Osahankkeita hallinnoivien henkilöiden käsitys itsestä oppijoina
RAATIKAINEN, ULLA-MARI (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RAATIKAINEN, ULLA-MARI
2005
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-03-16Tiivistelmä
Hakutermit:
Itseohjautuvuus, motivaatio, aikuisen reflektiivinen oppiminen, humanistinen oppimiskäsitys, behavioristinen oppimiskäsitys, konstruktivistinen oppimiskäsitys ja sosiaalisen oppimisen orientaatio
Tässä tutkimuksessa on selvitetty teemahaastattelulla viiden projektipäällikön omia oppimiskäsityksiä ja niiden liittymistä erilaisiin oppimisteorioihin. Teorioiden pohjalta ja omien oppimiskäsitysten perusteella oli laadittu haastattelua varten tutkijan omaksi tueksi ohjaavia kysymyksiä. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja se on toteutettu induktiivisesti, fenomenologis-tyyppisenä tutkimuksena. Tutkimus keskittyi ihmisten oppimiskäsityksien analysointiin.
Tutkimuksen tieteen filosofiset sitoumukset ja teoreettiset valinnat liittyvät muun muassa Merriamin ja Caffarellan taulukossa oleviin viiteen oppimiskäsitykseen, jotka ovat behavioristinen-, kognitiivinen-, humanistinen-, konstruktiivinen-, ja sosiaalinen oppimisenorientaatio.
Tutkimustulokset on esitetty yksilöllisissä oppimisorientaatiotaulukoissa. Tutkimustulokset toivat esille, että jokaisella henkilöllä on monipuolinen ja rikas oppimisvälineistö. Tutkittujen henkilöiden oppimiskäsitykset ovat saaneet vaikutteita useista oppimisteorioista. Kaikkia miehiä yhdisti motivaatiossa mielenkiinto aihetta kohtaan. Naisen motivaatiossa korostui sisäinen tunne oppimisesta.
Itseohjautuvuus, motivaatio, aikuisen reflektiivinen oppiminen, humanistinen oppimiskäsitys, behavioristinen oppimiskäsitys, konstruktivistinen oppimiskäsitys ja sosiaalisen oppimisen orientaatio
Tässä tutkimuksessa on selvitetty teemahaastattelulla viiden projektipäällikön omia oppimiskäsityksiä ja niiden liittymistä erilaisiin oppimisteorioihin. Teorioiden pohjalta ja omien oppimiskäsitysten perusteella oli laadittu haastattelua varten tutkijan omaksi tueksi ohjaavia kysymyksiä. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja se on toteutettu induktiivisesti, fenomenologis-tyyppisenä tutkimuksena. Tutkimus keskittyi ihmisten oppimiskäsityksien analysointiin.
Tutkimuksen tieteen filosofiset sitoumukset ja teoreettiset valinnat liittyvät muun muassa Merriamin ja Caffarellan taulukossa oleviin viiteen oppimiskäsitykseen, jotka ovat behavioristinen-, kognitiivinen-, humanistinen-, konstruktiivinen-, ja sosiaalinen oppimisenorientaatio.
Tutkimustulokset on esitetty yksilöllisissä oppimisorientaatiotaulukoissa. Tutkimustulokset toivat esille, että jokaisella henkilöllä on monipuolinen ja rikas oppimisvälineistö. Tutkittujen henkilöiden oppimiskäsitykset ovat saaneet vaikutteita useista oppimisteorioista. Kaikkia miehiä yhdisti motivaatiossa mielenkiinto aihetta kohtaan. Naisen motivaatiossa korostui sisäinen tunne oppimisesta.