Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koulun korvasta Kivaan kaveriin: Luokanopettajien käyttämät menetelmät koulukiusaamisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi

VAINIO, MINNA (2005)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



VAINIO, MINNA
2005

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-05-27
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
hakutermit:

koulukiusaaminen, luokka, sosiaaliset taidot

Tutkimus käsittelee luokanopettajien käyttämiä menetelmiä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. Tutkimuksessa ei niinkään käsitellä koulukiusaamista, vaan kiinnostuksen kohteena ovat opettajien käyttämät menetelmät. Laki velvoittaa opettajia takaamaan oppilaille turvallisen oppimisympäristön, mutta ilman oikeita välineitä tämä ei ole mahdollista.

Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimustehtävää selvitetään fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksessa tarkastellaan opettajien antamia merkityksiä koulukiusaamiselle ja heidän valitsemiaan menetelmiä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. Aineistoa hankittiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa Tampereella, joista yksi toimii laaja-alaisena erityisopettajana ja yksi toimii rehtorina. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla ja saatua aineistoa tarkasteltiin sisällönanalyysilla.

Opettajat ovat tietoisia koulukiusaamisen eri muodoista. Erityisesti epäsuora kiusaaminen on opettajien huolen aiheena. Kaikki haastatellut opettajat kokivat kiusaajaksi ryhtymisen olevan merkki jostain muusta ongelmasta. Kiusatulle tulee antaa apua, mutta kiusaamisen vakavuutta ei tule kuitenkaan vähätellä. Käytetyt menetelmät koulukiusaamisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi liittyivät sosiaalisten taitojen kehittämiseen. Opettajat korostivat, että sosiaaliset taidot eivät kehity itsestään. Luokanopettaja voi päivän aikana keskustella oppilaiden kanssa useiden eri aineiden yhteydessä ihmisten kanssa toimimisesta. Yhteistyö kotien kanssa on tärkeää, mutta se ei ole aina ongelmatonta. Vanhemmat saattavat olla liiankin kiihkeästi selvittämässä harmittomia oppilaiden välisiä erimielisyyksiä, vaikka asia on koulussa jo selvitetty.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste