Comic Relief from Thinking about Being A Canadian High Spirits by Robertson Davies
JAUHIAINEN, JANNE (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JAUHIAINEN, JANNE
2005
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2005-05-19Tiivistelmä
Hakutermit:
Kanada, kaunokirjallisuus
Tämän tutkielman aiheena on kanadalaisen Robertson Daviesin kokoelmateos High Spirits. Kokoelma koostuu humoristisista kummitustarinoista, jotka Davies kertoi Toronton yliopiston Massey Collegen vuotuisessa joulujuhlassa vuosina 1963-80. Jäätyään eläkkeelle Massey Collegen johtajan virasta Davies julkaisi tarinansa vuonna 1982 kyseisenä kokoelmateoksena.
Tutkielmassani pohdin sitä, mitä kanadalaiselle kirjallisuudelle ominaisia piirteitä High Spirits sisältää. Yritän myös löytää vastauksia siihen, kritisoiko Davies sitä yhteiskuntaa, joka on synnyttänyt kanadalaisen kirjallisuuden ominaispiirteet, vai onko Davies itse asiassa mukana luomassa ja pitämässä niitä yllä. Lisäksi esittelen joitakin huumorin teoreettisia malleja, ja tutkin millä tavalla Davies käyttää huumoria tarinoissaan.
Ronald Sutherlandin Second Image ja Margaret Atwoodin Survival ovat temaattisen tutkimusmetodini pääasialliset lähteet. Kanadalaisen kirjallisuuden ominaispiirteistä olen valinnut kolme, jotka mielestäni ovat tärkeitä Kanadan kansallisen identiteetin muotoutumisen kannalta. Käytän myös muita lähteitä apuna analyysissäni.
Ensimmäinen käsittelemäni ominaispiirre on ”The Land and Divine Order”, joka on Sutherlandin hahmottelema, ja joka pohjautuu Kanadan protestanttiseen perinteeseen. Toinen ominaispiirre on Atwoodin ”ancestral totems”, joka kuvaa kanadalaisten pyrkimystä hahmottaa omaa menneisyyttään. Kolmas ominaispiirre on ”Canadian desire for rationality”, vahva pyrkimys rationaalisuuteen. Tätä ominaispiirrettä tarkastelen kahdesta näkökulmasta: ”lack of ghosts”, aaveiden vähyys kanadalaisessa kirjallisuudessa, sekä Daviesin kritiikki akateemisia instituutioita kohtaan.
Tutkimukseni tuloksena voidaan sanoa, että Davies todella kritisoi kanadalaisen yhteiskunnan perusteita. Erityisesti kanadalaisten vahva pyrkimys rationaalisuuteen on Daviesin erityisen huomion kohteena, sillä hänen mielestään liiallinen rationaalisuus vaatii irrationaalisuuden tasapainottavan vastavoiman. Yleisesti ottaen Daviesin kritiikin tarkoituksena on tuoda esiin niitä asioita kanadalaisen yhteiskunnan perusteissa joiden vaikutuksesta esimerkiksi kanadalaisen kirjallisuuden ominaispiirteet ovat syntyneet. Daviesin kritiikki on kuitenkin verhottu osittain vanhaan kummitustarinoiden tyyliin, ja osittain itseironiseen ja osuvaan huumoriin, joka perustuu erityisesti huumorin intellektuaaliseen tasoon.
Kanada, kaunokirjallisuus
Tämän tutkielman aiheena on kanadalaisen Robertson Daviesin kokoelmateos High Spirits. Kokoelma koostuu humoristisista kummitustarinoista, jotka Davies kertoi Toronton yliopiston Massey Collegen vuotuisessa joulujuhlassa vuosina 1963-80. Jäätyään eläkkeelle Massey Collegen johtajan virasta Davies julkaisi tarinansa vuonna 1982 kyseisenä kokoelmateoksena.
Tutkielmassani pohdin sitä, mitä kanadalaiselle kirjallisuudelle ominaisia piirteitä High Spirits sisältää. Yritän myös löytää vastauksia siihen, kritisoiko Davies sitä yhteiskuntaa, joka on synnyttänyt kanadalaisen kirjallisuuden ominaispiirteet, vai onko Davies itse asiassa mukana luomassa ja pitämässä niitä yllä. Lisäksi esittelen joitakin huumorin teoreettisia malleja, ja tutkin millä tavalla Davies käyttää huumoria tarinoissaan.
Ronald Sutherlandin Second Image ja Margaret Atwoodin Survival ovat temaattisen tutkimusmetodini pääasialliset lähteet. Kanadalaisen kirjallisuuden ominaispiirteistä olen valinnut kolme, jotka mielestäni ovat tärkeitä Kanadan kansallisen identiteetin muotoutumisen kannalta. Käytän myös muita lähteitä apuna analyysissäni.
Ensimmäinen käsittelemäni ominaispiirre on ”The Land and Divine Order”, joka on Sutherlandin hahmottelema, ja joka pohjautuu Kanadan protestanttiseen perinteeseen. Toinen ominaispiirre on Atwoodin ”ancestral totems”, joka kuvaa kanadalaisten pyrkimystä hahmottaa omaa menneisyyttään. Kolmas ominaispiirre on ”Canadian desire for rationality”, vahva pyrkimys rationaalisuuteen. Tätä ominaispiirrettä tarkastelen kahdesta näkökulmasta: ”lack of ghosts”, aaveiden vähyys kanadalaisessa kirjallisuudessa, sekä Daviesin kritiikki akateemisia instituutioita kohtaan.
Tutkimukseni tuloksena voidaan sanoa, että Davies todella kritisoi kanadalaisen yhteiskunnan perusteita. Erityisesti kanadalaisten vahva pyrkimys rationaalisuuteen on Daviesin erityisen huomion kohteena, sillä hänen mielestään liiallinen rationaalisuus vaatii irrationaalisuuden tasapainottavan vastavoiman. Yleisesti ottaen Daviesin kritiikin tarkoituksena on tuoda esiin niitä asioita kanadalaisen yhteiskunnan perusteissa joiden vaikutuksesta esimerkiksi kanadalaisen kirjallisuuden ominaispiirteet ovat syntyneet. Daviesin kritiikki on kuitenkin verhottu osittain vanhaan kummitustarinoiden tyyliin, ja osittain itseironiseen ja osuvaan huumoriin, joka perustuu erityisesti huumorin intellektuaaliseen tasoon.