Mobiilimarkkinoinnin hyödyntäminen yrityksissä
JYLHÄ-OLLILA, INKA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JYLHÄ-OLLILA, INKA
2005
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2005-04-18Tiivistelmä
Hakutermit:
MOBIILI, MOBIILIMARKKINOINTI, MOBIILIMARKKINOINTIVIESTINTÄ
Kova kansallinen ja kansainvälinen kilpailu ja asiakkaiden kameleonttimainen ostokäyttäytyminen ovat johtaneet siihen, että yrityksissä on alettu hahmottaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja tapoja sitouttaa asiakas yritykseen. Matkapuhelimen nopea yleistyminen, asiakkaan nopea tavoittaminen matkapuhelimen välityksellä ja internet-markkinoinnista saadut kokemukset ovat johtaneet siihen, että yritykset ovat alkaneet harkita matkapuhelinta yhtenä viestintäkanavamuotona.
Tässä tutkielmassa pyritään hahmottamaan, mitä mahdollisuuksia matkapuhelin tarjoaa yrityksille. Jotta tämä selviäsi, käsitellään tutkielmassa mobiilimarkkinointi-ilmiötä kokonaisvaltaisesti. Matkapuhelimen ominaisuuksia tuodaan esille vertaamalla matkapu-helinta muihin viestintäkanaviin. Tässä vaiheessa tulevat esille käsitteet kuten one-to-one -viestintä, one-to-one -markkinointi, suhdemarkkinointi ja asiakaskeskeinen ajattelu. Kehittynyt tietotekniikka mahdollistaa uudenlaisen asiakkaiden segmentoimisen ja täten markkinointiviestit voidaan kohdistaa asiakaskohtaisiksi. Markkinoinnin tulosten mittaamiseen on tulossa myös uusia tapoja. Yleisesti ottaen mobiilimarkkinoinnin avulla pyritään herättämään huomiota, luomaan kaksisuuntaista yhteydenpitoa, muistuttumaan asiakasta yrityksen tuotteista ja palveluista sekä kehottamaan asiakasta toimimaan. Matkapuhelimen henkilökohtaisuuden vuoksi erityisen tärkeää matkapuhelimen kautta tapahtuvassa markkinointiviestinnässä on, että markkinointiin on saatu asiakkaalta lupa. Viestin sisällön täytyy tuottaa asiakkaalle hyötyä.
Tutkielman empiriaosuus toteutettiin haastattelemalla kuutta mobiilimarkkinointia harjoittanutta yritystä. Yritysesimerkkien avulla pyrittiin todentamaan teoriassa esiteltyjä asioita. Tutkielman tärkein anti perustuu juuri teorian ja empirian vertailuun. Tällä hetkellä näyttää siltä, että teoria kulkee vielä empirian edellä. Tutkielmassa haastatellut yritykset eivät vielä käytä matkapuhelinta maksimaalisella tavalla.
Tutkielmalla on laaja teoriatausta, jonka pohjalta teoreettiset jatkotutkimukset ovat mahdollisia. Jatkotutkimukset voivat perustua esimerkiksi joko yksistään mobiilimarkkinointiin tai mobiilimarkkinointiviestintään, mobiiliin sisällöntuotantoon ja brandin hallintaan. Tutkimuksesta on myös mahdollista tehdä pitkittäistutkimus, jolloin tutkielmaan haastateltavia yrityksiä haastateltaisiin esimerkiksi kahden vuoden päästä uudelleen. Tutkimus voidaan toteuttaa myös voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa.
MOBIILI, MOBIILIMARKKINOINTI, MOBIILIMARKKINOINTIVIESTINTÄ
Kova kansallinen ja kansainvälinen kilpailu ja asiakkaiden kameleonttimainen ostokäyttäytyminen ovat johtaneet siihen, että yrityksissä on alettu hahmottaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja tapoja sitouttaa asiakas yritykseen. Matkapuhelimen nopea yleistyminen, asiakkaan nopea tavoittaminen matkapuhelimen välityksellä ja internet-markkinoinnista saadut kokemukset ovat johtaneet siihen, että yritykset ovat alkaneet harkita matkapuhelinta yhtenä viestintäkanavamuotona.
Tässä tutkielmassa pyritään hahmottamaan, mitä mahdollisuuksia matkapuhelin tarjoaa yrityksille. Jotta tämä selviäsi, käsitellään tutkielmassa mobiilimarkkinointi-ilmiötä kokonaisvaltaisesti. Matkapuhelimen ominaisuuksia tuodaan esille vertaamalla matkapu-helinta muihin viestintäkanaviin. Tässä vaiheessa tulevat esille käsitteet kuten one-to-one -viestintä, one-to-one -markkinointi, suhdemarkkinointi ja asiakaskeskeinen ajattelu. Kehittynyt tietotekniikka mahdollistaa uudenlaisen asiakkaiden segmentoimisen ja täten markkinointiviestit voidaan kohdistaa asiakaskohtaisiksi. Markkinoinnin tulosten mittaamiseen on tulossa myös uusia tapoja. Yleisesti ottaen mobiilimarkkinoinnin avulla pyritään herättämään huomiota, luomaan kaksisuuntaista yhteydenpitoa, muistuttumaan asiakasta yrityksen tuotteista ja palveluista sekä kehottamaan asiakasta toimimaan. Matkapuhelimen henkilökohtaisuuden vuoksi erityisen tärkeää matkapuhelimen kautta tapahtuvassa markkinointiviestinnässä on, että markkinointiin on saatu asiakkaalta lupa. Viestin sisällön täytyy tuottaa asiakkaalle hyötyä.
Tutkielman empiriaosuus toteutettiin haastattelemalla kuutta mobiilimarkkinointia harjoittanutta yritystä. Yritysesimerkkien avulla pyrittiin todentamaan teoriassa esiteltyjä asioita. Tutkielman tärkein anti perustuu juuri teorian ja empirian vertailuun. Tällä hetkellä näyttää siltä, että teoria kulkee vielä empirian edellä. Tutkielmassa haastatellut yritykset eivät vielä käytä matkapuhelinta maksimaalisella tavalla.
Tutkielmalla on laaja teoriatausta, jonka pohjalta teoreettiset jatkotutkimukset ovat mahdollisia. Jatkotutkimukset voivat perustua esimerkiksi joko yksistään mobiilimarkkinointiin tai mobiilimarkkinointiviestintään, mobiiliin sisällöntuotantoon ja brandin hallintaan. Tutkimuksesta on myös mahdollista tehdä pitkittäistutkimus, jolloin tutkielmaan haastateltavia yrityksiä haastateltaisiin esimerkiksi kahden vuoden päästä uudelleen. Tutkimus voidaan toteuttaa myös voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa.