perhetaustoista, jotta myös lahjakkuutta voitaisiin ymmärtää yhä monipuolisemmin.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Laadullisella otteella haluttiin painottaa ilmiön ja yksilöiden syvällistä ymmärtämistä yleistämisen sijasta: jokainen yksilö on ainutlaatuinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui neljä lahjakkaaksi alan eksperttien mukaan tunnustettua nuorta sekä heidän vanhempansa. Haastateltavien nuorten ikähaitari oli 12 25 vuotta. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti koodaamalla, teemoittelemalla ja tyypittelemällä.
Tulosten mukaan vanhemmat tukevat lahjakkuuden kehitystä parhaiten tukemalla lapsen kokonaisvaltaista kasvua ottamalla huomioon lapsen sekä kognitiiviset, emotionaaliset, sosiaaliset että fyysiset tarpeet. Lahjakkaiden nuorten perheissä vanhemmat arvostivat lastensa työtä ja alaa ja luottivat lapsen arviointikykyyn. Lapsille oli luotu rajoja ja turvallisuuden tunnetta, mutta silti heitä oli rohkaistu autonomiaan.