"Miehet yleensä pelaa, eikä leivo pullaa...Ainakin normaalit miehet" Miten kuudesluokkalaiset nuoret ymmärtävät tv-mainoksen
TUOMISTO, SANNA; TOIVIAINEN-OLLILA, HANNAKAISA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TUOMISTO, SANNA
TOIVIAINEN-OLLILA, HANNAKAISA
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-04-14Tiivistelmä
Hakutermit:
media, mainokset, sukupuoliroolit, mediakasvatus, medialukutaito, semiotiikka
Tutkimukseen osallistui Hämeenlinnan normaalikoulun erään kuudennen luokan 12 oppilasta syksyllä 2004. Tarkoituksena oli tutkia, miten kuudesluokkalaiset nuoret ymmärtävät tv-mainoksen. Selvitimme myös, millaiset ovat nuorten sukupuoliroolikäsitykset ja millainen on heidän medialukutaitonsa mainoksen osalta. Pyrimme myös selvittämään onko tyttöjen ja poikien välillä eroja mainosta luettaessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Hankimme aineiston teemahaastattelemalla nuoria. Ennen vastausten tulkintaa analysoimme mainoksen käyttäen avuksi semiotiikkaa sekä Barhesin koodistoa. Tutkimustulokset paljastivat, että nuorten sukupuoliroolit ovat hyvin perinteiset. Nuorten medialukutaito osoittautui puutteelliseksi. Nuoret osasivat lukea helppoja ja näkyviä koodeja, mutta tekstien ja kuvien syvällisempi tulkinta ja vastausten perustelet, jäivät heikoiksi. Nuorista huomasi, että he ovat saaneet opetusta ja valistusta mainoksista. Heillä oli selkeä mielipide siitä, millainen hyvän mainoksen pitäisi olla. Tyttöjen ja poikien välillä suurin ero löytyi mainokseen piilotetun vitsin ymmärtämisessä. Pojat osasivat löytää tyttöjä paremmin mainokseen sisältyneen seksuaalisen vitsin. Kaiken kaikkiaan nuorten vastauksista ei ollut löydettävissä suuria eroja.
Elämme mediakulttuurissa, jossa median rooli ja vaikutukset kasvavat päivä päivältä. Jotta ihminen selviäisi mediatulvassa, olisi tärkeää että hän osaisi lukea ja tulkita sen sanomaa kriittisesti.
media, mainokset, sukupuoliroolit, mediakasvatus, medialukutaito, semiotiikka
Tutkimukseen osallistui Hämeenlinnan normaalikoulun erään kuudennen luokan 12 oppilasta syksyllä 2004. Tarkoituksena oli tutkia, miten kuudesluokkalaiset nuoret ymmärtävät tv-mainoksen. Selvitimme myös, millaiset ovat nuorten sukupuoliroolikäsitykset ja millainen on heidän medialukutaitonsa mainoksen osalta. Pyrimme myös selvittämään onko tyttöjen ja poikien välillä eroja mainosta luettaessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Hankimme aineiston teemahaastattelemalla nuoria. Ennen vastausten tulkintaa analysoimme mainoksen käyttäen avuksi semiotiikkaa sekä Barhesin koodistoa. Tutkimustulokset paljastivat, että nuorten sukupuoliroolit ovat hyvin perinteiset. Nuorten medialukutaito osoittautui puutteelliseksi. Nuoret osasivat lukea helppoja ja näkyviä koodeja, mutta tekstien ja kuvien syvällisempi tulkinta ja vastausten perustelet, jäivät heikoiksi. Nuorista huomasi, että he ovat saaneet opetusta ja valistusta mainoksista. Heillä oli selkeä mielipide siitä, millainen hyvän mainoksen pitäisi olla. Tyttöjen ja poikien välillä suurin ero löytyi mainokseen piilotetun vitsin ymmärtämisessä. Pojat osasivat löytää tyttöjä paremmin mainokseen sisältyneen seksuaalisen vitsin. Kaiken kaikkiaan nuorten vastauksista ei ollut löydettävissä suuria eroja.
Elämme mediakulttuurissa, jossa median rooli ja vaikutukset kasvavat päivä päivältä. Jotta ihminen selviäisi mediatulvassa, olisi tärkeää että hän osaisi lukea ja tulkita sen sanomaa kriittisesti.