Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Questions de marketing - Stratégies discursives dans les brochures publicitaires françaises

SORSA, SAILA (2005)

 
Avaa tiedosto
gradu00477.pdf (532.3Kt)
Lataukset: 



SORSA, SAILA
2005

Ranskan kieli - French Language
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-05-04
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14656
Tiivistelmä
Hakutermit:

Ranska, markkinointiviestintä, esite, imago, kohteliaisuusstrategiat, kulttuurisidonnaisuus

Mainosesitteet ovat olennainen osa organisaatioiden markkinointiviestintää. Tässä pro gradu -tutkielmassa keskityin tarkastelemaan, millä eri tavoilla ranskalaiset museot viestivät yleisölleen esitteidensä kautta. Sain tutkimusaineiston, kaiken kaikkiaan 41 esitettä, henkilökohtaisesti Amiensin taidemuseon johtajalta syksyllä 2003 tutustuessani museon markkinointiviestintään paikan päällä.

Tutkimuksen kohteena esitteissä oli teksti ja sen sisällä erityisesti seuraavat kolme osa-aluetta; museoiden tietoisesti itsestään välittämä imago, eri strategiat, joilla puhutella lukijaa sekä kuvitellun lukijan rooli viestinnän onnistumisessa.

Havaitsin, että museot rakentavat imagonsa erityisesti itsearvioivien toteamusten avulla, jotka ovat tyypillisiä organisaatioiden viestinnässä. Usein nämä museoiden positiivisia ominaisuuksia korostavat arviot naamioidaan joko mahdollisimman objektiivisiksi tai esitetään tietyn auktoriteetin, kuten esimerkiksi itse museon-johtajan, uskottavina mielipiteinä. Ranskalaista kohteliaisuusperinnettä noudattaen museot teitittelevät lukijaa. Poikkeuksen muodostavat lapsille ja nuorille suunnattu toiminta, johon museot kutsuvat osallistumaan sinuttelemalla.

Kuten muutkin organisaatiot, myös museot näyttävät kohdentavan viestintänsä useille tärkeille sidosryhmille. Ns. suuren yleisön kohdalla, halusin tutkia tarkemmin, heijastuuko esitteistä mahdollisesti selkeä lukijaprofiili. Teksteissä esiintyvien kulttuurisidonnaisten viittausten perusteella saatoinkin havaita, että esitteet näyttävät puhuttelevan ensisijaisesti syntyperäisiä ranskalaisia, jotka ovat kiinnostuneita taiteesta ja tuntevat hyvin oman maansa kulttuurihistorian. Toisaalta esitteet pyrkivät myös kumoamaan tämän perinteisen kävijäprofiilin korostamalla museokäyntiä elämyksenä, joka on mahdollinen kaikille.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41180]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste