Projektinhallinta koulutussuunnittelijan työssä. Tutkimus koulutussuunnittelusta ja projektien toteuttamisesta työssä oppimisen ja ammatillisen kehittymisen näkökulmasta.
YLI-ARVELA, MARIKA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
YLI-ARVELA, MARIKA
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-03-30Tiivistelmä
Hakutermit:
asiantuntijatyö, koulutussuunnittelu, projektityö, projektinhallinta, työssä oppiminen, ammatillinen kehittyminen
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten projektinhallinnan oppiminen vaikuttaa koulutussuunnittelijan ammatilliseen kehittymiseen. Tätä tutkimustehtävää lähestyttiin kahden alaongelman avulla. Ensimmäiseksi selvitettiin millaista osaamista projektinhallinta koulutussuunnittelijalta edellyttää ja toiseksi millaiset projektinhallintaan liittyvät tekijät estävät tai edistävät työssä oppimista ja ammatillista kehittymistä. Tutkimuksen kohdejoukko muodostui koulutussuunnittelijoista, jotka toteuttavat työssään erilaisia projekteja. Tutkimusaineisto hankittiin kahdella aineistonkeruumenetelmällä, puolistrukturoidulla kyselylomakkeella sekä teemahaastatteluilla. Tutkimusaineiston muodostavat kyselyaineisto, joka muodostuu 23 Länsi-Suomen alueella työskentelevän koulutussuunnittelijan vastauksista sekä kuuden koulutussuunnittelijan teemahaastattelusta.
Projektinhallinnan oppimisen ja osaamisen vaikutuksia koulutussuunnittelijan ammatilliseen kehittymiseen tarkastellaan kokemuksellisen oppimisen, uudistavan oppimisen ja kontekstuaalisen oppimisen näkökulmien avulla. Ammatilliseen kasvuun vaikuttavia tekijöitä pohditaan muun muassa tiedon merkityksen ja koulutussuunnittelijan kehittymistä ohjaavien toimintaperspektiivien avulla. Koulutussuunnittelijan ammatillista kehittymistä tarkastellaan lisäksi suunnittelutyössä oppimisen ja kehittymisen kontekstien sekä suunnittelutyössä kehittymisen ja osaamisen urien kautta.
Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että projektinhallinta ja koulutussuunnittelu sisältävät paljon yhteisiä elementtejä ja projektinhallinnassa tarvittavat taidot ovat pitkälti myös koulutussuunnittelussa vaadittavia taitoja. Projektinhallinta ja siihen liittyvät tehtävät edellyttävät koulutussuunnittelijalta monipuolisia taitoja. Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot sekä asioiden suunnittelu- ja organisointitaito nähtiin projektityön ydinosaamisena. Projektinhallintatehtäviä hallitaan tällä hetkellä omassa työssä riittävän hyvin, mutta taloushallintoon, markkinointiin, tiedottamiseen ja raportointiin sekä arviointiin liittyviä taitoja haluttiin edelleen kehittää. Projekti voitiin nähdä mahdollisuutena oppimisprosessiin, jossa kokemuksen ja reflektoinnin kautta haasteellisista ja ongelmallisiksi koetuista tilanteista voidaan oppia ja vähitellen muodostaa oma tapa tehdä työtä. Projektinhallinnan oppiminen edistää ammatillista kehittymistä, koska siten koulutussuunnittelija voi käyttää omaa osaamistaan paremmin projektityössä. Palautetta omasta työstä saadaan kuitenkin liian vähän eivätkä organisaation toimintamallit tue kovinkaan paljon koulutussuunnittelijoiden kehittymistä kohti laajempaa työn ja kehittymisen kontekstia. Konsultoivan ja tutkivan työotteen voimistuminen projektityörooleissa kuvaa hyvin koulutussuunnittelijoiden ammatillista kehitystä.
asiantuntijatyö, koulutussuunnittelu, projektityö, projektinhallinta, työssä oppiminen, ammatillinen kehittyminen
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten projektinhallinnan oppiminen vaikuttaa koulutussuunnittelijan ammatilliseen kehittymiseen. Tätä tutkimustehtävää lähestyttiin kahden alaongelman avulla. Ensimmäiseksi selvitettiin millaista osaamista projektinhallinta koulutussuunnittelijalta edellyttää ja toiseksi millaiset projektinhallintaan liittyvät tekijät estävät tai edistävät työssä oppimista ja ammatillista kehittymistä. Tutkimuksen kohdejoukko muodostui koulutussuunnittelijoista, jotka toteuttavat työssään erilaisia projekteja. Tutkimusaineisto hankittiin kahdella aineistonkeruumenetelmällä, puolistrukturoidulla kyselylomakkeella sekä teemahaastatteluilla. Tutkimusaineiston muodostavat kyselyaineisto, joka muodostuu 23 Länsi-Suomen alueella työskentelevän koulutussuunnittelijan vastauksista sekä kuuden koulutussuunnittelijan teemahaastattelusta.
Projektinhallinnan oppimisen ja osaamisen vaikutuksia koulutussuunnittelijan ammatilliseen kehittymiseen tarkastellaan kokemuksellisen oppimisen, uudistavan oppimisen ja kontekstuaalisen oppimisen näkökulmien avulla. Ammatilliseen kasvuun vaikuttavia tekijöitä pohditaan muun muassa tiedon merkityksen ja koulutussuunnittelijan kehittymistä ohjaavien toimintaperspektiivien avulla. Koulutussuunnittelijan ammatillista kehittymistä tarkastellaan lisäksi suunnittelutyössä oppimisen ja kehittymisen kontekstien sekä suunnittelutyössä kehittymisen ja osaamisen urien kautta.
Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että projektinhallinta ja koulutussuunnittelu sisältävät paljon yhteisiä elementtejä ja projektinhallinnassa tarvittavat taidot ovat pitkälti myös koulutussuunnittelussa vaadittavia taitoja. Projektinhallinta ja siihen liittyvät tehtävät edellyttävät koulutussuunnittelijalta monipuolisia taitoja. Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot sekä asioiden suunnittelu- ja organisointitaito nähtiin projektityön ydinosaamisena. Projektinhallintatehtäviä hallitaan tällä hetkellä omassa työssä riittävän hyvin, mutta taloushallintoon, markkinointiin, tiedottamiseen ja raportointiin sekä arviointiin liittyviä taitoja haluttiin edelleen kehittää. Projekti voitiin nähdä mahdollisuutena oppimisprosessiin, jossa kokemuksen ja reflektoinnin kautta haasteellisista ja ongelmallisiksi koetuista tilanteista voidaan oppia ja vähitellen muodostaa oma tapa tehdä työtä. Projektinhallinnan oppiminen edistää ammatillista kehittymistä, koska siten koulutussuunnittelija voi käyttää omaa osaamistaan paremmin projektityössä. Palautetta omasta työstä saadaan kuitenkin liian vähän eivätkä organisaation toimintamallit tue kovinkaan paljon koulutussuunnittelijoiden kehittymistä kohti laajempaa työn ja kehittymisen kontekstia. Konsultoivan ja tutkivan työotteen voimistuminen projektityörooleissa kuvaa hyvin koulutussuunnittelijoiden ammatillista kehitystä.