Koulun korvasta Kivaan kaveriin: Luokanopettajien käyttämät menetelmät koulukiusaamisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi
VAINIO, MINNA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VAINIO, MINNA
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-05-27Tiivistelmä
hakutermit:
koulukiusaaminen, luokka, sosiaaliset taidot
Tutkimus käsittelee luokanopettajien käyttämiä menetelmiä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. Tutkimuksessa ei niinkään käsitellä koulukiusaamista, vaan kiinnostuksen kohteena ovat opettajien käyttämät menetelmät. Laki velvoittaa opettajia takaamaan oppilaille turvallisen oppimisympäristön, mutta ilman oikeita välineitä tämä ei ole mahdollista.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimustehtävää selvitetään fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksessa tarkastellaan opettajien antamia merkityksiä koulukiusaamiselle ja heidän valitsemiaan menetelmiä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. Aineistoa hankittiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa Tampereella, joista yksi toimii laaja-alaisena erityisopettajana ja yksi toimii rehtorina. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla ja saatua aineistoa tarkasteltiin sisällönanalyysilla.
Opettajat ovat tietoisia koulukiusaamisen eri muodoista. Erityisesti epäsuora kiusaaminen on opettajien huolen aiheena. Kaikki haastatellut opettajat kokivat kiusaajaksi ryhtymisen olevan merkki jostain muusta ongelmasta. Kiusatulle tulee antaa apua, mutta kiusaamisen vakavuutta ei tule kuitenkaan vähätellä. Käytetyt menetelmät koulukiusaamisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi liittyivät sosiaalisten taitojen kehittämiseen. Opettajat korostivat, että sosiaaliset taidot eivät kehity itsestään. Luokanopettaja voi päivän aikana keskustella oppilaiden kanssa useiden eri aineiden yhteydessä ihmisten kanssa toimimisesta. Yhteistyö kotien kanssa on tärkeää, mutta se ei ole aina ongelmatonta. Vanhemmat saattavat olla liiankin kiihkeästi selvittämässä harmittomia oppilaiden välisiä erimielisyyksiä, vaikka asia on koulussa jo selvitetty.
koulukiusaaminen, luokka, sosiaaliset taidot
Tutkimus käsittelee luokanopettajien käyttämiä menetelmiä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. Tutkimuksessa ei niinkään käsitellä koulukiusaamista, vaan kiinnostuksen kohteena ovat opettajien käyttämät menetelmät. Laki velvoittaa opettajia takaamaan oppilaille turvallisen oppimisympäristön, mutta ilman oikeita välineitä tämä ei ole mahdollista.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimustehtävää selvitetään fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksessa tarkastellaan opettajien antamia merkityksiä koulukiusaamiselle ja heidän valitsemiaan menetelmiä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. Aineistoa hankittiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa Tampereella, joista yksi toimii laaja-alaisena erityisopettajana ja yksi toimii rehtorina. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla ja saatua aineistoa tarkasteltiin sisällönanalyysilla.
Opettajat ovat tietoisia koulukiusaamisen eri muodoista. Erityisesti epäsuora kiusaaminen on opettajien huolen aiheena. Kaikki haastatellut opettajat kokivat kiusaajaksi ryhtymisen olevan merkki jostain muusta ongelmasta. Kiusatulle tulee antaa apua, mutta kiusaamisen vakavuutta ei tule kuitenkaan vähätellä. Käytetyt menetelmät koulukiusaamisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi liittyivät sosiaalisten taitojen kehittämiseen. Opettajat korostivat, että sosiaaliset taidot eivät kehity itsestään. Luokanopettaja voi päivän aikana keskustella oppilaiden kanssa useiden eri aineiden yhteydessä ihmisten kanssa toimimisesta. Yhteistyö kotien kanssa on tärkeää, mutta se ei ole aina ongelmatonta. Vanhemmat saattavat olla liiankin kiihkeästi selvittämässä harmittomia oppilaiden välisiä erimielisyyksiä, vaikka asia on koulussa jo selvitetty.