Musiikin digitaalinen jakelu: hyödyt ja haitat levy-yhtiöille
SIIKANIVA, JUUSO (2005)
SIIKANIVA, JUUSO
2005
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14868
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14868
Tiivistelmä
Hakutermit:
musiikki, digitaalinen jakelu, levy-yhtiö, toimitusketju, arvoketju
Tutkielman tavoitteena oli tarkastella musiikin digitaalisen jakelun aikaansaamia hyötyjä ja haittoja levy-yhtiöiden näkökulmasta. Hyötyjä ja haittoja pyrittiin myös analysoimaan erikseen erikokoisten levy-yhtiöiden osalta. Lisäksi tavoitteena oli kuvailla, millaisia digitaalisen jakelun liiketoimintamallit ja jakelustrategiat ovat sekä arvioida levy-yhtiöiden asemaa musiikin toimitusketjuissa tulevaisuudessa.
Tutkielman teoriaosuus pohjautui toimitusketjuteoriaan sekä musiikkiteollisuuden perinteisen arvoketjun ja siihen vaikuttavien teknologisten kehitysten tarkasteluun. Empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina kolmessa erikokoisessa suomalaisessa levy-yhtiössä, ja sen tarkoituksena oli tarkastella, miten käytännön liiketoiminta vastaa esitettyä teoreettista viitekehystä. Lisäksi empiirisen tutkimuksen avulla pyrittiin lisäämään tietoutta teoriaosuudessa käsitellyistä asioista.
Tutkimustuloksina tunnistettiin seuraavat digitaalisen jakelun aikaansaamat hyödyt: mahdollisuus valmistus-, jakelu- ja varastointikustannusten vähentämiseen, entistä paremmat tuotteiden niputtamismahdollisuudet, mahdollisuus vanhojen albumien uudelleenjulkaisuun digitaalisessa muodossa, sekä uudet tavat tuottaa lisäarvoa asiakkaille. Suurimpien haittojen ja uhkakuvien puolestaan havaittiin liittyvän piratismiin, muutoksiin toimialan ja toimitusketjujen rakenteissa, sekä levy-yhtiöiden kykyyn uudistaa liiketoimintamallejaan ja sopeutua toimintaympäristön muutoksiin.
Erikokoisten levy-yhtiöiden todettiin hyötyvän digitaalisesta jakelusta eri tavoin. Pienille levy-yhtiöille digitaalisen jakelun potentiaaliset vaikutukset liiketoiminnan kustannusrakenteeseen ovat suhteellisesti suuremmat. Johtopäätöksissä todettiin, että joillekin, etupäässä pienille, levy-yhtiöille digitaalinen jakelu saattaa olla ainoa kannattava tapa musiikin julkaisemiseen; sen sijaan osalle pitkään alalla toimineista yhtiöistä se voi merkitä vaikeuksia liiketoiminnan kannattavuuden ylläpitämisessä. Digitaalisen jakelun haittojen ja uhkien havaittiin koskevan suurimmaksi osaksi toimialaa kokonaisuutena, mutta niidenkin suhteen erikokoisten levy-yhtiöiden kesken löydettiin joitakin eroavaisuuksia. Kilpailun kiristymisen todettiin koskettavan lähinnä vain pieniä levy-yhtiöitä. Lisäksi nykyinen hintataso sekä digitaalisten jakelijoiden tarjoamien katteiden pienuus tunnistettiin ongelmakohdiksi pienille levy-yhtiöille.
Musiikin toimitusketjujen koostumuksessa ja valtarakenteessa ennustettiin tapahtuvan muutoksia digitaalisen jakelun yleistyessä. Johtopäätöksissä todettiin, että isojen levy-yhtiöiden voidaan odottaa jatkossakin käyttävän suurinta valtaa musiikkiteollisuuden toimitusketjuissa, vaikka osa tutkijoista on ennustanut vallan siirtyvän toimitusketjuissa enemmän artistien suuntaan. Keskeisimmät odotetut muutokset toimitusketjuissa liittyivät toimitusketjujen jäsenten määrän kasvuun, perinteisten jakelijoiden heikentyneeseen asemaan sekä online-jakelijoiden vallan mahdolliseen kasvuun.
musiikki, digitaalinen jakelu, levy-yhtiö, toimitusketju, arvoketju
Tutkielman tavoitteena oli tarkastella musiikin digitaalisen jakelun aikaansaamia hyötyjä ja haittoja levy-yhtiöiden näkökulmasta. Hyötyjä ja haittoja pyrittiin myös analysoimaan erikseen erikokoisten levy-yhtiöiden osalta. Lisäksi tavoitteena oli kuvailla, millaisia digitaalisen jakelun liiketoimintamallit ja jakelustrategiat ovat sekä arvioida levy-yhtiöiden asemaa musiikin toimitusketjuissa tulevaisuudessa.
Tutkielman teoriaosuus pohjautui toimitusketjuteoriaan sekä musiikkiteollisuuden perinteisen arvoketjun ja siihen vaikuttavien teknologisten kehitysten tarkasteluun. Empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina kolmessa erikokoisessa suomalaisessa levy-yhtiössä, ja sen tarkoituksena oli tarkastella, miten käytännön liiketoiminta vastaa esitettyä teoreettista viitekehystä. Lisäksi empiirisen tutkimuksen avulla pyrittiin lisäämään tietoutta teoriaosuudessa käsitellyistä asioista.
Tutkimustuloksina tunnistettiin seuraavat digitaalisen jakelun aikaansaamat hyödyt: mahdollisuus valmistus-, jakelu- ja varastointikustannusten vähentämiseen, entistä paremmat tuotteiden niputtamismahdollisuudet, mahdollisuus vanhojen albumien uudelleenjulkaisuun digitaalisessa muodossa, sekä uudet tavat tuottaa lisäarvoa asiakkaille. Suurimpien haittojen ja uhkakuvien puolestaan havaittiin liittyvän piratismiin, muutoksiin toimialan ja toimitusketjujen rakenteissa, sekä levy-yhtiöiden kykyyn uudistaa liiketoimintamallejaan ja sopeutua toimintaympäristön muutoksiin.
Erikokoisten levy-yhtiöiden todettiin hyötyvän digitaalisesta jakelusta eri tavoin. Pienille levy-yhtiöille digitaalisen jakelun potentiaaliset vaikutukset liiketoiminnan kustannusrakenteeseen ovat suhteellisesti suuremmat. Johtopäätöksissä todettiin, että joillekin, etupäässä pienille, levy-yhtiöille digitaalinen jakelu saattaa olla ainoa kannattava tapa musiikin julkaisemiseen; sen sijaan osalle pitkään alalla toimineista yhtiöistä se voi merkitä vaikeuksia liiketoiminnan kannattavuuden ylläpitämisessä. Digitaalisen jakelun haittojen ja uhkien havaittiin koskevan suurimmaksi osaksi toimialaa kokonaisuutena, mutta niidenkin suhteen erikokoisten levy-yhtiöiden kesken löydettiin joitakin eroavaisuuksia. Kilpailun kiristymisen todettiin koskettavan lähinnä vain pieniä levy-yhtiöitä. Lisäksi nykyinen hintataso sekä digitaalisten jakelijoiden tarjoamien katteiden pienuus tunnistettiin ongelmakohdiksi pienille levy-yhtiöille.
Musiikin toimitusketjujen koostumuksessa ja valtarakenteessa ennustettiin tapahtuvan muutoksia digitaalisen jakelun yleistyessä. Johtopäätöksissä todettiin, että isojen levy-yhtiöiden voidaan odottaa jatkossakin käyttävän suurinta valtaa musiikkiteollisuuden toimitusketjuissa, vaikka osa tutkijoista on ennustanut vallan siirtyvän toimitusketjuissa enemmän artistien suuntaan. Keskeisimmät odotetut muutokset toimitusketjuissa liittyivät toimitusketjujen jäsenten määrän kasvuun, perinteisten jakelijoiden heikentyneeseen asemaan sekä online-jakelijoiden vallan mahdolliseen kasvuun.