Fenomenologinen reduktio ja merkityksen alkuperä. Merleau-Pontyn fenomenologisen reduktion mahdollisuudesta merkityksen alkuperän löytäjänä teoksen Phenomenology of Perception valossa
CLOUBERG, IIRO (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
CLOUBERG, IIRO
2005
Filosofia - Philosophy
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2005-05-30Tiivistelmä
Hakutermit:
fenomenologia, merleau-ponty, reduktio
Tutkielmassa tarkastelen Maurice Merleau-Pontyn filosofiaa erityisesti merkityksen synnyn kannalta. Tarkoitukseni on etsiä Merleau-Pontylta vastausta kysymykseen, miten merkitykset syntyvät. Keskeisenä lähteenäni on hänen väitöskirjansa Phenomenology of Perception.
Merleau-Pontyn filosofiassa muotoa ja sisältöä ei voi selkeästi erottaa toisistaan. Niinpä tarkastelen aluksi hänen tapaansa tehdä filosofiaa. Merleau-Ponty piti itseään fenomenologina ja niinpä tarkastelen erityisesti hänen tulkintaansa fenomenologisesta reduktiosta, tavasta tavoittaa maailma sellaisena kuin se on.
Merleau-Pontyn fenomenologian keskeisin vaikuttaja on Edmund Husserl. Vertaankin Merleau-Pontyn tulkintoja reduktiosta sekä fenomenologian kentästä Husserlin vastaaviin näkemyksiin. Näin pyrin paljastamaan Merleau-Pontyn fenomenologian erityispiirteitä.
Merleau-Pontyn fenomenologialle on keskeistä subjektin ruumiillisuus ja maailmassa-oleminen. Käyn läpi, mitä hän näillä käsitteillä tarkoittaa. Tämän jälkeen tarkastelen, miten Merleau-Ponty pyrkii näiden käsitteiden avulla kuvaamaan merkityksen synnyn. Käsittelyssäni tuon esiin, että hän käytti teoksessaan samanaikaisesti kahta eri ontologista näkemystä: jakoa tietoisuuden ja maailman välillä sekä maailmassa-olemista, jossa tietoisuus on osa maailmaa. Tämän ristiriidan vuoksi hän ei kyennyt fenomenologisella reduktiollaan tunkeutumaan aina merkityksen syntysijoille asti vaan jäi kuvaamaan maailmaa jo merkityksellisenä.
fenomenologia, merleau-ponty, reduktio
Tutkielmassa tarkastelen Maurice Merleau-Pontyn filosofiaa erityisesti merkityksen synnyn kannalta. Tarkoitukseni on etsiä Merleau-Pontylta vastausta kysymykseen, miten merkitykset syntyvät. Keskeisenä lähteenäni on hänen väitöskirjansa Phenomenology of Perception.
Merleau-Pontyn filosofiassa muotoa ja sisältöä ei voi selkeästi erottaa toisistaan. Niinpä tarkastelen aluksi hänen tapaansa tehdä filosofiaa. Merleau-Ponty piti itseään fenomenologina ja niinpä tarkastelen erityisesti hänen tulkintaansa fenomenologisesta reduktiosta, tavasta tavoittaa maailma sellaisena kuin se on.
Merleau-Pontyn fenomenologian keskeisin vaikuttaja on Edmund Husserl. Vertaankin Merleau-Pontyn tulkintoja reduktiosta sekä fenomenologian kentästä Husserlin vastaaviin näkemyksiin. Näin pyrin paljastamaan Merleau-Pontyn fenomenologian erityispiirteitä.
Merleau-Pontyn fenomenologialle on keskeistä subjektin ruumiillisuus ja maailmassa-oleminen. Käyn läpi, mitä hän näillä käsitteillä tarkoittaa. Tämän jälkeen tarkastelen, miten Merleau-Ponty pyrkii näiden käsitteiden avulla kuvaamaan merkityksen synnyn. Käsittelyssäni tuon esiin, että hän käytti teoksessaan samanaikaisesti kahta eri ontologista näkemystä: jakoa tietoisuuden ja maailman välillä sekä maailmassa-olemista, jossa tietoisuus on osa maailmaa. Tämän ristiriidan vuoksi hän ei kyennyt fenomenologisella reduktiollaan tunkeutumaan aina merkityksen syntysijoille asti vaan jäi kuvaamaan maailmaa jo merkityksellisenä.