"Kohtalon tangon soittaa suosittu jazzyhtye" - Tangosukupolvi ja tanssimusiikki 1950-1960-luvun Etelä-Pohjanmaalla
LAHTI, MAIJA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LAHTI, MAIJA
2005
Etnomusikologia - Ethnomusicology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2005-02-23Tiivistelmä
Hakutermit:
tango, tanssimusiikki, Etelä-Pohjanmaa, sukupolvi, maaseutu
Opinnäytetyö käsittelee Etelä-Pohjanmaan tanssimusiikin lähihistoriaa, 19501960-luvun tapahtumia. Tutkielmassa tarkastellaan nk. tangobuumia ja selvitetään, millaisiin yhteiskunnallisiin olosuhteisiin tangoilmiö muodostui sekä tangon suosion syitä. Analyysin kohteena ovat erityisesti elämäkerralliset muusikko- ja tanssijahaastattelut, joita tutkitaan sukupolvinäkökulman keinoin. Analyysissä käytetään myös mentaliteettihistoriasta johdettua näkemystä.
Etelä-Pohjanmaalla vaikutti 1950-luvulla pääasiassa kaksi sukupolvifraktiota, jazzfraktio ja tangofraktio. Vuosikymmenen vaihtuessa tangofraktio saavutti hegemonian yleisönsä valtavalla tuella vuosikymmenen ajaksi. Tangofraktion kannattajakunta muodostui etupäässä maaseudun työssäkäyvästä nuorisosta, joka manifestoi tietyllä musiikki- ja tanssityylillä olemassaoloaan ja puolusti valintojaan. Manifestoinnin perustaa ja juuria voidaan löytää eteläpohjalaisesta mentaliteetista. Tutkielmasta käy ilmi, millä tavoin tangobuumi oli tietyn sukupolven lapsi.
Opinnäytteessä korostuu mikrotason eli paikallisuuden näkökulma: sukupolvianalyysin lisäksi tutkielma on laaja katsaus paikalliseen lavatanssikulttuuriin. Tutkielma on perustutkimusta Etelä-Pohjanmaan tanssimusiikin historiasta, sillä aikaisempaa tieteellistä tutkimusta aiheesta ei ole tehty.
tango, tanssimusiikki, Etelä-Pohjanmaa, sukupolvi, maaseutu
Opinnäytetyö käsittelee Etelä-Pohjanmaan tanssimusiikin lähihistoriaa, 19501960-luvun tapahtumia. Tutkielmassa tarkastellaan nk. tangobuumia ja selvitetään, millaisiin yhteiskunnallisiin olosuhteisiin tangoilmiö muodostui sekä tangon suosion syitä. Analyysin kohteena ovat erityisesti elämäkerralliset muusikko- ja tanssijahaastattelut, joita tutkitaan sukupolvinäkökulman keinoin. Analyysissä käytetään myös mentaliteettihistoriasta johdettua näkemystä.
Etelä-Pohjanmaalla vaikutti 1950-luvulla pääasiassa kaksi sukupolvifraktiota, jazzfraktio ja tangofraktio. Vuosikymmenen vaihtuessa tangofraktio saavutti hegemonian yleisönsä valtavalla tuella vuosikymmenen ajaksi. Tangofraktion kannattajakunta muodostui etupäässä maaseudun työssäkäyvästä nuorisosta, joka manifestoi tietyllä musiikki- ja tanssityylillä olemassaoloaan ja puolusti valintojaan. Manifestoinnin perustaa ja juuria voidaan löytää eteläpohjalaisesta mentaliteetista. Tutkielmasta käy ilmi, millä tavoin tangobuumi oli tietyn sukupolven lapsi.
Opinnäytteessä korostuu mikrotason eli paikallisuuden näkökulma: sukupolvianalyysin lisäksi tutkielma on laaja katsaus paikalliseen lavatanssikulttuuriin. Tutkielma on perustutkimusta Etelä-Pohjanmaan tanssimusiikin historiasta, sillä aikaisempaa tieteellistä tutkimusta aiheesta ei ole tehty.