Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fenomenologinen reduktio ja merkityksen alkuperä. Merleau-Pontyn fenomenologisen reduktion mahdollisuudesta merkityksen alkuperän löytäjänä teoksen Phenomenology of Perception valossa

CLOUBERG, IIRO (2005)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



CLOUBERG, IIRO
2005

Filosofia - Philosophy
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2005-05-30
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Hakutermit:

fenomenologia, merleau-ponty, reduktio

Tutkielmassa tarkastelen Maurice Merleau-Pontyn filosofiaa erityisesti merkityksen synnyn kannalta. Tarkoitukseni on etsiä Merleau-Pontylta vastausta kysymykseen, miten merkitykset syntyvät. Keskeisenä lähteenäni on hänen väitöskirjansa Phenomenology of Perception.

Merleau-Pontyn filosofiassa muotoa ja sisältöä ei voi selkeästi erottaa toisistaan. Niinpä tarkastelen aluksi hänen tapaansa tehdä filosofiaa. Merleau-Ponty piti itseään fenomenologina ja niinpä tarkastelen erityisesti hänen tulkintaansa fenomenologisesta reduktiosta, tavasta tavoittaa maailma sellaisena kuin se on.

Merleau-Pontyn fenomenologian keskeisin vaikuttaja on Edmund Husserl. Vertaankin Merleau-Pontyn tulkintoja reduktiosta sekä fenomenologian kentästä Husserlin vastaaviin näkemyksiin. Näin pyrin paljastamaan Merleau-Pontyn fenomenologian erityispiirteitä.

Merleau-Pontyn fenomenologialle on keskeistä subjektin ruumiillisuus ja maailmassa-oleminen. Käyn läpi, mitä hän näillä käsitteillä tarkoittaa. Tämän jälkeen tarkastelen, miten Merleau-Ponty pyrkii näiden käsitteiden avulla kuvaamaan merkityksen synnyn. Käsittelyssäni tuon esiin, että hän käytti teoksessaan samanaikaisesti kahta eri ontologista näkemystä: jakoa tietoisuuden ja maailman välillä sekä maailmassa-olemista, jossa tietoisuus on osa maailmaa. Tämän ristiriidan vuoksi hän ei kyennyt fenomenologisella reduktiollaan tunkeutumaan aina merkityksen syntysijoille asti vaan jäi kuvaamaan maailmaa jo merkityksellisenä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste