A Guided Role-Play in a Dolls House. Learning to play in English at the beginners' level
LUUKKONEN, SISKO (2005)
LUUKKONEN, SISKO
2005
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14705
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14705
Tiivistelmä
Hakutermit:
play, dolls house, task-based learning, constructivism
Ohjattu roolileikki nukketalossa.
Alkeistason englanninkielen oppiminen leikkimällä.
Leikkimistä on käytetty englannin alkuopetuksessa jo 70-luvulta lähtien, kun kommunikatiivinen kieltenopetus valtasi alaa opetuksen muilta lähestymistavoilta. Suomalaisessa englannin kielen kouluopetuksessa on kuitenkin tietämäni mukaan vielä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia leikin käyttöön.
Tutkimusprojektini käsittelee leikkiä roolileikkinä, missä oppilaat toimivat pareittain rakentamassaan yksinkertaisessa nukketalo- rakenteessa. Luomalla tällaisen oppimisympäristön pyrin siihen, että oppilaiden taidot ja kyvyt muullakin kuin kielenoppimisen ydinalueella tulisivat käyttöön. Kokeilin nukketalossa leikkimistä pirkanmaalaisessa koulussa, sen 4. luokan 12 oppilaan kanssa syksyllä 2004. Tunnilla loimme keskustelurungon opettajan antaman aiheen perusteella ja sitten oppilaat nukkejensa rooleissa keskustelivat aiheesta taloissaan pareittain, tai vierailutilanteessa nelistään. Kahta paria nauhoitettiin kerrallaan,. Tutkimuksen aikana ilmeni, että parit luovat suomeksi niin kiintoisia keskusteluja, että päätin toimia oppilaslähtöisesti, ja auttaa heitä toteuttamaan omat suomenkieliset keskustelunsa englanniksi. Tämä ”scaffolding” tukemistyö sai oppilaat puhumaan paljon enemmän englantia verrattuna alkuperäisiin keskusteluihin, joista pääosa oli suomea.
Opetus- ja oppimisprojektin toteutuksessa on paljon kehittämistä. Uskon, että käytän ohjattua leikkiä tulevaisuudessakin, mutta todennäköisesti oppilaslähtöisemmin ja toisin kuin tässä lyhyessä projektissa, integroin sen luokan toimintaan pidemmälle ajalle osaksi viikottaisia oppimistuokioita
play, dolls house, task-based learning, constructivism
Ohjattu roolileikki nukketalossa.
Alkeistason englanninkielen oppiminen leikkimällä.
Leikkimistä on käytetty englannin alkuopetuksessa jo 70-luvulta lähtien, kun kommunikatiivinen kieltenopetus valtasi alaa opetuksen muilta lähestymistavoilta. Suomalaisessa englannin kielen kouluopetuksessa on kuitenkin tietämäni mukaan vielä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia leikin käyttöön.
Tutkimusprojektini käsittelee leikkiä roolileikkinä, missä oppilaat toimivat pareittain rakentamassaan yksinkertaisessa nukketalo- rakenteessa. Luomalla tällaisen oppimisympäristön pyrin siihen, että oppilaiden taidot ja kyvyt muullakin kuin kielenoppimisen ydinalueella tulisivat käyttöön. Kokeilin nukketalossa leikkimistä pirkanmaalaisessa koulussa, sen 4. luokan 12 oppilaan kanssa syksyllä 2004. Tunnilla loimme keskustelurungon opettajan antaman aiheen perusteella ja sitten oppilaat nukkejensa rooleissa keskustelivat aiheesta taloissaan pareittain, tai vierailutilanteessa nelistään. Kahta paria nauhoitettiin kerrallaan,. Tutkimuksen aikana ilmeni, että parit luovat suomeksi niin kiintoisia keskusteluja, että päätin toimia oppilaslähtöisesti, ja auttaa heitä toteuttamaan omat suomenkieliset keskustelunsa englanniksi. Tämä ”scaffolding” tukemistyö sai oppilaat puhumaan paljon enemmän englantia verrattuna alkuperäisiin keskusteluihin, joista pääosa oli suomea.
Opetus- ja oppimisprojektin toteutuksessa on paljon kehittämistä. Uskon, että käytän ohjattua leikkiä tulevaisuudessakin, mutta todennäköisesti oppilaslähtöisemmin ja toisin kuin tässä lyhyessä projektissa, integroin sen luokan toimintaan pidemmälle ajalle osaksi viikottaisia oppimistuokioita