Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Vaikka kaikki näyttää vain tältä vuorokaudelta" Heikki Turusen Kivenpyörittäjän kylän ja Markku Pölösen romaanifilmatisoinnin kerronnan ajan vertailua

TUOKKO, VILLE (2005)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



TUOKKO, VILLE
2005

Suomen kirjallisuus - Finnish Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-06
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Hakutermit:

kirjallisuudentutkimus, narratologia, sovitukset

Tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten Heikki Turusen Kivenpyörittäjän kylä (1976) -romaanin

ja Markku Pölösen samannimisen elokuvan (1995) kerronnan aika eroaa toisistaan. Käytetty

teoreettinen viitekehys yhdistelee Gerard Génetten alun perin kehittelemää, kirjallisuuden

kerronnan aikaa käsittelevää narratologista teoriaa, Seymour Chatmanin siitä tekemää

elokuvaan analysointiin sovitettua muunnelmaa sekä David Bordwellin elokuvakerronnan

aikaa kuvaavia käsitteitä.

Kaikkien käytettyjen teorioiden taustalla vaikuttavat Genetten kerronnan järjestyksen, keston

ja frekvenssin käsitteet, joiden kuvaamia ilmiöitä löytyy sekä romaani- että

elokuvakerronnasta. Tutkielman alussa pohditaan myös romaanin ja elokuvan kielen

yhteensovittamisen ongelmia, ja loppupuolella sovelletaan Henry Baconin esittämään

valtavirtaelokuvan rakennemallia. Tämän mallin avulla tutkitaan romaanin ja

elokuvafilmatisoinnin kokonaisrakenteessa tapahtuneita muutoksia.

Kun romaaniteksti muunnetaan elokuvaksi, joudutaan siihen tekemään monenlaisia

muutoksia. Ensimmäisen ongelman muodostaa se, miten kaikki romaanin kielellisesti

välittämät merkitykset tulisi esittää elokuvan audiovisuaalisia keinoja käyttäen. Toinen

ongelma syntyy siitä, miten joskus hyvinkin laajan alkutekstin tarinainformaatio saadaan

tyydyttävästi mahdutettua elokuvaan, jonka ajallinen kesto on usein hyvin tarkkaan rajattu.

Kerronnan aikaa tarkasteltaessa Turusen romaanin ja Pölösen elokuvan ero näkyy erityisesti

siinä, että kerrontaa on elokuvassa tiivistetty. Turusen romaanissa esiintyviä

tarinainformaation toistoja on vähennetty ja kerronnan kestoa lyhennetty. Romaanin laajan ja

syvällisesti kuvatun henkilögallerian esittely on rajoitettu vain muutaman henkilöhahmon

syventämiseen. Romaanin tapahtumien kerrontajärjestystä on myös paikoitellen muutettu

elokuvan rakenteelle ominaisten kausaliteettisuhteiden synnyttämiseksi.

Valtavirtaelokuvan rakennemalli tarjoaa joitakin selityksiä kerronnan aikaan tehdyille

muutoksille. Lisäksi sen soveltaminen myös osoittaa, että elokuvan kokonaisrakenne poikkeaa

romaanista tavalla, joka hämärtää erään romaanin keskeisen teeman ilmenemistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste