Kuvareportaasista valokuvaromaaniin : Aika ja tila valokuvan ja tekstin yhdistävissä painotuotteissa
SAVOLAINEN, ANULIINA (2005)
SAVOLAINEN, ANULIINA
2005
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14864
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14864
Tiivistelmä
Hakutermit: aika, tila, valokuva, teksti, kuvajournalismi, valokuvaromaani
Journalistinen tutkielmani käsittelee aikaa ja tilaa valokuvasta ja tekstistä rakennetuissa, paperille painetuissa kokonaisuuksissa. Lopputyön journalistinen osa on Ranskan Marseillessa tekemäni Boris-valokuvaromaani. Lähtökohtani on ollut löytää sellainen valokuvan, tekstin ja julkaisufoorumin kombinaatio, joka olisi mahdollisimman ajaton. Siihen liittyen pohdin ajan ja tilan käsitteitä visuaalis-verbaalisessa viestinnässä.
Sekä journalistisessa teoksessa että tässä kirjallisessa erittelyssä tarkoitukseni on tutkia viestintää ajan ja tilan näkökulmasta ja löytää vaihtoehtoisia tapoja yhdistellä valokuvaa ja tekstiä. Journalistisen teoksen teossa alkuperäinen ajatukseni oli tehdä kokeilevalla tavalla tekstiä ja kuvaa yhdistävä kuvareportaasi lehteen, mutta lopulta päädyin tekemään kuvaamastani ja kirjoittamastani materiaalista kaunokirjallisen valokuvakirjan.
Analysoin kirjallisessa erittelyssäni journalististen ja ei-journalististen teosten aikaa ja tilaa niiden elementtien sekä niiden julkaisufoorumien ominaisuuksien kautta. Pohdin, miten itse rakennuspalikoista eli valokuvasta ja tekstistä voidaan rakentaa erityyppisiä tila-aikoja. Vaikka lopulta lukija-katsoja on se, joka ”avaa” teoksen aikaan, taiton avulla voidaan vaikuttaa teoksen ajallisuuteen. Myös julkaisufoorumi vaikuttaa kokonaisuuksien ajallisuuteen: sanomalehden aikaperspektiivi on lähtökohtaisesti lyhyempi kuin kirjan.
Ajan ja tilan käsitteet liittyvät toisiinsa tiiviisti ja ne voidaan jopa ajatella yhtenä käsitteenä, tila-aikana. Esimerkiksi tyhjä tila paperilla tai tyhjä sivu kirjassa merkitsevät taukoa siinä missä hiljaisuus kahden äänen välillä. Kehittämälläni vaellustilan käsitteellä tarkoitan sellaisia visuaalisia tiloja, jotka herättävät lukija-katsojassa assosiaatioiden ketjut ja tarjoavat näin vaihtoehtoisia tiloja sanojen ja kuvien ilmimerkityksen takana. Vaellustilan käsite on lähellä Juhani Pallasmaan (2001) poeettisen kuvan käsitettä.
Tarkastelen lähemmin uutisreportaasia sanomalehdessä ja kuvareportaasia aikakauslehdessä sekä valokuvan ja fiktion yhdistävää kirjaa. Näiden esimerkkien kautta pohdin, missä määrin journalististen lajityyppien ajankohtaisuuskeskeisyys rajoittaa niiden aikaperspektiiviä ja miten paljon julkaisufoorumi vaikuttaa julkaistavien sisältöjen aikaan. Valokuvaan journalistisen tekstin yhteydessä liittyy dokumentaristinen katsontatapa, jonka voi ajatella tukevan journalismin tiedonvälitystehtävää. Toisaalta toinen ääripää, valokuvan ja fiktiivisen tekstin yhdistäminen, on suhteellisen harvinaista. Päädyin tällaiseen yhdistelmään Boris-valokuvaromaanissa. Erittelen syitä valintoihini sekä kirjan tekoprosessia tässä teoriaosuudessa.
Journalistinen tutkielmani käsittelee aikaa ja tilaa valokuvasta ja tekstistä rakennetuissa, paperille painetuissa kokonaisuuksissa. Lopputyön journalistinen osa on Ranskan Marseillessa tekemäni Boris-valokuvaromaani. Lähtökohtani on ollut löytää sellainen valokuvan, tekstin ja julkaisufoorumin kombinaatio, joka olisi mahdollisimman ajaton. Siihen liittyen pohdin ajan ja tilan käsitteitä visuaalis-verbaalisessa viestinnässä.
Sekä journalistisessa teoksessa että tässä kirjallisessa erittelyssä tarkoitukseni on tutkia viestintää ajan ja tilan näkökulmasta ja löytää vaihtoehtoisia tapoja yhdistellä valokuvaa ja tekstiä. Journalistisen teoksen teossa alkuperäinen ajatukseni oli tehdä kokeilevalla tavalla tekstiä ja kuvaa yhdistävä kuvareportaasi lehteen, mutta lopulta päädyin tekemään kuvaamastani ja kirjoittamastani materiaalista kaunokirjallisen valokuvakirjan.
Analysoin kirjallisessa erittelyssäni journalististen ja ei-journalististen teosten aikaa ja tilaa niiden elementtien sekä niiden julkaisufoorumien ominaisuuksien kautta. Pohdin, miten itse rakennuspalikoista eli valokuvasta ja tekstistä voidaan rakentaa erityyppisiä tila-aikoja. Vaikka lopulta lukija-katsoja on se, joka ”avaa” teoksen aikaan, taiton avulla voidaan vaikuttaa teoksen ajallisuuteen. Myös julkaisufoorumi vaikuttaa kokonaisuuksien ajallisuuteen: sanomalehden aikaperspektiivi on lähtökohtaisesti lyhyempi kuin kirjan.
Ajan ja tilan käsitteet liittyvät toisiinsa tiiviisti ja ne voidaan jopa ajatella yhtenä käsitteenä, tila-aikana. Esimerkiksi tyhjä tila paperilla tai tyhjä sivu kirjassa merkitsevät taukoa siinä missä hiljaisuus kahden äänen välillä. Kehittämälläni vaellustilan käsitteellä tarkoitan sellaisia visuaalisia tiloja, jotka herättävät lukija-katsojassa assosiaatioiden ketjut ja tarjoavat näin vaihtoehtoisia tiloja sanojen ja kuvien ilmimerkityksen takana. Vaellustilan käsite on lähellä Juhani Pallasmaan (2001) poeettisen kuvan käsitettä.
Tarkastelen lähemmin uutisreportaasia sanomalehdessä ja kuvareportaasia aikakauslehdessä sekä valokuvan ja fiktion yhdistävää kirjaa. Näiden esimerkkien kautta pohdin, missä määrin journalististen lajityyppien ajankohtaisuuskeskeisyys rajoittaa niiden aikaperspektiiviä ja miten paljon julkaisufoorumi vaikuttaa julkaistavien sisältöjen aikaan. Valokuvaan journalistisen tekstin yhteydessä liittyy dokumentaristinen katsontatapa, jonka voi ajatella tukevan journalismin tiedonvälitystehtävää. Toisaalta toinen ääripää, valokuvan ja fiktiivisen tekstin yhdistäminen, on suhteellisen harvinaista. Päädyin tällaiseen yhdistelmään Boris-valokuvaromaanissa. Erittelen syitä valintoihini sekä kirjan tekoprosessia tässä teoriaosuudessa.