Opettajan vastaanotosta vanhempainvarttiin : diskurssitutkimuksellinen lähestymistapa opettajan ja vanhemman kohtaamiseen institutionaalisena vuorovaikutustilanteena
LINDEN, JYRI (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LINDEN, JYRI
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Oppilaan vanhemman kohdatessa lapsensa opettajan vuorovaikutustilanteessa hän kohtaa samalla myös koko opettajainstituution. Tutkimus lähestyi vanhempaintapaamista diskurssitutkimuksellisesta näkökulmasta, joka sisältää oletuksen kielen käytöstä sosiaalisen todellisuuden rakentajana. Instituutio on määritelty yhteiskunnalliseksi muodostumaksi, jonka sisällä sen jäsenet toteuttavat institutionaalisia tehtäviään kielellisen toiminnan avulla uusintaen näin samalla sitä itseään. Tutkimuksen pääongelmaan kuvata vanhempaintapaaminen institutionaalisena ja diskursiivisena vuorovaikutustilanteena etsittiin vastausta analysoimalla 15 opettajan ja vanhemman välistä kahdenkeskeistä keskustelutilannetta.Tutkimuksen teoriaosan alussa lukija johdatettiin diskurssianalyysin ja sen kriittisten sovellusten maailmaan selvittämällä diskurssin käsitettä suhteessa vanhempaintapaamisten kontekstiin. Teoreettisen viitekehyksen toinen osa käsitteli institutionaalisen puheen olennaisimpia piirteitä eritoten sovellettuina vanhempainvarttidiskurssiin. Analyysin ensimmäisessä osassa vanhempaintapaamisia lähestyttiin mahdollisimman laajasti puheen institutionaalisia erityispiirteitä käyttäen. Toisessa osassa toimijoille määriteltiin kontekstisidonnaiset identiteetit, jotka osallistujat puheessaan tuottivat.Toimijoiden erilaiset suhteet ja niiden määritteleminen instituution sisällä nousivat merkittävään asemaan vuorovaikutuksen rakentumisessa. Opettajainstituution suhde vanhempiin sekä opettajan oma tietoisuus ammatillisuudesta ovat tärkeitä tilanteen molemminpuolisen onnistumisen kannalta. Opettajainstituutio nähtiin myös tulevaisuuden kannalta hedelmällisenä diskurssitutkimuksen kohteena.Asiasanat: vuorovaikutus - opettajat - vanhemmat, yhteistyö - koti - koulu, diskurssianalyysi