A Historical and Social Study of Brian Friel's Dancing at Lughnasa and Teresa Deevy's Wife to James Whelan
HARKIN, CHARLES (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HARKIN, CHARLES
2005
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-08Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee Brian Frielin ja Teresa Deevyn Näytelmiä Dancing at Lughnasa ja Wife to James Whelan. Frielin näytelmä sijoittuu irlantilaiseen maalaismiljööseen 1930-luvulla ja Deevyn näytelmä on tiettävästi kirjoitettu 1930-luvulla. Vaikka Frielin näytelmä on kirjoitettu 1990-luvulla, mielenkiintoiseksi tutkimuskohteeksi näytelmien tekee Frielin ja Deevyn yhteiskuntien samankaltaisuuksien vertaileminen ja löytäminen. Näytelmissä perhe ja perinteet ovat tärkeässä asemassa.
Tutkielma pyrkii antamaan kuvan elämästä Irlannissa 1930-luvulla, jolloin elettiin itsenäisessä Irlannissa monien vuosien taistelujen jälkeen. Irlanti on nuori valtio joka on etsimässä omaa paikkaa muiden valtioiden rinnalle. Eletään muutoksien aikaa. Tutkielman kannalta on ollut tärkeä tarkastella historialliset ja sosiaaliset taustat jotta lukija voisi ymmärtää paremmin sekä kirjoittajia että näytelmiä.
Molemmissa näytelmissä yhtenä teemana on tulevaisuuden uusi luominen ja pyrkimys parempaan. Kirkko on myös tärkeä näytelmien kannalta. Kirkko ja uskonto ovat aina läsnä molemmissa näytelmissä, joissa varsinkin molemmat Kate hahmot mainitsevat nämä teemat jatkuvasti. Tämä onkin mielenkiintoinen seikka kun yleensä ajatellaan että Kirkko vaikutti negatiivisesti naisen asemaan yhteiskunnassa.
Jos Kirkko on vahvana osana ihmisten elämässä näytelmissä, niin myös paikat joissa hahmot elävät ovat tärkeässä asemassa. Kaikkien muutosten keskellä asuinpaikka on pysyvä ja se on tärkeä osa hahmojen identtiteettia. Näytelmissä paikka sitoo ihmiset ei ainoastaan tiettyyn alueeseen vaan myös toisiinsa. Hahmojen sisäiseen dynamiikkaan vaikuttaa myös vahvasti heidän käyttämä kieli. Näiden lisäksi tunne että kyläyhteisöt ja niiden perinteet kuljettavat hahmot ja myös lukijat mukaan antavat meille kuvan ja kokemuksen irlantilaisesta elämästä 1930-luvulla. Tämä pätee molemmissa näytelmissä ja yhtäläisyydet ovat hämmästyttävät ottaen huomioon että teokset kirjoitettiin 60 vuoden välein. Kun vielä muistetaan sukupuoli ero kirjoittajissa niin voidaan todeta että sekä Wife to James Whelan että Dancing at Lughnasa edustavat parhaimmillaan sitä maalaisnäytelmä perinetta jota vaalittiin 1900-luvun alussa.
Tutkielma pyrkii antamaan kuvan elämästä Irlannissa 1930-luvulla, jolloin elettiin itsenäisessä Irlannissa monien vuosien taistelujen jälkeen. Irlanti on nuori valtio joka on etsimässä omaa paikkaa muiden valtioiden rinnalle. Eletään muutoksien aikaa. Tutkielman kannalta on ollut tärkeä tarkastella historialliset ja sosiaaliset taustat jotta lukija voisi ymmärtää paremmin sekä kirjoittajia että näytelmiä.
Molemmissa näytelmissä yhtenä teemana on tulevaisuuden uusi luominen ja pyrkimys parempaan. Kirkko on myös tärkeä näytelmien kannalta. Kirkko ja uskonto ovat aina läsnä molemmissa näytelmissä, joissa varsinkin molemmat Kate hahmot mainitsevat nämä teemat jatkuvasti. Tämä onkin mielenkiintoinen seikka kun yleensä ajatellaan että Kirkko vaikutti negatiivisesti naisen asemaan yhteiskunnassa.
Jos Kirkko on vahvana osana ihmisten elämässä näytelmissä, niin myös paikat joissa hahmot elävät ovat tärkeässä asemassa. Kaikkien muutosten keskellä asuinpaikka on pysyvä ja se on tärkeä osa hahmojen identtiteettia. Näytelmissä paikka sitoo ihmiset ei ainoastaan tiettyyn alueeseen vaan myös toisiinsa. Hahmojen sisäiseen dynamiikkaan vaikuttaa myös vahvasti heidän käyttämä kieli. Näiden lisäksi tunne että kyläyhteisöt ja niiden perinteet kuljettavat hahmot ja myös lukijat mukaan antavat meille kuvan ja kokemuksen irlantilaisesta elämästä 1930-luvulla. Tämä pätee molemmissa näytelmissä ja yhtäläisyydet ovat hämmästyttävät ottaen huomioon että teokset kirjoitettiin 60 vuoden välein. Kun vielä muistetaan sukupuoli ero kirjoittajissa niin voidaan todeta että sekä Wife to James Whelan että Dancing at Lughnasa edustavat parhaimmillaan sitä maalaisnäytelmä perinetta jota vaalittiin 1900-luvun alussa.