Henkilöstön kehittäjän haasteet ja ammatillinen kehittyminen
VANHANEN, NOORA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VANHANEN, NOORA
2005
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-05-16Tiivistelmä
Hakutermit:
henkilöstön kehittäminen, henkilöstön kehittäjä, strateginen henkilöstön kehittäminen, ammatillinen kehittyminen
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ne haasteet, joita henkilöstön kehittämistyö tällä hetkellä kohtaa. Samalla tutkimus nostaa esiin henkilöstön kehittäjän käyttämiä ammatillisen kehittymisen keinoja ja tapoja, joiden avulla henkilöstön kehittäjä vastaa työnsä haasteisiin ja ylläpitää omaa osaamistaan jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössään. Henkilöstön kehittämisen haasteiden ja henkilöstön kehittäjien ammatillisen kehittymisstrategioiden selvittämisen avulla henkilöstön kehittäjille annetaan mahdollisuus ohjata omaa toimintaa ja osaamista oikeaan suuntaan sekä virittää uusia ajatuksia oman ammatillisen kehittymisen edistämiseksi.
Henkilöstön kehittämisen haasteet esitetään sekä henkilöstön kehittäjien että organisaation johdon kokemuksiin perustuen. Haastateltavat henkilöstön kehittäjät (6 henkilöä) ja johtohenkilöt (4 henkilöä) edustavat suomalaisia teollisuusorganisaatioita. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmetodina käytetään teemahaastattelua.
Tutkimustulokset osoittavat, että henkilöstön kehittämisessä on tällä hetkellä tapahtumassa muutos kohti strategista henkilöstön kehittämistä. Henkilöstön kehittämisen strategisuutta painotetaan merkittävän paljon. Tärkeimmiksi tehtäväalueiksi henkilöstön kehittäjän työssä nousee strategiatyöskentely ja liiketoiminnan eteenpäinvieminen. Henkilöstön kehittäjän omassa osaamisessa painopiste on vuorovaikutuksessa ja liiketoiminnan ymmärtämisessä, joita voidaan pitää seurauksena juuri strategiseen henkilöstön kehittämisen harjoittamiseen siirtymisestä. Tärkeimpiä henkilöstön kehittäjän ammatillisen kehittymisen keinoja ovat konkreettinen työssä oppiminen ja käytännössä toimiminen, erilaiset henkilöstöasiantuntijoiden verkostot ja tapaamiset, mentorointi, esimiehen tuki sekä reflektointi.
Tutkimustuloksia henkilöstön kehittämisen tärkeydestä organisaation toiminnassa voidaan pitää melko pätevinä. Henkilöstön kehittäminen on kaikkien haastateltavien mukaan nousemassa strategisesti merkittävään asemaan. Siksi henkilöstön kehittäjän on juuri tässä vaiheessa kehitettävä omaa osaamistaan liiketoiminnan alueella ja pysyttävä muutosten mukana hakien jatkuvasti uusia tuulia sekä omaan toimintaan että koko organisaatioon. Tutkimuksen perusteella voikin ehdottaa, että henkilöstön kehittäjä solmisi entistä enemmän erilaisia vuorovaikutussuhteita, joiden kautta kehittäisi omaa osaamistaan.
henkilöstön kehittäminen, henkilöstön kehittäjä, strateginen henkilöstön kehittäminen, ammatillinen kehittyminen
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ne haasteet, joita henkilöstön kehittämistyö tällä hetkellä kohtaa. Samalla tutkimus nostaa esiin henkilöstön kehittäjän käyttämiä ammatillisen kehittymisen keinoja ja tapoja, joiden avulla henkilöstön kehittäjä vastaa työnsä haasteisiin ja ylläpitää omaa osaamistaan jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössään. Henkilöstön kehittämisen haasteiden ja henkilöstön kehittäjien ammatillisen kehittymisstrategioiden selvittämisen avulla henkilöstön kehittäjille annetaan mahdollisuus ohjata omaa toimintaa ja osaamista oikeaan suuntaan sekä virittää uusia ajatuksia oman ammatillisen kehittymisen edistämiseksi.
Henkilöstön kehittämisen haasteet esitetään sekä henkilöstön kehittäjien että organisaation johdon kokemuksiin perustuen. Haastateltavat henkilöstön kehittäjät (6 henkilöä) ja johtohenkilöt (4 henkilöä) edustavat suomalaisia teollisuusorganisaatioita. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmetodina käytetään teemahaastattelua.
Tutkimustulokset osoittavat, että henkilöstön kehittämisessä on tällä hetkellä tapahtumassa muutos kohti strategista henkilöstön kehittämistä. Henkilöstön kehittämisen strategisuutta painotetaan merkittävän paljon. Tärkeimmiksi tehtäväalueiksi henkilöstön kehittäjän työssä nousee strategiatyöskentely ja liiketoiminnan eteenpäinvieminen. Henkilöstön kehittäjän omassa osaamisessa painopiste on vuorovaikutuksessa ja liiketoiminnan ymmärtämisessä, joita voidaan pitää seurauksena juuri strategiseen henkilöstön kehittämisen harjoittamiseen siirtymisestä. Tärkeimpiä henkilöstön kehittäjän ammatillisen kehittymisen keinoja ovat konkreettinen työssä oppiminen ja käytännössä toimiminen, erilaiset henkilöstöasiantuntijoiden verkostot ja tapaamiset, mentorointi, esimiehen tuki sekä reflektointi.
Tutkimustuloksia henkilöstön kehittämisen tärkeydestä organisaation toiminnassa voidaan pitää melko pätevinä. Henkilöstön kehittäminen on kaikkien haastateltavien mukaan nousemassa strategisesti merkittävään asemaan. Siksi henkilöstön kehittäjän on juuri tässä vaiheessa kehitettävä omaa osaamistaan liiketoiminnan alueella ja pysyttävä muutosten mukana hakien jatkuvasti uusia tuulia sekä omaan toimintaan että koko organisaatioon. Tutkimuksen perusteella voikin ehdottaa, että henkilöstön kehittäjä solmisi entistä enemmän erilaisia vuorovaikutussuhteita, joiden kautta kehittäisi omaa osaamistaan.