Verkko-oppimisen haaste - opin siirtyminen koneelta käytäntöön
PITKÄNEN, MAARIT (2005)
PITKÄNEN, MAARIT
2005
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14716
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14716
Tiivistelmä
Hakutermit:
henkilöstökoulutus, verkko-oppiminen, koulutuksen arviointi, tuloksellisuus, osaamisen kehittäminen
Henkilöstön osaamisen kehittäminen on nykyajan yrityksissä välttämätön edellytys yrityksen kilpailukyvyn ylläpitämisessä. Osaamisen kehittämisen keinot ovat monipuolistuneet sekä teknologian kehittymisen että osaamiskeskeisen yhteiskunnan tarpeiden ja oppimiskäsitysten muutosten seurauksena, ja verkko-oppimisesta on tullut osa yritysten koulutusohjelmia. Oppimismenetelmien ja koulutusmuotojen muuttuessa yhä monipuolisemmiksi, on niiden vaikutusten ja tuloksellisuuden selvittäminen entistä ajankohtaisempaa.
Tämä tutkimus käsittelee verkko-oppimista ja tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten verkko-opiskelun kautta opitut tiedot ja taidot siirtyvät toiminnan tasolle. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia, kuinka henkilöstö kokee verkko-oppimisen koulutusmuotona ja miten verkko-oppimista on kehitettävä, jotta koulutus olisi entistä tuloksellisempaa ja vastaisi entistä enemmän käyttäjiensä toiveita. Tutkimusongelman antoi kohdeorganisaationa oleva Aktia Säästöpankki Oyj, jossa verkko-oppiminen on otettu osaksi henkilöstökoulutusta yhtenä osaamisen kehittämisen muotona. Tutkimuksessa perehdyttiin tarkemmin kohdeyrityksen PC-koulutusprojektiin, joka on toistaiseksi yrityksen laajin verkko-oppimisena toteutettu projekti.
Tutkielman teoreettinen osuus käsittelee kirjallisuuden ja aikaisempien julkaisuiden pohjalta tutkimuksen tärkeimpiä teemoja, joita ovat henkilöstön osaamisen kehittäminen, henkilöstökoulutus, verkko-oppiminen ja henkilöstökoulutuksen arviointi. Tutkimuksen pääasialliseksi tutkimusmenetelmäksi valittiin sähköinen kyselylomake, joka suunnattiin kohdeyrityksen työntekijöille. Lisäksi tutkimusaineistoa täydennettiin haastattelemalla yrityksen henkilöstön kehittämispäällikköä.
Tutkimustuloksina havaittiin, että verkko-oppimisena toteutetun koulutusprojektin sisältö oli siirtynyt melko hyvin toiminnan tasolle ja suurin osa työntekijöistä koki atk-osaamisensa parantuneen verkkokoulutuksen seurauksena. Lisäksi työntekijät hallitsevat hyvin ne koulutuksen sisältämät taidot, joiden käyttö työtehtävissä on tarpeellisinta. Huolimatta siitä, että verkkokoulutuksen sisältö kyseisen PC-projektin osalta on siirtynyt melko hyvin toiminnan tasolle, kävi tutkimustuloksista ilmi, ettei verkko-oppiminen toimi yrityksessä moitteetta. Koulutuksen tuloksellisuuden varmistamiseksi, yrityksen on panostettava ja sitouduttava verkko-oppimisen kehittämiseen. Kehittämistoimissa olisi erityisesti huomioitava opiskeluaika, opiskelun tuki ja ohjaus, tekniikan toimivuus sekä oppimateriaalien sisältö ja käyttö.
henkilöstökoulutus, verkko-oppiminen, koulutuksen arviointi, tuloksellisuus, osaamisen kehittäminen
Henkilöstön osaamisen kehittäminen on nykyajan yrityksissä välttämätön edellytys yrityksen kilpailukyvyn ylläpitämisessä. Osaamisen kehittämisen keinot ovat monipuolistuneet sekä teknologian kehittymisen että osaamiskeskeisen yhteiskunnan tarpeiden ja oppimiskäsitysten muutosten seurauksena, ja verkko-oppimisesta on tullut osa yritysten koulutusohjelmia. Oppimismenetelmien ja koulutusmuotojen muuttuessa yhä monipuolisemmiksi, on niiden vaikutusten ja tuloksellisuuden selvittäminen entistä ajankohtaisempaa.
Tämä tutkimus käsittelee verkko-oppimista ja tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten verkko-opiskelun kautta opitut tiedot ja taidot siirtyvät toiminnan tasolle. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia, kuinka henkilöstö kokee verkko-oppimisen koulutusmuotona ja miten verkko-oppimista on kehitettävä, jotta koulutus olisi entistä tuloksellisempaa ja vastaisi entistä enemmän käyttäjiensä toiveita. Tutkimusongelman antoi kohdeorganisaationa oleva Aktia Säästöpankki Oyj, jossa verkko-oppiminen on otettu osaksi henkilöstökoulutusta yhtenä osaamisen kehittämisen muotona. Tutkimuksessa perehdyttiin tarkemmin kohdeyrityksen PC-koulutusprojektiin, joka on toistaiseksi yrityksen laajin verkko-oppimisena toteutettu projekti.
Tutkielman teoreettinen osuus käsittelee kirjallisuuden ja aikaisempien julkaisuiden pohjalta tutkimuksen tärkeimpiä teemoja, joita ovat henkilöstön osaamisen kehittäminen, henkilöstökoulutus, verkko-oppiminen ja henkilöstökoulutuksen arviointi. Tutkimuksen pääasialliseksi tutkimusmenetelmäksi valittiin sähköinen kyselylomake, joka suunnattiin kohdeyrityksen työntekijöille. Lisäksi tutkimusaineistoa täydennettiin haastattelemalla yrityksen henkilöstön kehittämispäällikköä.
Tutkimustuloksina havaittiin, että verkko-oppimisena toteutetun koulutusprojektin sisältö oli siirtynyt melko hyvin toiminnan tasolle ja suurin osa työntekijöistä koki atk-osaamisensa parantuneen verkkokoulutuksen seurauksena. Lisäksi työntekijät hallitsevat hyvin ne koulutuksen sisältämät taidot, joiden käyttö työtehtävissä on tarpeellisinta. Huolimatta siitä, että verkkokoulutuksen sisältö kyseisen PC-projektin osalta on siirtynyt melko hyvin toiminnan tasolle, kävi tutkimustuloksista ilmi, ettei verkko-oppiminen toimi yrityksessä moitteetta. Koulutuksen tuloksellisuuden varmistamiseksi, yrityksen on panostettava ja sitouduttava verkko-oppimisen kehittämiseen. Kehittämistoimissa olisi erityisesti huomioitava opiskeluaika, opiskelun tuki ja ohjaus, tekniikan toimivuus sekä oppimateriaalien sisältö ja käyttö.