Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vanhemmuuden yhteys lahjakkuuden kehitykseen

LAHTINEN, TIINA (2005)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



LAHTINEN, TIINA
2005

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-10
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Hakutermit:

lahjakkuus, vanhemmuus, kasvatus

Tutkimuksessa selvitettiin vanhemmuuden roolia ja merkitystä lahjakkuuden kehityksessä, lahjakkaiden kotitaustoja sekä vanhempien kokemuksia lahjakkaiden nuorten kasvatuksesta. Tarkoitus oli tutkia, millainen kasvuympäristö ja perheilmapiiri ovat tukeneet kehitystä ja millaisia kasvatusperiaatteita lahjakkaiden nuorten kodeissa on ollut. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä lahjakkaiden nuorten tarpeista ja perhetaustoista, jotta myös lahjakkuutta voitaisiin ymmärtää yhä monipuolisemmin.

Työ toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Laadullisella otteella haluttiin painottaa ilmiön ja yksilöiden syvällistä ymmärtämistä yleistämisen sijasta: jokainen yksilö on ainutlaatuinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui neljä lahjakkaaksi alan eksperttien mukaan tunnustettua nuorta sekä heidän vanhempansa. Haastateltavien nuorten ikähaitari oli 12 ­ 25 vuotta. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti koodaamalla, teemoittelemalla ja tyypittelemällä.

Tulosten mukaan vanhemmat tukevat lahjakkuuden kehitystä parhaiten tukemalla lapsen kokonaisvaltaista kasvua ottamalla huomioon lapsen sekä kognitiiviset, emotionaaliset, sosiaaliset että fyysiset tarpeet. Lahjakkaiden nuorten perheissä vanhemmat arvostivat lastensa työtä ja alaa ja luottivat lapsen arviointikykyyn. Lapsille oli luotu rajoja ja turvallisuuden tunnetta, mutta silti heitä oli rohkaistu autonomiaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste