VANHEMPIEN JA OPETTAJIEN NÄKEMYKSIÄ KODIN JA KOULUN VÄLISESTÄ YHTEISTYÖSTÄ 1. JA 3. LUOKILLA ITÄ-HAKKILAN KOULUSSA
LYYTINEN, MARIKA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LYYTINEN, MARIKA
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-03-08Tiivistelmä
Hakutermit:
koti, alakoulu, yhteistyö, opettajat, vanhemmat
Vanhempien ja opettajien näkemyksiä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä ja kasvatuksesta 1. ja 3. luokilla Itä-Hakkilan koulussa -tutkielman tavoitteena oli analysoida, koulun ja kodin yhteistyötä sekä sen kehittymistä lähivuosina. Tutkimus keskittyi niin vanhempien kuin myös opettajien näkemyksiin, toiveisiin ja pohdintoihin. Analyysi suuntautui lasten kasvatukseen ja opettamiseen, sekä näiden tehtävien jakautumiseen koulun ja kodin välillä. Perimmäisenä tavoitteena oli kodin ja koulun välisen yhteistyön kehittäminen. Tarkoituksena oli myös tutkia kodin ja koulun yhteistyön mahdollista muuttumista suhteessa oppilaan luokkatasoon. Tutkimus pyrki hakemaan vastauksia kysymyksiin:
1) Millaista kodin ja koulun välistä yhteistyötä tutkittavassa koulussa on toteutettu?
- Miten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vaikuttavat kodin ja koulun yhteistyöhön Itä-Hakkilan koulussa?
2) Miten tutkittavan koulun vanhemmat suhtautuvat yhteistyöhön koulun kanssa?
3) Millainen on opettajien näkemys kodin kanssa tehtävästä yhteistyöstä?
4) Miten tutkittavan koulun ja kodin yhteistyötä voisi kehittää?
Koulun johtokunta tuki myös vahvasti tutkimusta. Tutkimuksen kohteena olevat luokat oli valittu kyseisestä koulusta rehtorin ja tutkijan toimesta. Aineiston keruu tapahtui kyselylomakkeiden ja haastatteluiden avulla. Kyselykaavakkeen sai vastattavakseen yhteensä 141 kotia ja 23 opettajaa. Kyselyyn vastasi 57 kotia ja 12 opettajaa. Tutkimusaineistoa on analysoitu kvalitatiivisin menetelmin.
Tutkimustulokset osoittivat, miten vanhemmat ja opettajat kokevat vastuunsa lapsien opettamisessa ja kasvattamisessa. Vanhemmat halusivat selvästi yleissivistävää ja motivoivaa opetusta. Vastuu opettamisesta kuului vanhempien mielestä lähes kokonaan koululle. Lapsen kasvattamisen vastuun vanhemmat pitivät itsellään ja kokivat koulun tärkeänä tukijan roolissa. Opettajat korostivat opettamista ammattitaidon pohjalta opetussuunnitelman mukaisesti. Lähes kaikki opettajat vastasivat tukevansa kotona annettuja kasvatusnormeja.
Tutkimuksessa havaittiin, miten tärkeänä opettajat ja kodit pitävät yhteistyötä. Yhteisesti vietetty aika koettiin yleisesti ottaen mielekkääksi ja antoisaksi. Vanhemmat korostivat vanhempainiltojen ja varttien oleellisuutta. Mielekkääksi yhteistyömuodoksi opettajat kokivat reissuvihon kirjalliset tekstit ja diskursiiviset vuorovaikutustilanteet vanhempien kanssa. Suurimmaksi haasteeksi koitui molemmin puolin ajan puute.
Tulevaisuudessa olisi hienoa saada tutkimukselle jatkumo yläkoulun puolelle. Miten vanhemmat suhtautuvat myöhemmillä luokkatasoilla yhteistyöhön koulun kanssa ja jos on niin, olisi antoisaa selvittää, onko yhteistyö muuttunut vuosien aikana ja perusteita muuttumiselle.
koti, alakoulu, yhteistyö, opettajat, vanhemmat
Vanhempien ja opettajien näkemyksiä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä ja kasvatuksesta 1. ja 3. luokilla Itä-Hakkilan koulussa -tutkielman tavoitteena oli analysoida, koulun ja kodin yhteistyötä sekä sen kehittymistä lähivuosina. Tutkimus keskittyi niin vanhempien kuin myös opettajien näkemyksiin, toiveisiin ja pohdintoihin. Analyysi suuntautui lasten kasvatukseen ja opettamiseen, sekä näiden tehtävien jakautumiseen koulun ja kodin välillä. Perimmäisenä tavoitteena oli kodin ja koulun välisen yhteistyön kehittäminen. Tarkoituksena oli myös tutkia kodin ja koulun yhteistyön mahdollista muuttumista suhteessa oppilaan luokkatasoon. Tutkimus pyrki hakemaan vastauksia kysymyksiin:
1) Millaista kodin ja koulun välistä yhteistyötä tutkittavassa koulussa on toteutettu?
- Miten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vaikuttavat kodin ja koulun yhteistyöhön Itä-Hakkilan koulussa?
2) Miten tutkittavan koulun vanhemmat suhtautuvat yhteistyöhön koulun kanssa?
3) Millainen on opettajien näkemys kodin kanssa tehtävästä yhteistyöstä?
4) Miten tutkittavan koulun ja kodin yhteistyötä voisi kehittää?
Koulun johtokunta tuki myös vahvasti tutkimusta. Tutkimuksen kohteena olevat luokat oli valittu kyseisestä koulusta rehtorin ja tutkijan toimesta. Aineiston keruu tapahtui kyselylomakkeiden ja haastatteluiden avulla. Kyselykaavakkeen sai vastattavakseen yhteensä 141 kotia ja 23 opettajaa. Kyselyyn vastasi 57 kotia ja 12 opettajaa. Tutkimusaineistoa on analysoitu kvalitatiivisin menetelmin.
Tutkimustulokset osoittivat, miten vanhemmat ja opettajat kokevat vastuunsa lapsien opettamisessa ja kasvattamisessa. Vanhemmat halusivat selvästi yleissivistävää ja motivoivaa opetusta. Vastuu opettamisesta kuului vanhempien mielestä lähes kokonaan koululle. Lapsen kasvattamisen vastuun vanhemmat pitivät itsellään ja kokivat koulun tärkeänä tukijan roolissa. Opettajat korostivat opettamista ammattitaidon pohjalta opetussuunnitelman mukaisesti. Lähes kaikki opettajat vastasivat tukevansa kotona annettuja kasvatusnormeja.
Tutkimuksessa havaittiin, miten tärkeänä opettajat ja kodit pitävät yhteistyötä. Yhteisesti vietetty aika koettiin yleisesti ottaen mielekkääksi ja antoisaksi. Vanhemmat korostivat vanhempainiltojen ja varttien oleellisuutta. Mielekkääksi yhteistyömuodoksi opettajat kokivat reissuvihon kirjalliset tekstit ja diskursiiviset vuorovaikutustilanteet vanhempien kanssa. Suurimmaksi haasteeksi koitui molemmin puolin ajan puute.
Tulevaisuudessa olisi hienoa saada tutkimukselle jatkumo yläkoulun puolelle. Miten vanhemmat suhtautuvat myöhemmillä luokkatasoilla yhteistyöhön koulun kanssa ja jos on niin, olisi antoisaa selvittää, onko yhteistyö muuttunut vuosien aikana ja perusteita muuttumiselle.