Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppilaan yksilöllinen huomioiminen suuressa ja pienessä luokassa

ANNANPALO, JENNI (2005)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



ANNANPALO, JENNI
2005

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-06
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Hakutermit:

opetuksen yksilöinti, luokkakoko

Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus, joka käsittelee oppilasainekseltaan kahden erilaisen alkuopetusikäisten oppilaiden luokan opettajien ajatuksia oppilaan yksilöllisestä huomioimisesta. Tutkimuksessa keskitytään siihen, kuinka opettajat sitä käytännössä toteuttavat ja mitkä asiat he kokevat tärkeänä. Tutkimuksessa pohditaan samalla myös koulun ja opettamisen muuttumista sekä opettamista oppilasmäärältään suuressa ja pienessä luokassa. Tutkimuksen alaongelmina pyritään selvittämään kysymyksiä mm. eriyttämiseen ja työtapoihin liittyen.

Viitekehyksessä on käsitelty mm. oppimista, opetuksen yksilöintiä ja kouluoppimista.

Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla opettajia puolistrukturoidun haastattelun mukaisesti sekä keräämällä heiltä päiväkirjaa kymmenen koulupäivän ajalta. Aineisto on kerätty vuoden 2005 alussa, jonka jälkeen aineisto on analysoitu sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuskohteena on kaksi luokanopettajaa, joilla on tällä hetkellä erilaiset luokat opetettavanaan. Opettajien henkilöllisyyttä ei paljasteta.

Tärkeimpänä yksilöinnin muotona opettajat näkivät oppilaan henkilökohtaisen auttamisen hiljaisen yksilötyöskentelyn aikana. Se on hetki, jolloin opettajalla on mahdollisuus antaa jokaiselle erikseen suunnattua ohjausta. Muita paljon käytettyjä muotoja oppilaan yksilöllisyyden huomioimisessa oli mm. erilaisten tehtävien käyttäminen sekä erityisopettajan ja kouluavustajan tuoma ohjaus. Kuitenkin opettajat haluaisivat huomioida enemmän oppilaitaan ja he toivoivatkin lisää aikaa jokaisen henkilökohtaiseen ohjaamiseen. Pienemmässä luokassa ja ryhmässä opettajalla näyttää olevan helpompi ohjata oppilaitaan yksilöinä, jonka vuoksi opettajat näkevät tärkeänä pienryhmien käyttämisen opetuksessa. Vaikka opetussuunnitelma ja yhteiskunta muuttuvat, pysyy koulu kuitenkin pääpiirteissään entisellään. Toiminta luokassa on enemmän toiminnallista ja oppilaslähtöistä, mutta enimmäkseen opettajajohtoista ja itsenäistä työskentelyä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste