” siitä mä oon tyytyväinen, että mä lähdin rohkeesti mukaan.” Laadullinen tutkimus Sähköisestä Reissuvihkosta opettajan vinkkelistä; miten opettajat kokevat Sähköisen Reissuvihkon vaikuttavan työhönsä?
MÄKIVIRTA, JENNI; KOSKINEN, PIIA (2005)
MÄKIVIRTA, JENNI
KOSKINEN, PIIA
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-04-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14591
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14591
Tiivistelmä
Hakutermit:
sähköinen reissuvihko, viestintä, sähköinen viestintä, kodin ja koulun välinen yhteistyö, opettajuuden muutos
Tutkimuksemme tarkoituksena on tutkia HPO:n kehittämää Sähköistä Reissuvihkoa, joka on nopea ja varma viestintäväline kodin ja koulun välille. Meidän lisäksemme samasta aiheesta on tulossa kaksi muuta pro gradua: Risto Kauko & Mikko Salkinoja tutkivat aihetta yläluokilla ja Marianne Kylkilahti & Katja Lehtonen keskittyvät vanhempiin. Me puolestamme valitsimme tutkimuskohteeksemme Sähköistä Reissuvihkoa käyttävät opettajat ja rajasimme tutkimuksemme Hämeenlinnaan. Sähköinen Reissuvihko on ajankohtainen tutkimuskohde, koska se on melko uusi viestintätapa kodin ja koulun välillä. Lisäksi aiheesta ei juurikaan aiempaa tutkimusta vielä ole. Sähköisen Reissuvihkon sisarsovelluksia on olemassa ympäri Suomea.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastattelimme kahta jo pilottivaiheessa mukana ollutta opettajaa keväällä 2003. Sähköisen Reissuvihkon lopullinen käyttöönotto Hämeenlinnan kouluissa venyi syksyyn 2004, joten loput neljä haastattelua pääsimme tekemään vasta keväällä 2005. Tutkimuksessa halusimme saada vastauksen kysymykseen: Millä tavalla opettajat kokevat Sähköisen Reissuvihkon vaikuttavan työhönsä? Tavoitteemme oli kerätä opettajien käyttökokemuksia ja mielipiteitä.
Kaiken lähtökohtana ovat opettajan omat valmiudet ja resurssit kohdata Sähköisen Reissuvihkon mukanaan tuoma muutos. Muutoksen kohdatessaan jokaisen siihen osallistuvan on hyvä punnita sen mukanaan tuomia hyviä ja huonoja puolia. Haastateltavat olivat omasta puolestaan pohtineet niin Sähköisen Reissuvihkon negatiivisia kuin positiivisiakin puolia. Negatiivisiksi nousevia asioita olivat pääasiassa tekniset ongelmat, inhimilliset virheet ja negatiivisen palautteenannon helppous. Positiiviseksi koettiin viestinnän nopeus ja varmuus ja yhteistyön kehittyminen laadukkaampaan ja aktiivisempaan suuntaan. Tutkimustuloksissa on selvästi nähtävissä Sähköisen Reissuvihkon helpottava vaikutus opettajan työhön nähden; opettajat kokevat Sähköisestä Reissuvihkosta olevan hyötyä omalle työlleen eivätkä halua luopua siitä. Sähköinen Reissuvihko helpottaa viestintää ja kodin ja koulun välistä yhteistyötä.
Toivomme, että tutkimuksestamme on hyötyä Sähköisen Reissuvihkon kehittämistyössä ja aiheeseen suuntautuvissa tulevissa tutkimuksissa. Lisäksi uskomme, että tutkimuksemme auttaa kaikkia opettajia kohtaamaan postmodernissa yhteiskunnassa vallitsevan muutoksen ja asennoitumaan siihen positiivisesti.
sähköinen reissuvihko, viestintä, sähköinen viestintä, kodin ja koulun välinen yhteistyö, opettajuuden muutos
Tutkimuksemme tarkoituksena on tutkia HPO:n kehittämää Sähköistä Reissuvihkoa, joka on nopea ja varma viestintäväline kodin ja koulun välille. Meidän lisäksemme samasta aiheesta on tulossa kaksi muuta pro gradua: Risto Kauko & Mikko Salkinoja tutkivat aihetta yläluokilla ja Marianne Kylkilahti & Katja Lehtonen keskittyvät vanhempiin. Me puolestamme valitsimme tutkimuskohteeksemme Sähköistä Reissuvihkoa käyttävät opettajat ja rajasimme tutkimuksemme Hämeenlinnaan. Sähköinen Reissuvihko on ajankohtainen tutkimuskohde, koska se on melko uusi viestintätapa kodin ja koulun välillä. Lisäksi aiheesta ei juurikaan aiempaa tutkimusta vielä ole. Sähköisen Reissuvihkon sisarsovelluksia on olemassa ympäri Suomea.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastattelimme kahta jo pilottivaiheessa mukana ollutta opettajaa keväällä 2003. Sähköisen Reissuvihkon lopullinen käyttöönotto Hämeenlinnan kouluissa venyi syksyyn 2004, joten loput neljä haastattelua pääsimme tekemään vasta keväällä 2005. Tutkimuksessa halusimme saada vastauksen kysymykseen: Millä tavalla opettajat kokevat Sähköisen Reissuvihkon vaikuttavan työhönsä? Tavoitteemme oli kerätä opettajien käyttökokemuksia ja mielipiteitä.
Kaiken lähtökohtana ovat opettajan omat valmiudet ja resurssit kohdata Sähköisen Reissuvihkon mukanaan tuoma muutos. Muutoksen kohdatessaan jokaisen siihen osallistuvan on hyvä punnita sen mukanaan tuomia hyviä ja huonoja puolia. Haastateltavat olivat omasta puolestaan pohtineet niin Sähköisen Reissuvihkon negatiivisia kuin positiivisiakin puolia. Negatiivisiksi nousevia asioita olivat pääasiassa tekniset ongelmat, inhimilliset virheet ja negatiivisen palautteenannon helppous. Positiiviseksi koettiin viestinnän nopeus ja varmuus ja yhteistyön kehittyminen laadukkaampaan ja aktiivisempaan suuntaan. Tutkimustuloksissa on selvästi nähtävissä Sähköisen Reissuvihkon helpottava vaikutus opettajan työhön nähden; opettajat kokevat Sähköisestä Reissuvihkosta olevan hyötyä omalle työlleen eivätkä halua luopua siitä. Sähköinen Reissuvihko helpottaa viestintää ja kodin ja koulun välistä yhteistyötä.
Toivomme, että tutkimuksestamme on hyötyä Sähköisen Reissuvihkon kehittämistyössä ja aiheeseen suuntautuvissa tulevissa tutkimuksissa. Lisäksi uskomme, että tutkimuksemme auttaa kaikkia opettajia kohtaamaan postmodernissa yhteiskunnassa vallitsevan muutoksen ja asennoitumaan siihen positiivisesti.