Tiedonsaanti psykiatrisessa sairaalassa - mielenterveyspotilaan näkökulma
HÄTÖNEN, HELI (2005)
HÄTÖNEN, HELI
2005
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-02-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14445
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14445
Tiivistelmä
Hakutermit:
potilaan tiedonsaanti, mielenterveyspotilas
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata psykiatrisessa sairaalahoidossa olevan potilaan tärkeänä pitämiä tiedon alueita, tiedonsaannin toteutumista sekä potilaan taustatekijöiden yhteyttä potilaan tiedonsaantiin. Lisäksi selvitettiin, millä tavoin potilaat haluaisivat saada tietoa, tiedonsaannin ongelmia potilaiden kuvaamina ja potilaiden näkemyksiä tiedonsaannin kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin eräässä eteläsuomalaisessa psykiatrisessa sairaalassa. Tutkimukseen otettiin mukaan tutkimuskriteerit täyttäneet ja vapaaehtoisen suostumuksen antaneet potilaat uloskirjoitusjärjestyksessä. Aineisto kerättiin haastattelemalla 51 potilasta puolistrukturoidun haastattelun avulla. Mittari oli kehitetty tätä tutkimusta varten. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin kuvailevin tilastolisin menetelmin (Mann Whitney U-testi, t-testi). Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tutkimus osoitti, että psykiatrisessa sairaalahoidossa olevat potilaat pitivät tärkeänä saada tietoa sairaudesta ja hoidosta, eri tukimuodoista sekä potilaan oikeuksista. Potilaat eivät kuitenkaan koe saavansa riittävästi tietoa näiltä alueilta. Suurin osa vastaajista toivoi saavansa tietoa keskustellen henkilökunnan kanssa. Keskustelujen lisäksi he toivoivat saavansa tietoa usealla eri tavalla rinnakkain sekä mahdollisuuksia itsenäiseen tiedon hankintaan. Tiedonsaannin ongelmat potilaiden kuvaamina olivat rajoitettu tiedon antaminen, potilaan kohtaamiseen liittyvät ongelmat sekä henkilökunnan ja potilaan omien tiedollisten edellytysten vajavuudet. Tiedonsaannin kehittämisalueita potilaiden kuvausten mukaan olivat tiedonvälittämistapojen kehittäminen, potilaan huomioimisen kehittäminen sekä henkilökunnan riittävän tiedon varmistaminen.
Mielenterveyspotilaan hoitotyötä tulee kehittää, jotta potilaiden tiedonsaantia voidaan tukea aiempaa paremmin. Käytäntöön tarvitaan strukturoituja, potilaan yksilölliset tarpeet huomioivia menetelmiä, jotka mahdollistavat potilaiden tiedonsaannin usealla tavalla rinnakkain sekä tukevat itsenäistä tiedon etsintää. Myös uuden teknologian hyödyntäminen mielenterveystyössä on ajankohtaista. Mielenterveystyössä toimiva hoitohenkilökunta tarvitsee tukea, kuten työnohjausta ja koulutusta, kyetäkseen vastaamaan potilaiden tarpeisiin ja tarjoamaan laadukasta hoitoa muuttuneessa palvelujärjestelmässä. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää tutkittua tietoa eri tiedonvälittämismenetelmien vaikuttavuudesta, jotta voidaan edelleen kehittää tehokkaaksi havaittuja menetelmiä.
potilaan tiedonsaanti, mielenterveyspotilas
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata psykiatrisessa sairaalahoidossa olevan potilaan tärkeänä pitämiä tiedon alueita, tiedonsaannin toteutumista sekä potilaan taustatekijöiden yhteyttä potilaan tiedonsaantiin. Lisäksi selvitettiin, millä tavoin potilaat haluaisivat saada tietoa, tiedonsaannin ongelmia potilaiden kuvaamina ja potilaiden näkemyksiä tiedonsaannin kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin eräässä eteläsuomalaisessa psykiatrisessa sairaalassa. Tutkimukseen otettiin mukaan tutkimuskriteerit täyttäneet ja vapaaehtoisen suostumuksen antaneet potilaat uloskirjoitusjärjestyksessä. Aineisto kerättiin haastattelemalla 51 potilasta puolistrukturoidun haastattelun avulla. Mittari oli kehitetty tätä tutkimusta varten. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin kuvailevin tilastolisin menetelmin (Mann Whitney U-testi, t-testi). Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tutkimus osoitti, että psykiatrisessa sairaalahoidossa olevat potilaat pitivät tärkeänä saada tietoa sairaudesta ja hoidosta, eri tukimuodoista sekä potilaan oikeuksista. Potilaat eivät kuitenkaan koe saavansa riittävästi tietoa näiltä alueilta. Suurin osa vastaajista toivoi saavansa tietoa keskustellen henkilökunnan kanssa. Keskustelujen lisäksi he toivoivat saavansa tietoa usealla eri tavalla rinnakkain sekä mahdollisuuksia itsenäiseen tiedon hankintaan. Tiedonsaannin ongelmat potilaiden kuvaamina olivat rajoitettu tiedon antaminen, potilaan kohtaamiseen liittyvät ongelmat sekä henkilökunnan ja potilaan omien tiedollisten edellytysten vajavuudet. Tiedonsaannin kehittämisalueita potilaiden kuvausten mukaan olivat tiedonvälittämistapojen kehittäminen, potilaan huomioimisen kehittäminen sekä henkilökunnan riittävän tiedon varmistaminen.
Mielenterveyspotilaan hoitotyötä tulee kehittää, jotta potilaiden tiedonsaantia voidaan tukea aiempaa paremmin. Käytäntöön tarvitaan strukturoituja, potilaan yksilölliset tarpeet huomioivia menetelmiä, jotka mahdollistavat potilaiden tiedonsaannin usealla tavalla rinnakkain sekä tukevat itsenäistä tiedon etsintää. Myös uuden teknologian hyödyntäminen mielenterveystyössä on ajankohtaista. Mielenterveystyössä toimiva hoitohenkilökunta tarvitsee tukea, kuten työnohjausta ja koulutusta, kyetäkseen vastaamaan potilaiden tarpeisiin ja tarjoamaan laadukasta hoitoa muuttuneessa palvelujärjestelmässä. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää tutkittua tietoa eri tiedonvälittämismenetelmien vaikuttavuudesta, jotta voidaan edelleen kehittää tehokkaaksi havaittuja menetelmiä.