Krazy Konnektions: vieraaksi tehty ja dada George Herrimanin Krazy Kat -sarjakuvassa
KYLLÖNEN, JENNI (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KYLLÖNEN, JENNI
2005
Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2005-03-30Tiivistelmä
Hakutermit:
avantgarde, dadaismi, formalismi, Krazy Kat, sarjakuvat, Herriman, George
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani George Herrimanin (1880-1944) New York Journalin kulttuurisivujen sunnuntaisarjana ilmestyneen Krazy Kat -sarjakuvan yhteyksiä 1900-luvun avantgardistisiin liikkeisiin, erityisesti dadaan ja formalismiin. Jäljitän, havainnoin ja analysoin poikkitieteellisesti Krazy Katin, venäläisen formalismin ja dadan solmu- tai risteyskohtia kokeilevan kielen ja kuvakerronnan keinoissa. Kysyn, voidaanko Krazy Katia pitää amerikkalaisena dada-sarjakuvana ja pohdin, mikä oikeastaan määrittää sen, minkä kulttuuri-ilmiön manifestaatio jokin yksittäinen taideteos on.
Krazy Katin maailman ja rakenteen dadaelementtien tutkimiseksi sovellan formalisti Viktor Šklovskin teoriaa vieraannuttamisesta taiteen keinona (1917/2001). Osoitan, että Krazy Katin dadaistisissa elementeissä on kyse vastaanoton säätelystä: sarjakuvan vastaanottoa vaikeutetaan ja ohjataan leikittelemällä muun muassa sarjakuvan rakenteella ja kielellä. Vieraaksi tehty maisema, hahmot, kieli, kommunikaatio ja rakenne ovat Krazy Kat -dadaa.
Yksi formalismin, dadan ja Krazy Katin solmukohta on metaforinen kone. Metaforinen kone esiintyy mekanistisen formalismin kirjallisuuskäsityksen taustalla. Dada-taiteessa ja Krazy Katissa mekanistinen estetiikka on saanut ilmauksekseen muka-koneen (oma käsite). Toisin kuin esimerkiksi futuristeilla, kone ei viittaa dada-taiteessa kylmään rationaalisuuteen tai vallankäyttöön vaan toimimattomana lavasteena se voi olla leikin tai haaveen metafora ja ilmaista epäsuoraa kritiikkiä vallalla olevaa kone-hype’ia kohtaan.
Rakenteen mekaniikka ja sarjallisuuden idea taas pitävät huolen siitä, että sama tarina toistuu pienin variaatioin yhä uudelleen Krazy Katissa, vaikka sarjakuvan hahmojen toiminta ei sitä tukisikaan. Rakenteen mekaniikalla tarkoitan myös visuaalisten keinojen joukkoa, joka ohjaa sarjakuvan luomis- ja vastaanottoprosesseja. Olen valinnut rakenteen tarkasteluun sivukomposition näkökulman: sivukompositio on merkittävin havainnon säätelijä ja vieraannuttavien keinojen koekenttä.
avantgarde, dadaismi, formalismi, Krazy Kat, sarjakuvat, Herriman, George
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani George Herrimanin (1880-1944) New York Journalin kulttuurisivujen sunnuntaisarjana ilmestyneen Krazy Kat -sarjakuvan yhteyksiä 1900-luvun avantgardistisiin liikkeisiin, erityisesti dadaan ja formalismiin. Jäljitän, havainnoin ja analysoin poikkitieteellisesti Krazy Katin, venäläisen formalismin ja dadan solmu- tai risteyskohtia kokeilevan kielen ja kuvakerronnan keinoissa. Kysyn, voidaanko Krazy Katia pitää amerikkalaisena dada-sarjakuvana ja pohdin, mikä oikeastaan määrittää sen, minkä kulttuuri-ilmiön manifestaatio jokin yksittäinen taideteos on.
Krazy Katin maailman ja rakenteen dadaelementtien tutkimiseksi sovellan formalisti Viktor Šklovskin teoriaa vieraannuttamisesta taiteen keinona (1917/2001). Osoitan, että Krazy Katin dadaistisissa elementeissä on kyse vastaanoton säätelystä: sarjakuvan vastaanottoa vaikeutetaan ja ohjataan leikittelemällä muun muassa sarjakuvan rakenteella ja kielellä. Vieraaksi tehty maisema, hahmot, kieli, kommunikaatio ja rakenne ovat Krazy Kat -dadaa.
Yksi formalismin, dadan ja Krazy Katin solmukohta on metaforinen kone. Metaforinen kone esiintyy mekanistisen formalismin kirjallisuuskäsityksen taustalla. Dada-taiteessa ja Krazy Katissa mekanistinen estetiikka on saanut ilmauksekseen muka-koneen (oma käsite). Toisin kuin esimerkiksi futuristeilla, kone ei viittaa dada-taiteessa kylmään rationaalisuuteen tai vallankäyttöön vaan toimimattomana lavasteena se voi olla leikin tai haaveen metafora ja ilmaista epäsuoraa kritiikkiä vallalla olevaa kone-hype’ia kohtaan.
Rakenteen mekaniikka ja sarjallisuuden idea taas pitävät huolen siitä, että sama tarina toistuu pienin variaatioin yhä uudelleen Krazy Katissa, vaikka sarjakuvan hahmojen toiminta ei sitä tukisikaan. Rakenteen mekaniikalla tarkoitan myös visuaalisten keinojen joukkoa, joka ohjaa sarjakuvan luomis- ja vastaanottoprosesseja. Olen valinnut rakenteen tarkasteluun sivukomposition näkökulman: sivukompositio on merkittävin havainnon säätelijä ja vieraannuttavien keinojen koekenttä.