Postmoderni kasvatus - tavoittamaton horisontti? : filosofisen ihmiskäsityksen muutokset koulutuksen murroksen taustavaikuttajina siirryttäessä modernista postmoderniin yhteiskuntaan : Jürgen Habermas ja Michel Foucault
LINDGREN, SANNA; MERTA, ANU (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LINDGREN, SANNA
MERTA, ANU
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tutkielmamme tarkoitus on selvittää millaisia vaikutuksia ihmiskäsityksen ja yksilöllisen ja yhteisöllisen identiteettikäsitteen muutoksilla on ollut koulutusinstituutioihin ja niissä osallisina olevien ihmisten rooleihin ja asemiin suhteessa toisiinsa ja ympäröivään todellisuuteen modernin yhteiskunnan kriisiytyessä. Pohdimme myös koulun tulevaisuuden näkymiä, mihin koulu on menossa ja millä ehdoin.Aiheemme kannalta merkityksellisimmät käsitteet ovat ihmiskäsitys, minäkäsitys, identiteetti ja maailmankuva. Nämä käsitteet ovat toisistaan riippuvaisia ja osittain päällekkäisiä. Ne muodostavat yksilön identiteetin olemassaolon horisontin - sen, kuinka yksilö määrittää itsensä ja suhteensa muihin ja maailmaan. Myös yhteisöllinen identiteetti rakentuu vallallaolevien ihmiskäsitysten päälle.Aluksi luomme yleisen katsauksen modernin filosofian ihmiskäsityksiin, niiden eroihin ja yhteneväisyyksiin. Modernista filosofiasta siirrymme tarkastelemaan Jürgen Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mahdollisuutena ylittää modernin kriisi ja jatkaa "modernia projektia". Kolmanneksi tarkastelemme postmodernin filosofian modernille asettamaa haastetta Michel Foucault´n valta-analytiikan näkökulmasta. Foucault´n teorialle on olennaista negatiivinen fragmentoituminen ja täydellinen arvorelativismi. Lopuksi tarkastelemme modernin koulutuksen, erityisesti modernin institutionaalisen koulun, muutosta postmoderniksi koulutukseksi hakien vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mitkä ovat koulun ongelmat? Mikä on koulun suhde yhteiskuntaan? Mitkä ovat oppilaan ja opettajan roolit koulussa ja yhteiskunnassa?Pyrimme sijoittamaan muuttuneet ihmiskäsitykset ja identiteettikäsitteet taustavaikuttajiksi tapahtuneille muutoksille.Tutkielman johtopäätösten mukaan postmoderni kasvatus ei ole saavuttamattomissa oleva, mutta kylläkin vaikeasti saavutettava horisontti. Institutionaalisen koulutuksen haasteet ovat ratkaistavissa koulujärjestelmän sisäisillä muutoksilla ja koulujen laajalla verkostoitumisella yhteiskunnan muiden tahojen kanssa. Keskeistä tässä muutoksessa ovat koulun sisäiset organisaatio- ja roolimuutokset, opettajien jatkuva koulutus sekä koulutuspoliittiset ratkaisut.Asiasanat: kasvatusfilosofia, ihmiskuva - kasvatus, maailmankuva - kasvatus