Lastensuojelullisia tukitoimia tarvitseva oppilas koulussa
PYÖRIÄINEN, SANNA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PYÖRIÄINEN, SANNA
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-04-14Tiivistelmä
Hakutermit:
lastensuojelullisia tukitoimia tarvitseva lapsi, lastensuojelu, huostaanotto, opettaja, koulu, yhteistyö
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat käsittävät lastensuojelullisia tukitoimia tarvitsevan oppilaan luokassaan. Tutkimusongelmiksi muodostuivat seuraavat kysymykset: Millainen on lastensuojelullisia tukitoimenpiteitä tarvitseva oppilas perusasteen luokassa opettajan käsityksen mukaan? Miten perusasteen opettajat voivat tukea lastensuojelullisia tukitoimia tarvitsevan lapsen kasvua? Minkälaista yhteistyötä opettajat tekevät lastensuojelullisia tukitoimenpiteitä tarvitsevan lapsen kasvun tukemiseksi?
Tutkimusaineisto kerättiin kolmelta luokanopettajalta teemahaastattelujen avulla. Haastatellut luokanopettajat toimivat perusasteen vuosiluokilla 1-6. Tutkimusaineisto analysoitiin luokittelemalla aineistosta nousevat asiat mielekkäisiin teemoihin. Tutkimus on laadullinen ja siinä on käytetty fenomenografista lähestymistapaa.
Tutkimuksessa selvisi, että lastensuojelullisia tukitoimia tarvitsevan oppilaan tunnistaminen luokasta on vaikeaa, koska oppilaat reagoivat kodin ja perheen ongelmiin hyvin yksilöllisesti. Opettajien kokemusten mukaan lastensuojelullisia tukitoimia tarvitsevat oppilaat eivät poikenneet merkittävästi luokan muista oppilaista.
Tutkimuksen mukaan opettajat ovat tietoisia oman roolinsa tärkeydestä lastensuojelun piirissä oleville oppilailleen. Tärkeimpinä tehtävinä opettajat nostivat esiin oman roolinsa luokan sosiaalisen ilmapiirin ohjaajana, oppilaan huomioijana ja vastuunkantajana. Opettajien tapaan toimia lastensuojelullisia tukitoimia tarvitsevan lapsen hyväksi vaikutti paljon opettajan persoonallisuus ja rohkeus toimia.
Opettajat kokivat viranomaisten välisen yhteistyön hyvin merkittäväksi tekijäksi lastensuojelullisia tukitoimia tarvitsevien oppilaiden kasvun tukemisessa. Tutkimuksen mukaan opettajien ja lastensuojelun viranomaisten välistä yhteistyötä hankaloittavat epäselvyydet toistensa työstä ja työkulttuurista sekä salassapitovelvollisuuden aiheuttamat ongelmat oppilaita koskevassa tiedonsiirrossa.
lastensuojelullisia tukitoimia tarvitseva lapsi, lastensuojelu, huostaanotto, opettaja, koulu, yhteistyö
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat käsittävät lastensuojelullisia tukitoimia tarvitsevan oppilaan luokassaan. Tutkimusongelmiksi muodostuivat seuraavat kysymykset: Millainen on lastensuojelullisia tukitoimenpiteitä tarvitseva oppilas perusasteen luokassa opettajan käsityksen mukaan? Miten perusasteen opettajat voivat tukea lastensuojelullisia tukitoimia tarvitsevan lapsen kasvua? Minkälaista yhteistyötä opettajat tekevät lastensuojelullisia tukitoimenpiteitä tarvitsevan lapsen kasvun tukemiseksi?
Tutkimusaineisto kerättiin kolmelta luokanopettajalta teemahaastattelujen avulla. Haastatellut luokanopettajat toimivat perusasteen vuosiluokilla 1-6. Tutkimusaineisto analysoitiin luokittelemalla aineistosta nousevat asiat mielekkäisiin teemoihin. Tutkimus on laadullinen ja siinä on käytetty fenomenografista lähestymistapaa.
Tutkimuksessa selvisi, että lastensuojelullisia tukitoimia tarvitsevan oppilaan tunnistaminen luokasta on vaikeaa, koska oppilaat reagoivat kodin ja perheen ongelmiin hyvin yksilöllisesti. Opettajien kokemusten mukaan lastensuojelullisia tukitoimia tarvitsevat oppilaat eivät poikenneet merkittävästi luokan muista oppilaista.
Tutkimuksen mukaan opettajat ovat tietoisia oman roolinsa tärkeydestä lastensuojelun piirissä oleville oppilailleen. Tärkeimpinä tehtävinä opettajat nostivat esiin oman roolinsa luokan sosiaalisen ilmapiirin ohjaajana, oppilaan huomioijana ja vastuunkantajana. Opettajien tapaan toimia lastensuojelullisia tukitoimia tarvitsevan lapsen hyväksi vaikutti paljon opettajan persoonallisuus ja rohkeus toimia.
Opettajat kokivat viranomaisten välisen yhteistyön hyvin merkittäväksi tekijäksi lastensuojelullisia tukitoimia tarvitsevien oppilaiden kasvun tukemisessa. Tutkimuksen mukaan opettajien ja lastensuojelun viranomaisten välistä yhteistyötä hankaloittavat epäselvyydet toistensa työstä ja työkulttuurista sekä salassapitovelvollisuuden aiheuttamat ongelmat oppilaita koskevassa tiedonsiirrossa.