Keudan johtoryhmän strategisten avaintavoitteiden toteutuminen vuosina 2002-2004
KAUNEELA, IIRIS (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KAUNEELA, IIRIS
2005
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-08Tiivistelmä
Hakutermit:
strategian toteutuminen, transformatiivinen johtaminen, työhyvinvointi, vuorovaikutus
Tämän tutkimuksen aiheena on Keudan johtoryhmän strategisten avaintavoitteiden toteutuminen organisaatiossa vuosina 2002 2004 henkilöstön näkökulmasta. Johtoryhmän avaintavoitteet olivat erilaisia toimintatapoja, jotka ohjaavat Keudan toimintaa kilpailukykyisempään suuntaan. Aihe on ajankohtainen koulutukseen kohdistuvien voimakkaiden kehittämisvaatimusten takia. Oppilaitoksissa on pitkät perinteet, mikä hidastaa muutosten läpi menoa organisaatiossa. Oppilaitosympäristössä organisaatiokulttuurit ovat perinteisesti vahvoja.
Johtaminen on prosessi, jonka tulisi muuttua toiminnan mukana. Perinteisen strategisen johtamisen tulee kehittyä vuorovaikutuksellisemman ja transformatiivisemman johtamisen suuntaan. Johtajien ja esimiesten pitää ohjata toimintaa visiota kohden toimintasuunnitelmia apuna käyttäen sekä kuunnella, keskustella ja antaa palautetta henkilöstölle, jotta vuorovaikutusta syntyy.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa kuvaillaan, miten henkilöstö on havainnut strategisten avaintavoitteiden toteutuneen omassa työympäristössään. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköpostikyselyllä ja teemahaastattelulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Keudan visio on hyvä, mutta toimintasuunnitelmat eivät ole käytännön tasolla toteutuneet. Työyhteisöissä on paljon kirjavuutta eri käytänteiden välillä. Tiedottaminen koettiin puutteelliseksi, vaikka tiedotusväyliä on monia. Sitoutuminen Keuda - tason asioihin on vaihtelevaa. Vuorovaikutus esimiesten ja henkilöstön välillä ei ole kattavaa. Aito dialogi puuttuu.
Työhyvinvoinnin näkökulmasta hyvä talous antaa perustan oikeille toiminta edellytyksille. Henkilöstö kaipaa esimiehiltä enemmän palautetta ja kuuntelua. Työyhteisön ilmapiirillä on suuri merkitys työhyvinvoinnille.
strategian toteutuminen, transformatiivinen johtaminen, työhyvinvointi, vuorovaikutus
Tämän tutkimuksen aiheena on Keudan johtoryhmän strategisten avaintavoitteiden toteutuminen organisaatiossa vuosina 2002 2004 henkilöstön näkökulmasta. Johtoryhmän avaintavoitteet olivat erilaisia toimintatapoja, jotka ohjaavat Keudan toimintaa kilpailukykyisempään suuntaan. Aihe on ajankohtainen koulutukseen kohdistuvien voimakkaiden kehittämisvaatimusten takia. Oppilaitoksissa on pitkät perinteet, mikä hidastaa muutosten läpi menoa organisaatiossa. Oppilaitosympäristössä organisaatiokulttuurit ovat perinteisesti vahvoja.
Johtaminen on prosessi, jonka tulisi muuttua toiminnan mukana. Perinteisen strategisen johtamisen tulee kehittyä vuorovaikutuksellisemman ja transformatiivisemman johtamisen suuntaan. Johtajien ja esimiesten pitää ohjata toimintaa visiota kohden toimintasuunnitelmia apuna käyttäen sekä kuunnella, keskustella ja antaa palautetta henkilöstölle, jotta vuorovaikutusta syntyy.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa kuvaillaan, miten henkilöstö on havainnut strategisten avaintavoitteiden toteutuneen omassa työympäristössään. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköpostikyselyllä ja teemahaastattelulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Keudan visio on hyvä, mutta toimintasuunnitelmat eivät ole käytännön tasolla toteutuneet. Työyhteisöissä on paljon kirjavuutta eri käytänteiden välillä. Tiedottaminen koettiin puutteelliseksi, vaikka tiedotusväyliä on monia. Sitoutuminen Keuda - tason asioihin on vaihtelevaa. Vuorovaikutus esimiesten ja henkilöstön välillä ei ole kattavaa. Aito dialogi puuttuu.
Työhyvinvoinnin näkökulmasta hyvä talous antaa perustan oikeille toiminta edellytyksille. Henkilöstö kaipaa esimiehiltä enemmän palautetta ja kuuntelua. Työyhteisön ilmapiirillä on suuri merkitys työhyvinvoinnille.