Vertaistutorit ikääntyneiden tietotekniikkaopintojen tukijoina : Deskriptiivinen tutkimus Tampereella toimivan ATK Seniorit Mukanetti ry:n vertaistutoreiden toiminnasta
MATTILA, MIKKO (2005)
MATTILA, MIKKO
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14841
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14841
Tiivistelmä
Hakutermit:
ikääntyminen, tietotekniikka, vertaistutorointi, ATK Seniorit Mukanetti ry
ATK Seniorit Mukanetti ry toteuttaa Raha-automaattiyhdistyksen tuella Ikäihmisten vertaistutorointiprojektin, jonka päämääränä on saada mahdollisimman moni Tampereen seudulla asuva ikääntynyt tietoyhteiskunnan tarjoamien ATK-palveluiden käyttäjäksi. Projektin tavoitteena on koota ja valmentaa riittävän laaja joukko vapaaehtoisperiaatteella toimivia vertaistutoreita, jotka tukevat ikääntyneitä tietotekniikan opettelussa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena ATK Seniorit Mukanetti ry:n vertaistutorit kokevat oman työnsä ikääntyneiden ATK-opiskelijoiden ohjaajina. Tutkimuksen avulla pyrittiin tuomaan esiin tutoreiden näkökulma vertaistutortoiminnasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa perustavanlaatuista tietoa vertaistutortoiminnasta, jota voitaisiin edelleen hyödyntää toimintaa kehiteltäessä.
Tutkimus oli laadullinen deskriptiivinen tutkimus, johon aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa ATK Seniorit Mukanetti ry:n vertaistutoria. Haastateltavat oli valittu tutortehtävien mukaan siten, että kaikki tutorointimuodot olivat edustettuina. Tällä pyrittiin saamaan mahdollisimman kattava kuvaus vertaistutortoiminnasta.
Yhteenvetona tutkimusaineistosta voidaan todeta, että vertaistutorit kokivat tehtävänsä ikääntyneiden ATK-opiskelijoiden tukijoina ja ohjaajina antoisana, mielekkäänä ja hyödyllisenä toimintana. Vertaistutorit arvioivat kykenevänsä auttamaan ikääntyneitä heidän pyrkimyksissään oppia tietotekniikan perustaitoja. Tutorina toimiminen edellyttää sekä teknisiä että sosiaalisia taitoja ja asettaa tietynlaisia vaatimuksia esimerkiksi ajankäytön ja jaksamisen suhteen. Haastateltavat vertaistutorit uskoivat kuitenkin mahdollisuuksiinsa vastata asetettuihin haasteisiin.
ikääntyminen, tietotekniikka, vertaistutorointi, ATK Seniorit Mukanetti ry
ATK Seniorit Mukanetti ry toteuttaa Raha-automaattiyhdistyksen tuella Ikäihmisten vertaistutorointiprojektin, jonka päämääränä on saada mahdollisimman moni Tampereen seudulla asuva ikääntynyt tietoyhteiskunnan tarjoamien ATK-palveluiden käyttäjäksi. Projektin tavoitteena on koota ja valmentaa riittävän laaja joukko vapaaehtoisperiaatteella toimivia vertaistutoreita, jotka tukevat ikääntyneitä tietotekniikan opettelussa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena ATK Seniorit Mukanetti ry:n vertaistutorit kokevat oman työnsä ikääntyneiden ATK-opiskelijoiden ohjaajina. Tutkimuksen avulla pyrittiin tuomaan esiin tutoreiden näkökulma vertaistutortoiminnasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa perustavanlaatuista tietoa vertaistutortoiminnasta, jota voitaisiin edelleen hyödyntää toimintaa kehiteltäessä.
Tutkimus oli laadullinen deskriptiivinen tutkimus, johon aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa ATK Seniorit Mukanetti ry:n vertaistutoria. Haastateltavat oli valittu tutortehtävien mukaan siten, että kaikki tutorointimuodot olivat edustettuina. Tällä pyrittiin saamaan mahdollisimman kattava kuvaus vertaistutortoiminnasta.
Yhteenvetona tutkimusaineistosta voidaan todeta, että vertaistutorit kokivat tehtävänsä ikääntyneiden ATK-opiskelijoiden tukijoina ja ohjaajina antoisana, mielekkäänä ja hyödyllisenä toimintana. Vertaistutorit arvioivat kykenevänsä auttamaan ikääntyneitä heidän pyrkimyksissään oppia tietotekniikan perustaitoja. Tutorina toimiminen edellyttää sekä teknisiä että sosiaalisia taitoja ja asettaa tietynlaisia vaatimuksia esimerkiksi ajankäytön ja jaksamisen suhteen. Haastateltavat vertaistutorit uskoivat kuitenkin mahdollisuuksiinsa vastata asetettuihin haasteisiin.