Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajan vastaanotosta vanhempainvarttiin : diskurssitutkimuksellinen lähestymistapa opettajan ja vanhemman kohtaamiseen institutionaalisena vuorovaikutustilanteena

LINDEN, JYRI (1998)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



LINDEN, JYRI
1998

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Oppilaan vanhemman kohdatessa lapsensa opettajan vuorovaikutustilanteessa hän kohtaa samalla myös koko opettajainstituution. Tutkimus lähestyi vanhempaintapaamista diskurssitutkimuksellisesta näkökulmasta, joka sisältää oletuksen kielen käytöstä sosiaalisen todellisuuden rakentajana. Instituutio on määritelty yhteiskunnalliseksi muodostumaksi, jonka sisällä sen jäsenet toteuttavat institutionaalisia tehtäviään kielellisen toiminnan avulla uusintaen näin samalla sitä itseään. Tutkimuksen pääongelmaan kuvata vanhempaintapaaminen institutionaalisena ja diskursiivisena vuorovaikutustilanteena etsittiin vastausta analysoimalla 15 opettajan ja vanhemman välistä kahdenkeskeistä keskustelutilannetta.Tutkimuksen teoriaosan alussa lukija johdatettiin diskurssianalyysin ja sen kriittisten sovellusten maailmaan selvittämällä diskurssin käsitettä suhteessa vanhempaintapaamisten kontekstiin. Teoreettisen viitekehyksen toinen osa käsitteli institutionaalisen puheen olennaisimpia piirteitä eritoten sovellettuina vanhempainvarttidiskurssiin. Analyysin ensimmäisessä osassa vanhempaintapaamisia lähestyttiin mahdollisimman laajasti puheen institutionaalisia erityispiirteitä käyttäen. Toisessa osassa toimijoille määriteltiin kontekstisidonnaiset identiteetit, jotka osallistujat puheessaan tuottivat.Toimijoiden erilaiset suhteet ja niiden määritteleminen instituution sisällä nousivat merkittävään asemaan vuorovaikutuksen rakentumisessa. Opettajainstituution suhde vanhempiin sekä opettajan oma tietoisuus ammatillisuudesta ovat tärkeitä tilanteen molemminpuolisen onnistumisen kannalta. Opettajainstituutio nähtiin myös tulevaisuuden kannalta hedelmällisenä diskurssitutkimuksen kohteena.Asiasanat: vuorovaikutus - opettajat - vanhemmat, yhteistyö - koti - koulu, diskurssianalyysi
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40597]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste